انرژی

تولید ۸ میلیون تن LPG در ایران

یک کارشناس حوزه نفت و گاز از تولید سالانه هشت میلیون تن گاز مایع (ال. پی.جی) در کشور خبرداد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محسن صالحی در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: سال گذشته از این میزان تولید پنج میلیون تن صادر شد که در مقایسه با سال ۹۶ کاهش یک میلیون تنی صادرات را نشان می دهد.

این کارشناس حوزه نفت و گاز گفت: دلیل اصلی کاهش صادرات ال. پی. جی سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ اعمال تحریم ها علیه کشور بوده است.

وی افزود: اگر سناریوی کشور فقط بحث صادرات باشد با اعمال تحریم ها درآمدهای ارزی کشور از حوزه انرژی و ال. پی. جی به شدت کاهش پیدا خواهد کرد.

صالحی ادامه داد: افزایش مصرف ال.پی. جی در داخل از جمله راهکارهای مهمی که ضمن مقابله با خام فروشی می تواند تاثیر اعمال تحریم ها بر اقتصاد کشور را به شدت کم رنگ کند.

وی گفت: بطورکلی از هشت میلیون تن ال. پی. جی که در کشور تولید می شود دو میلیون تن در داخل مصرف می شود که این مصرف بیشتر در حوزه سوخت یعنی کپسول گاز یا سوخت خودروهاست.

این کارشناس حوزه نفت و انرژی افزود: کشورهایی همانند ایران که مزیت تولید ال. پی.جی دارند این محصول را بصورت سوخت مصرف نمی کنند بلکه به عنوان خوراک پتروشیمی ها استفاده می کنند.

وی اظهارداشت: برای مثال ال. پی. جی که به فرض تنی ۵۰۰ دلار است به محصولات با ارزش افزوده بالاتر مثل پروپیلن و نظایر این که قیمت بیش از ۱۰۰۰ دلاری دارد تبدیل و سپس مورد استفاده قرار می گیرد.

صالحی اضافه کرد: برای نمونه کشورعربستان ۸۰ درصد ال. پی. جی تولیدی خود را جهت تبدیل به محصولات با ارزش افزوده بالاتر در صنعت پتروشیمی به مصرف می رساند.

این کارشناس حوزه نفت و انرژی یادآورشد: سالانه هشت میلیون تن ال.پی. جی که در کشور ایران تولید می شود متاسفانه تنها پنج درصد به مصرف پتروشیمی های داخلی می رسد.
 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا