امور زیربناییتعاون و اشتغال

منشور تحرک بخشی حوزه تعاون تدوین می شود

وزیر کار با بیان اینکه منشور تحرک بخشی حوزه تعاون تدوین می شود ،گفت:وجود دو بانک و نیز نظامات موجود در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می تواند به توسعه و گسترش بخش تعاون کمک کند.

همچنین بخوانید

به گزارش مرکز خبرگزاری مهر به نقل از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی محمد شریعتمداری، در نشست تخصصی فصلی مدیران تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص ویژگی‌های نظام اقتصادی کشور گفت: بخش تعاون یکی از حوزه هایی است که می تواند بار اقتصاد کشورا به دوش بکشد. چراکه این بخش اقتصاد محورو عادلانه است و نظام مندی های عدالت خواهانه در بخش تعاون کاملاً مشهود است.

وی افزود: وجود دو بانک و نیز نظامات موجود در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می تواند به توسعه و گسترش بخش تعاون کمک کند.

شریعتمداری همچنین اصلاح برخی از قوانین و مصوبات را به منظور تحرک بخشی به حوزه تعاون، مورد تاکید قرار داد و گفت: چنانچه معاونت تعاون منشور تحرک بخشی به حوزه تعاون را تدوین نماید از آن حمایت خواهم کرد. از سوی دیگر این منشور می تواند حلقه های مفقوده در حوزه تعاون، را هم مشخص کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه به برنامه های مختلفی که حوزه معاونت تعاون برای این بخش طراحی و اجرا کرد هم پرداخت و گفت: ایجاد یک زنجیره اشتغال برای حوزه تعاون که از تولید تا بازار را با هم ببیند از جمله برنامه هایی است که در این نشست از سوی معاونت تعاون به بحث گذاشته شد. یقیناً اجرای این طرح هم به افزایش نقش تعاون کمک خواهد کرد.

وی به وجود ستاد مشترک اقتصادی در وزارتخانه نیز اشاره کرد و گفت: معاونتهای اقتصادی، توسعه اشتغال امور تعاون آموزش فنی و حرفه ای با تشکیل جلسات مشترک تلاش می کنند این بخش ها به صورت متصل کار کنند که حوزه تعاون هم با تشکیل ستاد مشترک با بانکها و حوزه های ذی ربط در این حوزه تلاش می کند که این بخش هم متصل کار کند.

طرح تامین مالی خرد ضمانت شده برای اولین بار در اقتصاد تعاون کشور و حتی بخش غیر تعاون اجرا خواهد شد

محمد کبیری معاون امور تعاون نیز در خصوص اهداف نشست تخصصی مدیران تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: یقیناً برای توسعه بخش تعاون به تعامل و گفت و گوی مستمر نیاز داریم. همچنین گرفتن بازخورد برنامه هایی که قبلاً با مدیران استانها مطرح شده بود را در این نشست به بحث گذاشتیم تا به جمع بندی برسیم.

وی افزود: علاوه براین میزان پیشرفت کارها را جویا شدیم و کارهایی را که در بخش تعاون، انجام شده است را دنبال کردیم.

وی تصریح کرد: در این جلسه همچنین بحث مراکز نوآوری در استانها را پیرو تفاهم نامه ای که با صندوق نوآوری شکوفایی امضا کرده بودیم طرح کردیم و اینکه این مراکز دارای چه ویژگیهایی خواهند بود و همکارانمان در استانها آن را دنبال خواهند کرد به بحث گذاشتیم.

کبیری افزود: همچنین به دنبال این هستیم که در سال ۹۸ مقدمات تاسیس ده مرکز نوآوری در ده استان کشور را آغاز کنیم که اولین مرکز نوآوری طی ماههای آینده در تهران افتتاح خواهد شد.

معاون امور تعاون خاطر نشان کرد: بحث بعدی که در این نشست مطرح شد و امروز در حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی رونمایی شد و طی روزهای آینده هم به صورت رسمی رونمایی خواهد شد موضوع تامین مالی خرد ضمانت شده است که برای اولین بار در اقتصاد تعاون کشور و حتی بخش غیر تعاون این طرح اجرا خواهد شد. همچنین در نظر داریم روز شنبه همزمان با روز جهانی تعاون یک پروژه را که ارزیابی شده و این پروژه تضمین شده توسط صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون خواهد بود را اجرا کنیم.

کبیری به دیگر موضوعاتی که در این نشست مورد بررسی قرار گرفته بود اشاره کردو گفت: در این نشست نحوه تعامل بانک توسعه تعاون با معاونت امور تعاون و در سطح استانها بررسی شد که در این مسیر گامهای خوبی برداشته شده است. اما لازم است که دراستانها این تعاملات بیشتر شود. همچنین طرح اشتغال تعاون و بازار هم به بحث گذاشته شد که امیدواریم بتوانیم این فرآیند و رویکرد جدید در موضوع اشتغال تعاون را دنبال کنیم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا