صنعت، معدن، تجارت

شناسایی ۲۰ صنعت ارزبر در ایران برای بومی کردن / ثبت نام ۶۷۹ بنگاه در سامانه تاپ تاکنون

معاون آموزش،پژوهش و فناوری وزارت صمت در نشست خبری با خبرنگاران:

معاون آموزش،پژوهش و فناوری وزارت صمت گفت: تاکنون ۶۷۹ بنگاه در سامانه تاپ ثبت نام کردند و نیازهای علمی فناورانه خود را مطرح و ثبت کرده اند. همچنین از ابتدای امسال ۲۰۴ نیاز بنگاه ها و ۲۵۱ پروژه فناورانه و علمی در سامانه تاپ ثبت شده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از شاتا، برات قبادیان در نشست خبری با خبرنگاران که در راستای پویش پاسخگویی مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارتخانه، امروز شنبه برگزار شد با بیان این مطلب، افزود: سه پروژه اساسی در سال ۱۳۹۸ در برنامه کاری داریم که رابطه صنعت و دانشگاه مهمترین محور آن با اجرای طرح تاپ است. تاپ به اختصار طرح توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار خوانده می شود.

وی با بیان اینکه معاونت آموزش، پژوهش و فناوری در این سه حوزه مربوط به صنعت ، معدن و تجارت در موضوعات حاکمیتی، راهبردی و نظارتی کار می‌کند، تصریح کرد: چهار دفتر آموزش و پژوهش، مرکز توسعه فناوری و صنایع پیشرفته، دفتر توسعه و کاربرد فناوری و دفتر حمایت از مالکیت صنعتی در بدنه معاونت آموزش، پژوهش و فناوری فعالیت دارند.

همچنین بخوانید

معاون آموزش،پژوهش و فناوری وزارت صمت موضوع بهره وری در بخش صنعت و معدن و تجارت را دیگر طرح امسال دانست و بیان کرد: صنعت و معدن و تجارت بیش از ۳۰ درصد gdpکشور را به خود اختصاص داده است. همچنین موَضوع انقلاب چهارم صنعتی را دنبال می کنیم که کمتر در رابطه با تحولات آینده کار کردیم و با توجه به اینکه انقلاب چهارم صنعتی تمام ابعاد زندگی آحاد بشر را رقم خواهد زد که باید وارد این حوزه شویم.

قبادیان اضافه کرد: این انقلاب حاصل جرقه هایی در ذهن یک نفر بوده که باعث تحول در دنیا شده است و انقلاب چهارم صنعتی نیز که عمدتا بحث سایبر فیزیک و آی تی و هوش مصنوعی است، نیز بر همین منوال است و با طرح تاپ، موتور محرکه انقلاب چهارم صنعتی که نیروی متخصص و با دانش است را فراهم می کنیم.

شناسایی ۲۰ صنعت ارزبر برای بومی شدن آن ها

وی در ادامه اضافه کرد: با توجه به مشکلات تحریم ها ، ۲۰ صنعت ارزبر را که بیشترین میزان ارز را برای ورود فناوری آن اختصاص می دادیم شناسایی کردیم و در سال ۹۸ به سمت بومی شدن فناوری های آن ها می رویم.

معاون آموزش،پژوهش و فناوری وزارت صمت با اشاره به اینکه طرح تاپ می تواند متحول کننده صنعت و ارتباطات و همکاری های صنعت و دانشگاه و صنعت و جامعه باشد، گفت: تبدیل نقاط ضعف طرح های گذشته به نقاط قوت در طرح تاپ دیده شده است و این طرح ۲ بخش دارد که یک بخش آن تقاضا است و تمامی بنگاه های تجاری و معونی و صنعتی را شامل می شود و سامانه آن امسال برای ثبت نام بنگاه ها و معرفی نیازهایشان فعال شده است.

قبادیان ادامه داد: تامین تقاضای فناورانه بنگاه ها بخش دوم تاپ است که باید نیاز بنگاهها از طریق شرکت های دانش بنیان و فناور تامین شود.

ثبت نام ۶۷۹ بنگاه در سامانه تاپ تاکنون/ ثبت ۲۰۴ نیاز بنگاه ها و ۲۵۱ پروژه فناورانه و علمی از ابتدای امسال

وی با بیان اینکه استاد تاپ، دانشجو تاپ و سرباز تاپ برای تامین نیازهای فناورانه و علمی بنگاه ها پیش بینی شده است، تصریح کرد: تاکنون ۶۷۹ بنگاه در سامانه تاپ ثبت نام کردند و نیازهای علمی فناورانه خود را مطرح و ثبت کرده اند. همچنین از ابتدای امسال ۲۰۴ نیاز بنگاه ها و ۲۵۱ پروژه فناورانه و علمی در سامانه تاپ ثبت شده است.

معاون آموزش،پژوهش و فناوری وزارت صمت با اعلام اینکه بیش از یک میلیون دانشجوی ارشد و دکترا داریم، گفت: اگر ۵ درصد از اینها را به سمت تاپ هدایت کنیم حداقل پنجاه هزار مساله فناورانه و علمی صنعت و معدن و تجارت حل می شود.

قبادیان با اعلام اینکه تطبیق نیازهای بنگاه ها و برآورده کردن نیازها از طریق صاحبان علم و فناوری، در سیستم تاپ انجام می شود، افزود: طرح تاپ رابطه صنعت و دانشگاه را تسهیل و نیازهای بنگاه ها را برآورده می کند و به تولید کمک خواهد کرد.

وی ادامه داد: در سطح ملی، بنگاه ها هنوز نتوانسته اند نیازهای خود را در سامانه ای ثبت و برآورده کنند که تاپ این کار را انجام خواهد داد و به جذب فارغ التحصیلان در بنگاه ها هم کمک خواهد کرد.

معرفی ۵ استان برتر در طرح تاپ/ثبت بیشترین نیاز فناورانه در البرز

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت با بیان اینکه نفوذ و رسوخ فناوری به بنگاه ها با اجرای طرح تاپ رقم خواهد خورد و این یکی از بزرگترین طرح هایی است که در ۱۰۰ سال اخیر اجرا می شود، گفت: اواخر سال گذشته به صورت نمادین از تاپ در تهران رونمایی کردیم و ۵ استان برتر به لحاظ اهمیتی که به طرح تاپ داده اند و بیشترین ثبت نام بنگاه ها را داشته اند، استان های مرکزی، البرز، زنجان، قم و تهران هستند و بیشترین نیاز در استان البرز ثبت شده است.

قبادیان با بیان اینکه تاپ خاص وزارت صمت نیست و ملی است، افزود: تاپ در نفت و نیرو و کشاورزی و دادگستری و.. می تواند نقش بازی کند و بهترین جای آن شورای عالی عطف می توانست باشد‌.

وی گفت: بیشترین ارتباط را با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت علمی و فناوری رییس جمهور در تاپ خواهیم داشت. همچنین با ستاد کل نیروهای مسلح به خاطر ثبت نام سرباز تاپ ها نیز ارتباط تنگاتنگی خواهیم داشت.

حدود ۳ هزار بنگاه واحد r&d دارند

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت با بیان اینکه اولویت ما در طرح تاپ به خاطر دانش پایه بودن طرح، بنگاه هایی است که واحد r&d دارند، اضافه کرد: حدود ۳ هزار و ۱۰۶ بنگاه واحدr&dدارند که بخش بیشتر آن ها در همین سالها مجهز به این واحد شدند و ۷۰۰ بنگاه از ۳ هزار و ۱۰۶ بنگاه دارای واحد r&dدر مرحله اول برای همکاری با طرح تاپ اعلام آمادگی کرده اند.

قبادیان با اعلام اینکه محصول تولیدی از لحاظ کیفیت و قیمت باید رقابت پذیر باشد، گفت: کیفیت استاندارد و قیمت قابل قبول محصولات تولیدی و صادراتی از اهداف طرح تاپ هست.

وی ادامه داد: تاپ با طرح های قبلی مانند خود اشتغالی و بنگاه های زودبازده و… تفاوت دارد و در ۱۰۰ سال اخیر بی سابقه بوده است و برای ورود سرباز تاپ ها شروطی مانند معدل و.. در نظر گرفته ایم و فقط منابع انسانی نخبه می توانند در آن ورود کنند.

معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت با اعلام اینکه تاپ، نه ردیف بودجه ارزی دارد و نه ریالی، تصریح کرد: بخش خصوصی آماده به عهده گرفتن تمام طرح تاپ است و از ویژگی های تاپ این است که بار مالی بر دوش دولت نخواهد گذاشت.همچنین طرح تاپ در شرایطی اجرا می شود که بودجه دانشگاهها به خصوص دولتی سخت شده است و صنعت به خاطر تحریم ها نمی تواند فناوری را وارد کند.

قبادیان با اعلام اینکه به خاطر تحریم ها می توانیم حداکثر استفاده را از طرح تاپ بکنیم، گفت: در بودجه سال ۹۷ پیش بینی شد که ۴۰ درصد از بودجه تحقیقاتی شرکتهای دولتی برای r& dدر صندوقی ذخیره شود و برای اولین بار، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هزینه ورود اساتید را به صنعت در چارچوب طرح تاپ می دهد. همچنین اساتید و سربازها و دانشجوهای ارشد و دکترای طرح تاپ، بودجه خود را از دستگاه های ذیربط دارند.

انعقاد ۱۰۰ قرارداد در ۳ روز برگزاری نمایشگاه هفته ملی پژوهش پارسال

وی با اعلام اینکه ۱۹ سال است که هفته ملی پژوهش را برگزار می کنیم و ۱۸ سال به کالاهایی که باید تبلیغ شوند اختصاص داشت، بیان کرد: سال گذشته برای اولین بار به مدت ۳ روز نمایشگاه نیاز فناورانه را داشتیم و ۱۰۰ بنگاه شرکت کننده ۹۰۰ نیاز را اعلام کردند و ۱۰۰ قرار داد به ارزش ۱۳۰ میلیارد تومان در این سه روز در نمایشگاه قرار داد بسته شد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا