ارتباطات و فناوري اطلاعاتپرداخت الکترونیک

حضور شرکت‌های بانکی، اپراتورها، شتاب‌دهنده‌ها، استارت‌آپ‌ها، دولتی‌ها، دانش‌آموزان و کارجویان در الکامپ بیست‌وپنجم

نشست خبری بیست و پنجمین نمایشگاه الکامپ با حضور امیر ناظمی، رییس سازمان فناوری اطلاعات و محمد باقر اثنی عشری، رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، صبح امروز ۱۵ تیرماه ۹۸ در سازمان فناوری اطلاعات برگزار شد. در این دوره از نمایشگاه الکامپ، علاوه بر کسب‌وکارها و استارت‌‌آپ‌ها، به شتاب‌دهنده‌ها و بعضی دیگر از بازیگران اکوسیتسم فناوری اطلاعات در ایران هم فضای اختصاصی داده شده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از راه پرداخت، بیست‌وپنجمین نمایشگاه الکامپ ۲۷ تا ۳۰ تیر در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار می‌شود و صبح امروز نشست خبری مشترک رییس سازمان فناوری اطلاعات و رییس سازمان نظام صنفی در ساختمان سازمان فناوری اطلاعات ایران برگزار شد. این پنجمین الکامپ متوالی است که سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور برگزار می‌کند.

اثنی‌عشری در این نشست خبری عنوان کرد: «علی‌رغم دغدغه‌هایی که داشتیم، در این دوره با رشد مواجه بودیم و استقبال خوبی از این نمایشگاه به انجام رسید. دو سالن به الکام استارز اضافه کردیم. سال پیش برای الکام استارز ۴ سالن داشتیم و امسال احتمال دارد که ۸ سالن به این قسمت اختصاص دهیم. بخش‌های اصلی امسال با همان توانمندی‌های سال گذشته برگزار می‌شود.»

همچنین بخوانید

قسمت‌های متنوع نمایشگاه

به گفته اثنی‌عشری، امسال یک سالن به الکام ترندز اختصاص دارد. الکام جابز بخشی است که برای اولین بار به الکامپ امسال اضافه شده و بحث اشتغال را هدف گرفته است.او ادامه داد: «یکی از بالاترین نرخ‌های بیکاری را در کسب‌وکارهای فناوری اطلاعات داریم. از شرکت‌های آموزشی و کاریابی دعوت کرده‌ایم و کارجویان هم می‌توانند در‌ این نمایشگاه حضور داشته باشند.»

امیر ناظمی در این نشست گفت: «شرکت‌های بزرگ همان استارت‌آپ‌های دیروز هستند و از دل چنین نمایشگاه‌هایی به وجود آمده‌اند. الکامپ همیشه پویایی داشته است و در سال‌های گذشته هم به برنامه‌های جانبی آن بخش‌های جذابی افزوده شده است. استارت‌آپ‌های حوزه توان‌یابی در توان‌تک حضور خواهند داشت.»

ناظمی ادامه داد: «به درخواست شتاب‌دهنده‌ها، بخشی هم به آنها اختصاص داده شده است و شتاب‌دهنده‌ها هم در نمایشگاه امسال حضور دارند.»

اثنی‌عشری در ادامه این نشست عنوان کرد: «اپراتورها امسال به صورت فعال در الکامپ حضور دارند. شرکت‌های بانکی هم در الکامپ حاضر هستند و بخشی از شرکت‌های سخت‌افزاری نیز در الکامپ ۲۵ شرکت می‌کنند. ما در الکامپ از حمایت‌های معنوی دولت برخوردار هستیم. سال گذشته ۱.۲ درصد هزینه‌های این نمایشگاه با کمک‌های دولتی تامین شد و امسال از ۱.۵ تا ۲ درصد آن را دولت تامین خواهد کرد.»

به گفته اثنی‌عشری، بلوغی در جامعه آی‌تی دیده می‌شود که شرکت‌های بزرگ دارند این هزینه را می‌پردازند و نقش کمک دولت کم‌رنگ شده است. امسال دومین دوره الکام تاکز هم برگزار می‌شود. دولت هوشمند نیز بخش دیگر این نمایشگاه است.»

ناظمی در مورد رویدادهای که در بخش دولت الکترونیک برگزار می‌شود صحبت کرد و گفت: «تفاهم‌نامه‌هایی در این قسمت اجرا می‌شود. هم برای افراد دولتی و هم برای استارت‌آپ‌ها حضور در الکامپ فرصت خوبی برای تعامل با یکدیگر است. ما در الکام استارز میز کوچکی در نظر گرفته‌ایم و یک سالن پذیرایی هم به مهمان‌های دولتی اختصاص داده‌ایم.»

ناظمی گفت: «رویکرد ما در دولت الکترونیک، خدمت‌محور است. از دستگاه‌ها خواسته‌ایم به جای معرفی دستگاه، خدمت خود را معرفی کنند. شعار ما «آینده بهتر با خدمات شهروند محور» است و به دنبال ارائه خدمات دولت الکترونیک واقعی هستیم. امسال هم‌زمان با الکامپ «جشنواره فاوا»  شنبه ۲۹ تیرماه ساعت ۱۰ تا ۱۲ با حضور وزیر ارتباطات برگزار می‌شود.»

امسال  برای اولین بار در الکامپ سالنی به صندوق‌های فروشگاهی اختصاص داده می‌شود. ناظمی در این باره گفت: «قانون صندوق‌های فروشگاهی تصویب شده است. فروشگاه‌ها به اداره مالیات وصل می‌شوند و در این طرح کمیته‌ای وجود دارد که وزارت ارتباطات هم عضو آن است. نکته قابل توجه این بود که نسخه اولیه طرح را سخت‌افزاری دیده بودند.‌ با تلاشی که سال گذشته انجام شد و و با جلساتی که با مجلس و کمیسیون‌های مربوطه داشتیم، نقش نرم‌افزار پررنگ شد و  این موضوع مهمی است و به همین دلیل امسال هم به آن قسمتی مجزا داده شده است.»

همچنین سالن دولت الکترونیک با متراژ ۲۵۰۰ مترمربع و متشکل از ۴۰ دستگاه دولتی در قالب ۲۲ غرفه برگزار می‌شود.

آینده بهتر

به گفته اثنی‌عشری، «آینده بهتر» شعار کلیدی الکامپ امسال است و #آینده_بهتر  هشتگ این رویداد در شبکه‌های اجتماعی به حساب می‌آید. او افزود: «ما سال پیش یک سالن را برای رسانه‌ها در نظر گرفته بودیم. امسال هم همین روال ادامه دارد. امسال هم به دولت و هم به بخش خصوصی توصیه می‌کنیم که از این قسمت برای کنفرانس‌های خبری استفاده کنند.»

آرش برهمند، دبیر اجرایی الکام استارز بیان کرد: «حدود ۸۰ استارت‌آپ در الکام استارز به رقابت خواهند پرداخت و جوایز ۲۵، ۱۵ و ۱۰ میلیون تومانی به رده‌های اول تا سوم اعطا خواهد شد. برای تیم‌هایی که ایده‌های خوبی دارند، دو جایزه ۱۰ میلیون تومانی هم برای طرح نو اختصاص داده شده است. کمک‌هزینه‌های سفر به خارج از کشور هم به استارت‌آپ‌های منتخب داده خواهد شد.»

به گفته برهمند، حدود ۵۰ داور در این رقابت تصمیم‌گیرنده هستند و سه فاکتور محصول اولیه، بیزنس مدل و نحوه ارائه شاخص‌های اصلی تصمیم‌گیری داوران خواهد بود.

ناظمی در پاسخ به این سوال که آیا بزرگ شدن هرساله این نمایشگاه کار درستی هست یا خیر، عنوان کرد: «نمی‌دانم گسترش هر ساله نمایشگاه کار درستی است یا نه ولی بزرگ‌ترین کاری که ما تلاش کرده‌ایم کمک کنیم این است که به عنوان دولت در این نمایشگاه کاری نکنیم. نکته مثبتی وجود دارد که بودجه این نمایشگاه هم بیش از ۹۸ درصش غیردولتی است. این سوال برای من هم وجود دارد و نظام صنفی باید به این سوال پاسخ دهد.»

اثنی‌عشری گفت: «من هم با آقای ناظمی موافق هستم. در جامعه مسائلی مطرح می‌شود و ما به عنوان بخش خصوصی باید به این نیازها توضیح دهیم. الکامپ ابزاری است برای پاسخ به نیازهای مالی کشور. رسالت سازمان نظام صنفی کسب درآمد از الکامپ نیست.»

الکامپ با دوچرخه و بدون کاغذ

حیدری، رییس اجرایی الکامپ عنوان کرد: «ما به عنوان سازمان نظام صنفی رسالتمان ایجاد بستر است. هدف ما ارتقای محتوای درونی نمایشگاه است و بحث کمیت متراژ آن نیست. هم به دنبال توسعه بازار هستیم و هم می‌خواهیم که به نیازهای جامعه فناوری اطلاعات کمک کنیم.‌ با وزارت کار تعاملاتی داشته‌ایم تا از پتانسیل آنها هم در این جهت استفاده کنیم.»

حیدری ادامه داد: «سال گذشته مساحت نمایشگاه الکامپ ۲۸ هزار متر مربع بود و امسال این عدد به ۳۲ هزار متر مربع رسیده است. ما از حمایت سهامی نمایشگاه باید تشکر کنیم که امسال حضور شرکت‌های سخت‌افزاری را هم میسر کرده است.»

ناظمی اضافه کرد: «برنامه‌ای از ۶ ماه پیش با مدارس آغاز کردیم، کدنویسی و کارآفرینی برای دانش‌آموزان بود. تعدادی‌از ایده‌ها به رقابت مانند استارت‌آپ ویکند به رقابت پرداختند و از بین تیم‌های دانش‌آموزی ۱۰ تیم انتخاب شدند. سازمان نظام صنفی این اجازه را به آنها داد تا به عنوان «نیواستارز» در الکامپ حضور داشته باشند و یاد بگیرند که چطور بتوانند در مورد ایده خود برای افراد گوناگون صحبت کنند.»

در ادامه این نشست، ناظمی عنوان کرد: «هیچ بروشوری برای این نمایشگاه پرینت نمی‌شود. جایی که می‌خواهد از دولت الکترونیک حرف بزند، نباید کاغذ اضافی تولید کند و به محیط زیست آسیب برساند. از تمام دستگاه‌ها درخواست کرده‌ایم که محتویات خود را برای دانلود در اختیار ما قرار دهند و تمام این محتوا قابل دانلود و در دسترس مخاطبان قرار گیرد.»

ناظمی ادامه داد: «از بخش جانبی دیگری که امسال اضافه شده است، می‌توان به حضور استارت آپ بی‌دود همراه با دوچرخه‌های آن اشاره کرد. تپسی و اسنپ هم تخفیفی برای کاربران با مبدا یا مقصد نمایشگاه بین‌المللی در نظر گرفته‌اند.»

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا