صنعت، معدن، تجارت

چرا کاغذ چاپ و تحریر در داخل کشور تولید نمی‌شود؟

معاون وزیر صنعت با بیان اینکه «واردات» کاغذ چاپ و تحریر از پرداخت ۹درصد مالیات بر ارزش افزوده و تعرفه معاف است، گفت: اما تولیدکننده برای واردات مواداولیه این نوع کاغذ، چنین معافیتی ندارد.

فرشاد مقیمی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص آخرین اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت در رابطه با ساماندهی بازار کاغذ گفت: موضوع کنونی کشور در حوزه کاغذ، مرتبط با کاغذهای چاپ و تحریر و نیز بخش روزنامه‌های کشور است؛ این در حالی است که وضعیت کاغذ روزنامه در سال ۹۷ به نحوی بوده است که ۳.۸ هزار تن تولید صورت گرفته و واردات آن نیز، ۴۰ هزار تن بوده است، اما صادرات نیز از کشور صورت نگرفته است؛ در عین حال در آن زمان مقدار مصرف نیز ۴۴ هزار تن بوده؛ در حالی که برآورد مصرف ۴۵ هزار تن در کشور است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: میزان تولید کاغذ چاپ و تحریر نیز در سال ۹۷ به ۱۸.۶ هزار تن رسیده بود که این عدد نسبت به سال ۹۶ معادل ۵۷ درصد رشد داشته؛ این در حالی است که واردات نیز ۲۷۳ هزار تن بوده است؛ در حالی که کل نیاز بازار کشور در این حوزه نیز به حدود ۳۲۰ هزار تن رسیده است که این اعداد و ارقام نشان می‌دهد که حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار تن کسری واردات در سال ۹۷ وجود داشته است. هر دوی اینها مباحثی است که مرتبط با وزارت صنعت نیست و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این حوزه مسئولیت دارد که باید تعیین تکلیف نیز صورت گیرد.

وی تصریح کرد: در حوزه تولید کاغذ چاپ و تحریر در این حوزه تولید نداریم، اما در حوزه بحث کاغذ تیشو و بسته بندی یا لاینر که مسئولیت به صورت کامل بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است، تولید طی سال‌های اخیر به خوبی پیش رفته و حتی به صادرات نیز منجر شده است؛ این در حالی است که در سال ۹۲، کشور در حوزه تیشو، ۵۰ هزار تن تولید داشته که این رقم در سال ۹۷ به ۱۵۳ هزار تن رسیده است؛ ضمن اینکه در سال ۹۲ در کاغذ تیشو ۸۷ هزار تن واردات داشته که این رقم در سال ۹۷ به ۶ هزار تن واردات و حتی ۱۰ هزار تن صادرات شده است.

به گفته مقیمی، تولید تیشو در کشور در فاصله سال‌های ۹۲ تا ۹۷ معادل ۳۰۰ درصد افزایش داشته است و بیش از ۱۲ برابر نیز کاهش در واردات را تجربه کرده‌ایم؛ این در حالی است که صادرات این حوزه که صفر بوده را نیز ده برابر کرده‌ایم که به ۱۰ هزار تن رسیده است.

وی اظهار داشت: در کاغذ بسته‌بندی نیز ۵۵۰ هزار تن تولید در سال ۹۲ صورت گرفته که همان زمان ۱۸۹ هزار تن واردات و ۵ هزار تن صادرات صورت گرفته است؛ در حالی که در سال ۹۷ به ۷۲۵ هزار تن تولید، ۲۲ هزار تن واردات و ۱۸۸ هزار تن صادرات رسیده‌ایم؛ این در حالی است که تولید کاغذ بسته‌بندی از ۵۵۰ هزار تن سال ۹۲ به ۷۲۵ هزار تن رسیده که بیش از ۲۰۰ هزار تن اضافه شده است.

به گفته مقیمی، در عین حال در حوزه کاغذ بسته‌بندی، واردات از ۱۸۹ هزار تن به ۲۲ هزار تن کاهش یافته که نشان از کاهش ۱۶۰ هزار تنی واردات دارد؛ ضمن اینکه صادرات نیز که ۵ هزار تن بوده به ۱۸۸ هزار تن رسیده است؛ این در حالی است که حدود ۱۵۵ هزار تن افزایش صادرات صورت گرفته که این رشد تولید و صادرات به این دلیل بوده که کل سیاستگذاری تولید، واردات و صادرات در وزارت صنعت بوده است؛ در حالی که در حوزه تولید کاغذ چاپ و تحریر که کار بر عهده وزارت ارشاد است، تولید صورت نمی‌گیرد.

وی اظهار داشت: هم اکنون مجتمع‌های چوب و کاغذ مازندران، کاغذ پارس و مجتمع کاغذ امیرآباد، توانایی تولید کاغذ چاپ و تحریر را دارند؛ این در حالی است که وزارت ارشاد به منظور تنظیم بازار، سیاست خود را بر این گذاشته تا مالیات بر ارزش افزوده را برای کسانی که واردات این نوع کاغذ را انجام می‌دهند؛ صفر در نظر گرفته و آنها را معاف کند؛ ضمن اینکه حقوق و عوارض و تعرفه‌ها را به ۵ درصد کاهش داده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: در سال ۹۷ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نوع ارز پرداختی به واردات کاغذ را به ۴,۲۰۰ تومان تغییر داد که این موضوع هم اکنون منجر به تولید نشده است؛ چراکه واردات به صرفه تر است؛ این در حالی است که مواد اولیه وارداتی برای تولید کاغذ چاپ و تحریر باید ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده و نیز حقوق ورودی چوب را نیز بپردازد که این شرایط سبب شده تا تولیدکننده داخلی امکان تولید را نداشته باشد؛ این در حالی است که بیس کارخانجات چوب و کاغذ مازندران، کاغذ پارس و مجتمع کاغذ امیرآباد بر روی تولید کاغذ چاپ و تحریر نیز متمرکز است؛ اما به دلیل این شرایط آنها بر روی تولید سایر انواع کاغذ متمرکز شده و اتفاقاً موفق هم هستند.

وی اظهار داشت: پیشنهاد ما به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این بوده که نوع حمایت خود را به سمت حمایت مستقیم از روزنامه نگاران سوق داده و اجازه دهد که تولید چاپ و تحریر در کشور پا بگیرد.

مقیمی گفت: کاغذ تیشو مواد اولیه صنعت سلولزی است که در پوشک و دستمال کاغذی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ این در حالی است که سیاستگذار آن نیز وزارت صنعت است و طرح‌هایی تدوین شده تا در صنعت کاغذ اجرا شود؛ این در حالی است که بخشی از این سرمایه‌گذاری‌ها به نتیجه رسیده و به زودی ظرفیت صادراتی ایران به نحو چشمگیری افزایش می‌دهد؛ این در حالی است که وزارت صنعت در این زمینه سیاستگذاری کرده و تولید رونق خواهد گرفت.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا