صنعت، معدن، تجارت

فرش دستباف ایران کالایی بدون رقیب در بازار اقتصاد جهانی است

قزوین-رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت:هنر، صنعت فرش دستباف محصولی بی نظیر درمعرفی فرهنگ و هنر ایرانی و کالایی بی رقیب دربازارهای جهانی است که با حمایت و توسعه آن می توان به اقتصاد بدون نفت رسید.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، اولین کارگروه فرش دستباف استان قزوین ظهر پنجشنبه با حضور فرشته دستپاک رئیس مرکز ملی فرش ایران؛ زاهدی استاندار، حمیده زرآبادی نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی، سعید نبیل رئیس سازمان صمت استان، مهدی بخشنده رئیس اتاق بازرگانی قزوین، مسعود بابایی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سیروس نصیری مدیرکل تامین اجتماعی، صدیقه ربیعی مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری، خارکن رئیس اتحادیه فرش دستباف استان و تشکل ها و فعالان فرش دست باف در استانداری قزوین برگزار شد.

فرشته دستپاک در این جلسه گفت: صنعت فرش می تواند به اشتغال کشور کمک کرده و در صادرات غیرنفتی نقش مهمی داشته باشد و تحقق این امر مستلزم کمک همه جانبه و تقویت فعالان این بخش است.

وی بیان کرد: مشکلات صنعت و هنر فرش کوچکتر از آن است که نتوانیم آنها را حل کنیم به همین دلیل با راه اندازی کمیته های فرش استانی به ریاست استانداران برای شناسایی مشکلات و چالش ها و رفع آنها اقدام می کنیم.

دستپاک تصریح کرد: تشکل ها و استارتاپ هایی که در حوزه فرش دستباف فعالیت می کنند باید مورد حمایت جدی قرار گیرند اما تمرکز همه فعالیتها باید بر اساس سیاست ها و دستورالعمل های مرکز ملی
فرش ایران و سند چشم انداز باشد.

وی گفت: در برخی استانها که مرکز تولید پشم مرغوب هم هستند مشاهده شده که از این ظرفیت استفاده نمی کنند و برای نمونه در یک استان سالانه بیش از ۴ هزار تن پشم را می سوزانند و از استان دیگر همین ماده اولیه را برای بافت فرش خریداری می کنند که ساماندهی این امور ضروری است.

فرش، هنر صنعتی بی نظیر است

دستپاک یادآورشد: فرش از نظر هنری، فرهنگی، صنعتی قدمتی به اندازه تاریخ و تمدن دارد و می تواند بخوبی فرهنگ و هنر ایرانی را معرفی کند و با اشتغال بیش از ۲ میلبیون نفر در این عرصه بزرگترین صنف کشور است و از نظر صنعتی و اشتغال با کمترین سرمایه و با ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان می تواند کارگاهی را برپا کرده و به تولید برساند.

وی بیان کرد: این صنعت و هنر می تواند در صورت بازاریابی مناسب به یک کالای صادراتی مهم تبدیل شود و در شرایط تحریم نفتی برای اقتصاد کشور مفید باشد.

۲۹ منطقه فرش خیز کشور شناسایی شده است

دستپاک اظهارداشت: در سراسر کشور ۲۹ استان با ظرفیت تولید فرش دستباف شناسایی شده که قزوین هم در این ردیف است اما هنوز ظرفیت ها و استعدادهای هنری شما شکوفا نشده است و باید برای آن تدبیر کنیم.

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: باید اتاق استاندار و سالن جلسات استانها از جمله قزوین چند تخته فرش نفیس دستباف باشد تا این هنر در معرض دید مستمر مردم و مسئولان باشد و حمایت از آن را فراموش نکنند.

دستپاک اضافه کرد: قزوین با داشتن فرش «اعتماد» نتوانسته این برند را احیا کند و با نوآوری از این هنر خود در اشتغال و تولید و اقتصاد استفاده بیشتری ببرد لذا ما هم کمک می کنیم تا این هنر مورد حمایت جدی قرار گیرد.

هیچ کالایی قادر به رقابت با فرش ایران نیست

وی تصریح کرد: ایرانی را با فرش دستباف می شناسند و هیچ صنعت و کالایی قادر نیست با فرش ایران رقابت کند و بیانگر هویت ما باشد.

دست پاک یادآورشد: در سال گذشته اولین کالایی که توسط آمریکا پس از نفت تحریم شد، فرش دستباف بود و سه کالای استراتژیک پسته، زعفران و فرش در دستور تحریم ها قرار گرفت تا به اقتصاد ما آسیب بزنند.

وی بیان کرد: در شرایطی که بزرگترین تولیدکننده زعفران جهان بودیم به دلیل غفلت های صورت گرفته و انتقال نهال زعفران به افغانستان امروز این کشور خود را جایگزین ایران کرده و با ازدست دادن باغات پسته امروز آمریکا وارد تولید این محصول شده و در فرش هم چین و ترکیه در حال کسب بازارهای جهانی هستند و ما باید تدبیر کنیم تا این بازارها از دست نرود.

امنیت شغلی بافندگان را تامین کنیم

دستپاک در ادامه اظهارداشت: نباید نگاه سازمان تامین اجتماعی به بافندگان مانند شاغلان اداری باشد زیرا این افراد ساعت خاصی را ندارند و در طول شبانه روز و هر وقت فرصت کنند به این صنعت و هنر
مشغول می شوند و اگر بازرسی در وقت اداری بخواهد راستی آزمایی کند اشتباه است.

وی گفت: باید امنیت شغلی بافندگان را تامین کنیم تا شاهد استقبال بافندگان از این هنر باشیم لذا با پیگیری انجام شده و سه برابر شدن اعتبار بیمه تامین اجتماعی امیدواریم بیمه بافندگان فرش هیچ مشکلی نداشته باشد.

دستپاک اضافه کرد: ۲۰ درصد تولیدات فرش در بازار داخلی و ۸۰ درصد به خارج صادر می شود لذا باید برای فروش فرش در داخل برنامه ریزی کنیم که در این راستا با توافق صندوق کارآفرین امید قرار است به خریداران فرش دستباف تسهیلات ارزان قیمت داده شود.

وی اظهارداشت: در شرایط کنونی اقتصاد کشور هیچ کالایی مانند فرش نیست زیرا هم مواد اولیه آن در داخل تامین می شود و هم ارزش افزوده بالایی دارد و با کمترین سرمایه هم شکل می گیرد و اشتغال آن نیز پایدار است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران اضافه کرد: در شهر هامبورگ آلمان بیش از ۴۰۰ انبار بزرگ فرش داشتیم که با تحریم ها این تعداد به ۳۱ انبار رسیده اما همین ظرفیت هم می تواند برای بازاریابی فرش ایران مورد توجه قرار گیرد.

رونمایی از بزرگترین فرش های دستباف ایران

رئیس مرکز ملی فرش ایران تصریح کرد: بزرگترنی نمایشگاه بین المللی فرش از ۳ تا ۹ شهریور ماه در تهران برگزار خواهد شد که این رویداد بزرگترین رویداد بین المللی در حوزه فرش دست باف است که دستاوردهای زیادی برای کشور خواهد داشت.

وی یادآورشد: در این نمایشگاه از ۴ تخته فرش بی نظیر که بزرگترین فرش دست باف ایرانی است رونمایی خواهد شد.

دستپاک بیان کرد: این فرشهای نفیس در ابعاد ۴۰۰ متر و ۶۰۰ متری است که ادعای ایران را در عرصه فرش که بهترین واولین تولیدکننده بی نظیر فرش دستباف جهان هستیم را ثابت خواهد کرد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران از خانه فرش قزوین هم بازدید کرد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا