بانکبانک و بیمه

تامین نیازهای وارداتی از طریق صادرات غیر نفتی

مدیرعامل بانک توسعه صادرات گفت: در صورتی که صادرات نفت به صفر برسد، صادرات غیر نفتی توان جبران را دارد و تمام واردات کشور را می‌توانیم از طریق صادرات غیر نفتی تامین کنیم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، علی صالح آبادی امروز در دومین همایش تامین مالی، سرمایه گذاری و بیمه صادرات اظهارداشت: امروز بحث صادرات غیر نفتی بیش از هر زمان دیگری از اهمیت بالاتری برخوردار است. وی افزود: با توجه به شرایط فعلی اقتصاد و با کاهش اقتصاد نفتی، شاهد رونق صادرات غیرنفتی و کاهش وابستگی اقتصاد به صادرات خواهیم بود.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات گفت: با توجه به اینکه دشمنان در تلاش هستند تا صادرات نفت ما را به صفر برسانند، به طور قطعی صادرات غیر نفتی از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود و به نظر من با صادرات غیر نفتی که کشور دارد حتی اگر صادرات نفت به صفر هم برسد صادرات غیر نفتی توان جبران را دارد و تمام واردات کشور را می توانیم از طریق صادرات غیر نفتی تامین کنیم.

صالح آبادی ادامه داد: در همین راستا است که وظایف سازمان های توسعه ای مثل سازمان توسعه تجارت، بانک توسعه صادرات، صندوق ضمانت صادرات و بانک مرکزی و سایر سازمان ها و دستگاه های مرتبط از اهمیت و نقش پررنگ تری برخوردار است.

به گفته وی، تامین مالی صادرات نیز از اهمیت بالایی هم برای توسعه صادرات کالاها و خدمات برای دسترسی به شرکت‌های داخلی و زنجیره های ارزش و هم عدم تنوع قابل قبول کالاهای صادراتی کشور و رقابت پذیری پایین آنها در بازارهای جهانی و عدم توفیق جدی در ظرفیت سازی صادراتی عوامل متعددی اهمیت دارد.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات افزود: در سال‌های اخیر به این مقوله توجه شده و خطوط اعتباری که بانک مرکزی در نظر گرفته و صندوق توسعه ملی و بانک توسعه صادرات نیز قدم هایی در این زمینه برداشته اند اما انتظار بر این است که این مقوله اهمیت بیشتری داده شود.

صالح آبادی در ادامه گفت: تامین مالی در بانک توسعه صادرات از دو محل اصلی منابع داخلی و منابع خارجی است که در بخش منابع داخلی منابع ریالی و ارزی بانک است که از محل سرمایه بانک و صندوق توسعه ملی که عمدتاً از طرح‌های توسعه‌ای تامین می‌شود و پروژه‌های مهمی که اکنون در بانک در حال اجرا است عمدتاً از محل منابع ارزی تنها توسعه ملی است.

وی ادامه داد: منبع دیگری که در خدمت صادرات قرار داده می شود منابع تلفیقی بانک و صندوق توسعه ملی است که با نرخ های ترجیحی در اختیار صادر کنندگان قرار می‌گیرد و همچنین منابع ای از محل یارانه سود و منابع بانک مرکزی نیز در قالب سپرده های ریالی و ارزی در اختیار صادرکنندگان قرار داده می شود. علاوه بر این منابع بانک واسطه وجوه اداره شده و رسوب منابع کافه گردش حسابهای وجود دارند.

این عضو شورای فقهی بانک مرکزی، افرود: در بحث منابع خارجی نیز دو منبع خطوط اعتباری دریافتی از بانک‌های خارجی در قالب ریفاینانس و خطوط اعتباری دریافتی از بانک‌های خارجی در قالب فاینانس وجود دارد.

صالح آبادی تاکید کرد: خدمات بانکی که بانک توسعه صادرات ارائه می‌کند در دو بخش اعتباری و غیر تجاری خلاصه می شود. وی درباره اقدامات بانک توسعه صادرات در راستای تسهیل در تامین مالی صادرات توضیح داد: ارائه بسته تسهیلاتی و خدماتی به مشتریان بانک از جمله تسهیلات، ضمانت نامه ها، حواله جات و… از سوی بانک توسعه صادرات به صادرکنندگان ارائه می شود.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات، گفت: یکی دیگر از خدمات بانک توسعه صادرات صدور ضمانتنامه ارزی، خدمات فنی مهندسی است و همچنین دیگر خدمت این بانک امکان استفاده واحدهای تولیدی از عقد خرید دین اوراق و اسناد تجاری و ریالی است.

به گفته وی، علاوه بر این همچنین اعطای تسهیلات تلفیقی با نرخ ترجیحی ۱۱ تا ۱۴ درصد و اعطای تسهیلات با تخفیف به مشتریان با شرایط ویژه در باشگاه مشتریان از جمله دیگر اقدامات این بانک در راستای تسهیل تامین مالی صادرات است.

وی ادامه داد: بسیاری از شرکت‌ها و واردکنندگان در زمینه واردات مواد اولیه فعالیت دارند که می‌توانند با همکاری بانک توسعه صادرات و ارائه خدمت تامین ارز ثبت سفارش های انجام شده در بانک واردات خود را انجام دهند. موضوع دیگر که اخیراً آغاز شده خرید ارز اسکناس حاصل از صادرات با نرخ آزاد و پرداخت معادل ریالی آن در همان روز توسط صرافی بانک است که با همکاری بانک مرکزی صرافی بانک توسعه صادرات این ارز را بدون هیچ محدودیتی به نرخ سلام خریداری می کند و ریاض را در همان روز به حساب صادر کننده واریز میکند و بعد از این ارز به سایر صرافی‌های بانک‌ها به بانک مرکزی فروخته می‌شود.

وی ادامه داد: همکاری در انجام حوالجات ارزی مشتریان بانک از دیگر اقدامات است که از طریق بانک و صرافی امکان جابجایی وجود دارد و ما خود را متعهد می دانیم که در اسرع وقت این خدمات را به صادرکنندگان ارائه کنیم.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات با اشاره تامین مالی شرکت های دانش بنیان صادراتی با نرخ های ترجیحی به عنوان یکی دیگر از اقدامات این بانک، گفت : در بانک توسعه صادرات را مورد بررسی قرار گرفته و شرکت‌های دانش بنیان اجاره مقوله‌ای است که بانک به آن توجه جدی دارد.

صالح آبادی در پایان تاکید کرد: برخی موارد و خدمات نوین نیز در دست اقدام است که می‌توان به استقرار بانکداری باز در راستای بانکداری دیجیتال، حمایت از زنجیره صادرات به منظور حمایت موثر از تولید و توسعه اشتغال زایی، شبکه سازی و توانستند سازی شرکت های کوچک و متوسط به صورت غیرمستقیم و توسط شرکت‌های بزرگ، کتاب منطق فازی شرکت دانش‌بنیان و مقررات آنها در زنجیره تامین شرکت های بزرگ صادراتی از این اقدامات است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا