بورسبورس اوراق

عرضه ۲۰درصد از سهام «شتران» در مردادماه سال جاری

سازمان خصوصی سازی در نظر دارد تا به نیابت از شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران ۲۰ درصد از سهام شرکت پالایشگاه تهران برابر با ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون سهم این شرکت را به ارزش چهار هزار و ۸۴ میلیارد تومان در تاریخ نهم مرداد ماه امسال در بورس تهران به فروش برساند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، روز گذشته آگهی فروش ۲۰ درصد از سهام شرکت پالایشگاه تهران در تارنمای شرکت بورس تهران درج شد. بر این اساس به دنبال قصد دولت برای فروش سهام خود در برخی شرکت‌های بورسی از جمله شرکت‌های پالایشی، سازمان خصوص سازی در نظر دارد تا به نمایندگی از شرکت مالی پالایش و بخش فرآورده‌های نفتی ایران، چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون سهم از سهام پالایشگاه تهران را به صورت عمده به فروش برساند.

مطابق با آنچه که در نامه سازمان خصوصی سازی و اطلاعیه عرضه «شتران» آمده، شرایط فروش سهام این شرکت اینطور تعیین شده که قیمت فروش باید ۲۰ درصد بالاتر از قیمت پایانی تابلو در روز قبل از عرضه تعیین شود. این قیمت در صورتی مورد قبول سازمان خصوص سازی خواهد بود که قیمت هر سهم از قیمت پایه تعیین شده توسط فروشنده، یعنی ۸۵۱ تومان کمتر نباشد.

مسئولیت فروش این سهام نیز در بورس تهران به شرکت کارگزاری بانک ملت داده شده است. بر اساس اطلاعیه فروش صادر شده از سوی سازمان خصوصی سازی مبلغ معامله یاد شده به صورت یکجا و ۲۰ روز پس از انجام ان دریافت خواهد شد. با نگاهی به قیمت اعلام شده و تعداد سهام، به نظر می‌رسد که در صورت انجام آن، خریدار حداقل باید چهار هزار و ۸۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان به سازمان خصوصی سازی بپردازد.

اگرچه شرکت پالایش نفت تهران در بازار سهام، همواره مورد توجه سهامداران بوده است و بسیاری آن را ارزنده می‌دانند اما معلوم نیست مبلغ سنگین مورد نیاز برای خرید چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون سهم این شرکت به راحتی برای خریداران قابل پرداخت باشد. حال باید صبر کرد و دید در روز برگزاری این واگذاری که تاریخ آن نهم مردادماه تعیین شده است، خریداری که بتواند مبلغ آن را بپردازد پیدا می‌شود یا نه.

گفتنی است، با توجه به قصد از پیش اعلام شده دولت و مندرجات وب سایت سازمان خصوصی سازی، به نظر می‌رسد که در روزهای آتی شاهد، درج اطلاعیه فروش شرکت‌های نظیر پالایش نفت بندرعباس، اصفهان و تبریز نیز باشیم.

 

منبع
اقتصادآنلاین - محمد امین خدابخش

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا