بورسبورس اوراق

رشد ۰.۲۷درصدی شاخص بورس تهران در آخرین روز معاملاتی هفته/ آیفکس ۱۵.۶۶واحد دیگر افزایش یافت

شاخص بورس تهران در آخرین روز هفته ۶۶۸ واحد رشد کرد و به سطح ۲۴۸ هزار ۹۴۳ واحد رسید. نمادهای «فارس»، «فولاد» و «فملی» بیشترین تاثیر را بازده ۰.۲۷ درصدی نماگر اصلی بازار داشتند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، فعالیت آخرین روز معاملاتی هفته با رشد ۶۶۸ واحدی شاخص بورس تهران به اتمام رسید. معاملات امروز بازار سهام که از همان ابتدا با رشد کم رمق نماگرهای بازار همراه بود، در نهایت به بازده ۰.۲۷ درصدی بورس در روز جاری انجامید.در این روز به رقم حرکت ناچیز قیمت‌ها معاملات بلوکی «وبانک» تاثیری عمده بر ارزش معاملات بورس تهران گذاشت. در این روز ارزش معاملات بورس تهران به بیش از هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رسید که از این میان ۲۰۴ میلیارد تومان ان ارزش معاملات بلوکی و باقی آن ارزش معاملات خرد بود.

بازار سهام که در روز گذشته توانسته بود پس از کاهش ارزش در روزهای اخیر دوباره به مدار صعود باز گردد، امروز اگرچه به دلیل حجم انبوه عرضه رشد قیمتی چندانی را شاهد نبود با این حال به دلیل ارزندگی سهام مغلوب فشارهای فروش نشد و توانست عملکردی مثبت را در اغلب نماگرهای بازار به نمایش بگذارد.

با نگاهی به فراز و فرود قیمت‌ها می‌توان دریافت که جنس افت قیمت برخی از نمادها متفاوت با دوره رکود است. افت قیمت در نمادهایی نظیر فولاد و فملی که در روزهای گذشته آغاز شده بود، اگرچه امروز نیز ادامه یافت با این حال به حدی نبود که منجر به کاهش قیمت نگران کننده در جریان داد و ستد این نمادها شود. این امر حکایت از آن دارد که افت قیمت در نمادهای فلزی – معدنی بیش از آنکه ناشی از عدم ارزندگی باشد، خصوصیات اصلاحی دارد.

در میان نمادهای کوچک بازار نیز وضعیت کم و بیش مشابه نمادهای سنگین وزن بود. در این روز اگرچه بسیاری از نمادهای گروه‌های «کاشی و سرامیک»، «دارویی» و «ماشین آلات و تجهیزات» رشد قیمت خوبی را تجربه کردند، با این حال نمادهای بسیاری نیز از قیمتشان کاسته شد. افت قیمت این نمادها نیز به رغم وجود صف فروش در نمادهایی همچون «دانا» و «فلوله»، در مجموع سنگین نبود. کلیت معاملات در این نمادها موجب شد تا در پایان معاملات امروز ۶۶۵ واحد افزایش یابد.

ترین‌های بازار

رتبه نخست بیشترین ارزش معاملات طی روزی که گذشته به گروه خودرو رسید. داد و ستدها در این گروه امروز با تبادل ۶۴۳ میلیون سهم پایان یافت که ارزشی بالغ بر ۱۴۷ میلیارد تومان را شامل می‌شد. پس از این گروه نمادهای شیمیایی، مواد دارویی، بانک‌ها و سیمان قرار داشتند.

فراز و فرود قیمت‌ها و معاملات در روز جاری حاکی از آن است که گروه‌های «استخراج معادن»، «زراعت» و «سایر واسطه‌گری‌های مالی» بیشترین بازده را در روز جاری کسب کرده‌اند. طی معاملات امروز گروه‌های یاد شده به ترتیب به میزان ۵، ۴.۵۷ و ۳.۷۳ بازده کسب کرده‌اند. در مقابل این نمادهای گروه‌های «استخراج ذغال سنگ»، «منسوجات» و «فلزات اساسی» قرار داشتند که هریک به میزان ۱.۷۶، ۱.۷۵ و ۱.۴۶ درصد از بهای خود را از دست دادند.

نگاهی به ارزش معاملات

حجم معاملات امروز بورس تهران سه میلیارد و ۲۶۵ میلیون سهم و ارزش معاملات آن هزار و۱۲۴ میلیارد تومان ثبت شد که از این میان ۹۲۰ میلیارد تومان آن ارزش معاملات خرد بوده است. در میان نمادها نیز نماد «خپارس»، «خساپا» و «ولساپا» بیشترین ارزش معاملات را در بورس تهران به خود اختصاص دادند.

 کوتاه از فرابورس

شاخص آیفکس معاملات روز جاری را با افزایش ۱۵.۶۶ واحدی به اتمام رساند. این شاخص بیشترین تاثیر مثبت را از نمادهای «شاوان»، «بمپنا» و «شپاس» پذیرفت. این در حالی است که امروز نمادهایی نظیر «مارون»، «میدکو» و «مادیرا» بر روی این شاخص اثر منفی گذاشتند. حجم معاملات این بازار بالغ بر یک میلیارد و ۸۵۵ میلیون سهم بود و ارزش معاملات سهام در آن به ۵۳۷ میلیارد تومان رسید. این در حالی است که ارزش کل معاملات این بازار با در نظر گرفتن معاملات اوراق اخزا و تسه در روز جاری به ۷۲۹ میلیارد تومان رسیده است.

 

منبع
اقتصادآنلاین - محمد امین خدابخش

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا