بانک و بیمهطلا و ارز

محرک‌های بیرونی افزایش قیمت دلار چیست؟

در اولین روز از سومین هفته تیرماه، دلار توانست سومین افزایش متوالی را تجربه کند؛ عاملی که موجب شد برخی از معامله‌گران از تغییر مسیر این ارز سخن بگویند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، روز شنبه، شاخص ارزی ۱۰۰ تومان افزایش قیمت را به ثبت رساند و به بهای ۱۳ هزار و ۱۵۰ تومان رسید. دلار در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه نیز به ترتیب، ۵۰ و ۱۱۰ تومان افزایش قیمت را تجربه کرده بود. سه رشد پیاپی کمک کرد که دلار در پانزدهمین روز تیرماه به بالاترین قیمت در ۱۰ روز گذشته برسد.

آخرین‌بار این ارز در تاریخ ۴ تیرماه قیمت بالاتری را به ثبت رسانده بود. آیا مسیر افزایشی که در طول ۳ روز اخیر در آن بازار قرار گرفته است و ثبت یک رکورد افزایشی، نشان‌دهنده تغییر مسیر میان‌مدت بازار دلار است؟ پاسخ به این سوال دشوار است؛ کاهشی‌ها استدلال می‌کنند، قیمت همچنان در دامنه ۲۵ روزه قرار دارد و با وجود افزایش روزهای اخیر، اتفاق تازه‌ای در بازار رخ نداده است. این در حالی است که افزایشی‌ها باور دارند، بازار در روزهای اخیر نشان داده که با تغییر میزان سطح تقاضا مواجه شده است. در این میان، در مورد آنچه موجب افزایش قیمت دلار شد، میان معامله‌گران توافق نسبی وجود داشت. بیشتر معامله‌گران اثرگذاری متغیرهای بیرونی چون نرخ حواله درهم و افزایش ارزش دلار در کشورهای همسایه را از عواملی می‌دانستند که منجر به افزایش خرید ارز در بازار داخلی شد.

همچنین بخوانید

در روزی که دلار توانست به بالاترین قیمت ۱۰ روزه برسد، سکه تمام بهار آزادی نیز به کاهش بهای اونس در انتهای هفته توجهی نکرد و همسو با افزایش قیمتی شاخص ارزی حرکت کرد. در اولین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی ۳۰ هزار تومان افزایش را ثبت کرد و توانست به قیمت ۴ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان برسد. سکه ۴ تیر در سطوح قیمتی بالاتری نوسان کرده بود. رکوردزنی فلز گرانبهای داخلی در شرایطی به ثبت رسید که در آخرین روز هفته بهای اونس در بازارهای جهانی به زیر مرز روانی هزار و ۴۰۰ دلار رفته بود. با این حال، سکه در  گذشته چندان متناسب با رشد بهای اونس حرکت نکرده بود و حرکت خلاف جهت روز شنبه آن با بازارهای جهانی نیز منجر به تغییر علامت حباب نشد. با در نظر گرفتن مالیات ارزش افزوده، حباب سکه دیروز منفی ۹۰ هزار تومان بود؛ حباب این فلز گرانبها در انتهای هفته گذشته بالای ۱۳۵ هزار تومان بود. ارزش ذاتی سکه ساعت ۴ بعدازظهر روز شنبه حدودا در سطح۴ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان قرار داشت. آخرین خبرها نیز حاکی از آن بود که پس از ساعت ۴ بعدازظهر قیمت‌های بالاتری نیز در بازار سکه و دلار به ثبت رسید که ممکن است روند بازار در آغاز روز یک‌شنبه را تحت‌تاثیر قرار دهد.

رشد درهم و تحریک دلار در شهرهای همسایه

در اولین روز هفته، قیمت درهم از همان ابتدای روز ظرفیت افزایشی از خود نشان داد. دیروز نرخ حواله درهم معاملات خود را با قیمت ۳ هزار و ۶۰۰ تومان آغاز کرد که ۵۰ تومان بالاتر از روز پنج‌شنبه بود. با این سطح از قیمت درهم، ارزش دلار در بازار داخلی می‌توانست به بالای ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان برسد. در واقع ضرب عدد ۳ هزار و ۶۰۰ تومانی در نرخ برابری دلار به درهم یعنی ۶۷/ ۳، ارزش دلار به تومان را بالای ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان نشان می‌داد. البته قیمت درهم در اواسط روز کمی تعدیل شد و در محدوده ۳ هزار و ۵۹۰ تومان قرار گرفت. با این حال، از آنجا که نسبت به قیمت پنج‌شنبه در سطح بالاتری قرار داشت، انتظارات معامله‌گران بازار داخلی را نیز تحت‌تاثیر قرار داد. نرخ حواله درهم از مهم‌ترین متغیرهایی است که معامله‌گران بازار داخلی به دقت روند آن را بررسی می‌کنند. در کنار این، روز شنبه معامله‌گران و نوسان‌گیران خبر از افزایش دلار در شهرهای همسایه چون سلیمانیه عراق می‌دادند. به‌عنوان مثال، یکی از معامله‌گران بازار عنوان می‌کرد حدود ساعت ۳ بعدازظهر ارزش دلار در بازار سلیمانیه بالای ۱۳ هزار و ۲۵۰ تومان بود. هر قدر ارزش دلار در بازارهای همسایه بالاتر برود، تمایل برای خروج ارز از بازار داخلی به آن سوی مرزها بالاتر می‌رود. البته فاصله در روز شنبه به اندازه‌ای نبود که انگیزه‌های آربیتراژی در بازار ایجاد کند، ولی از لحاظ ذهنی فضای انتظاری بازار داخلی را تحت‌تاثیر قرار داد.

برخورد قیمت به کف؟

درحالی‌که برخی معامله‌گران رشد نرخ حواله درهم و بالا رفتن ارزش دلار در کشورهای همسایه را عامل اصلی رشد قیمت دلار می‌دانند، گروه دیگری از معامله‌گران افزایش قیمت این ارز را بیشتر به روندهای فنی بازار نسبت می‌دهند. از نظر گروه اخیر، دلار در یک ماه اخیر هر زمان به محدوده ۱۲ هزار و ۷۰۰ تومانی نزدیک شده است، با افزایش خریدها به سوی مرز ۱۳ هزار تومانی بازگشته است و در ادامه به آرامی حتی تا محدوده ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومانی بالا رفته است. از نگاه این گروه، بازار همچنان با وجود افزایش ۳ روز اخیر در این الگو قرار دارد و باید طی روزهای آتی منتظر واکنش قیمتی این ارز به سطوح حساس، ۱۳ هزار و ۵۰۰ و ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومانی بود. اگر نظر این گروه را قبول کنیم، دلار پس از برخورد به کف قیمتی در مسیر بازگشت به سقف دامنه خود است. این در حالی است که کاهشی‌های بازار باور دارند، بازارساز بیشتر به‌دنبال خسته کردن نوسان‌گیران است و احتمال می‌دهند هر زمان که نوسان‌گیران به افزایش قیمت امیدوارتر می‌شوند، بازارساز با عرضه ارز قیمت را در جاده معکوس قرار می‌دهد؛ عاملی که موجب ضرر نوسان‌گیران می‌شود. در این میان، افزایشی‌ها باور دارند بازارساز در روزهای اخیر تمایلی نداشت که قیمت دلار در بازار آزاد رشد کند. از نظر آنها، رشد دلار در بازار آزاد برخلاف خواست بازارساز نشان می‌دهد تقاضا در سطحی است که می‌تواند قدرت عرضه بازارساز را نیز به چالش بکشد. عده دیگری باور دارند، افزایش قیمت روزهای اخیر ناشی از جوسازی نوسان‌گیران پیرامون گام دوم ایران برای کاهش تعهدات برجامی است که قرار است در تاریخ ۱۶ تیر صورت بگیرد. نوسان‌گیران از نگاه این دسته با برجسته کردن چنین اخباری و احتمال بالا گرفتن تنش‌ها، افراد فعال در بازار را ترغیب به خرید ارز می‌کنند.

آمارهای بانک مرکزی از قیمت سکه

آمارهای بانک مرکزی حاکی از آن است که قیمت سکه بهار آزادی طرح جدید در دو ماه نخست سال‌جاری ۱/ ۱۶۳ درصد نسبت به دو ماهه سال ۹۷ افزایش یافته است. به گزارش «ایبِنا» براساس آمارهای بانک مرکزی، در اردیبهشت‌ماه سال‌جاری متوسط قیمت فروش یک سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار آزاد شهر تهران ۵ میلیون و ۷ هزار و ۴۰۰ تومان بود که در مقایسه با ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۳/ ۴ درصد و ۵/ ۱۵۸ درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین حداقل و حداکثر نرخ فروش سکه مذکور در ماه یاد شده به ترتیب ۴ میلیون و ۶۶۵ هزار تومان و ۵ میلیون و ۲۱۰ هزار تومان بوده است. در دو ماه اول سال ١٣٩٨ متوسط قیمت فروش یک سکه تمام بهار آزادی در بازار آزاد شهر تهران با طرح قدیم ۴ میلیون و ۷۴۷ هزار و ۸۰۰ تومان و با طرح جدید ۴ میلیون و ۹۱۶ هزار و ۷۰۰ تومان بود که نسبت به دوره مشابه سال ٩٧ به ترتیب ۸/ ۱۶۰ درصد و ۱/ ۱۶۳ درصد افزایش یافته است.

 

منبع
دنیای اقتصاد

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا