صنعت، معدن، تجارت

بخش اعظم مشکلات مرز شلمچه به طرف عراقی مربوط است

خرمشهر- نماینده مردم خرمشهر در مجلس گفت: بخشی از مشکلات مرز شلمچه داخلی است که به مدیریت‌های ناکارآمد پیشین برمی‌گردد اما بخش اعظم مشکلات به‌طرف عراقی مربوط است.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، عبدالله ثامری عصر امروز در نخستین نشست شورای گفت‌وگو بخش خصوصی و دولت در اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی خرمشهر، اظهار کرد: استاندار بصره روز گذشته این نکته را بیان کرد که مرز چذابه غیرقانونی است، ادعایی که همه آگاهان به قانون آن را تائید می‌کنند.

وی افزود: طبق قانون، مرزی که با اهدای زمینی از سوی شهرداری احداث شود وجاهت قانونی ندارد و قانون قادر است آن را در هر زمان تعطیل کند این در حالی است که مرز شلمچه مرز رسمی و بین‌المللی است و امکان تعطیلی آن وجود ندارد.

نماینده مردم خرمشهر دیگر مزایای مرز شلمچه را برشمرد و در ادامه به مشکلات بسیار این روزهای این مرز بین‌المللی نیز اشاره کرد.

ثامری گفت: بخشی از مشکلات داخلی است که به مدیریت‌های ناکارآمد پیشین برمی‌گردد اما بخش اعظم مشکلات مرز شلمچه به‌طرف عراقی مربوط است.

وی افزود: استاندار بصره در دیدار روز گذشته به‌صراحت اعلام کرد که استانداری بصره اختیاری بر مرز شلمچه ندارد و همه‌چیز به حکومت مرکزی در بغداد مربوط است و تنها کار انجام‌شده نوشتن نامه‌ای بوده که طی آن درخواست شده امور مربوط به مبادی به استانداری بصره سپرده شود.

بنا به گفته نماینده مردم خرمشهر، مشکلات شلمچه در عراق تنها از طریق رایزنی با بغداد قابل‌حل است.

ثامری در ادامه به مشکلات داخلی مرز شلمچه پرداخت و گفت: در همه ابعاد مرز شلمچه اعم از مسافری و تجاری، نواقصی وجود دارد که باید رفع شود از جمله این موارد می‌توان به نبود مدیریت واحد اشاره کرد.

وی افزود: این مشکل به‌راحتی حل نمی‌شود چراکه ریشه در اختلاف دولت‌ها بر سر توسعه منطقه آزاد اروند در سطح آبادان و خرمشهر دارد و این مشکل مگر با نشست‌های داخلی قابل‌رفع نیست.

نماینده مردم خرمشهر، بازرسی هنگ مرزی از کالاهای احراز شده در مرز شلمچه را به‌عنوان دیگر مشکل تجار در مرز شلمچه اشاره و بیان کرد: برای گمرک ایران یا منطقه آزاد در شلمچه هنگ راه‌اندازی نشده است تا امر بازرسی کالاها را انجام دهد که اگر برای گمرک ضابط تعریف می‌شد درگیری‌های امروز هنگ مرزی با تجار برای بازرسی کالاها وجود نداشت.

ثامری همچنین آشنا نبودن مأموران گذرنامه به زبان عربی را از دیگر نواقص موجود در مرز شلمچه دانست و گفت: زبان عمده افرادی که از مرز شلمچه وارد ایران می‌شوند زبان عربی است اما مشاهده می‌شود مأموران گذرنامه متوجه زبان آن‌ها نمی‌شوند و این‌یکی از نواقص مرز شلمچه است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا