امور زیربناییبورس کالاكشاورزی و دامپروری

بستر مناسب بورس کالا برای رساندن سود واقعی به کشاورزان

مدیر گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: با کشف واقعی و عادلانه محصولات در بورس کالا، سود واقعی به کشاورزان می رسد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از تسنیم، حسین زینلی در آیین راه‌اندازی معاملات گواهی سپرده کالایی و قراردادهای آتی زیره سبز که صبح امروز در بورس کالای ایران برگزار شد، گفت: از طریق سازوکار بورس کالا می توانیم شرایطی را مهیا کنیم که دیگر کشاورزان قشر ضعیف جامعه نباشند به طوریکه با کشف واقعی و عادلانه محصولات در بورس کالا، سود واقعی به کشاورزان می رسد و این واسطه ها هستند که ضعیف تر می شوند.

مدیر گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی افزود: طی سال گذشته ۳۷۰ میلیون دلار صادرات گیاهان دارویی داشتیم که انتظار داریم این رقم در بدترین حالت به ۷۰۰ میلیون دلار برسد.از این میزان ۵ میلیون دلار صادرات به زیره سبز اختصاص داشت.

وی افزود: در تلاش هستیم امسال سطح زیر کشت زیره سبز را به ۵۰ هزار هکتار برسانیم که البته علت کاهش سطح زیر کشت در سال گذشته این بود که محصول زیره سبز گران شد و ماده اولیه برای کشت محصول نداشتیم اما در سال جاری این موضوع حل شده است.

همچنین بخوانید

به گفته زینلی، باید به جایی در تولید محصولات کشاورزی برسیم که کشاورزان ما قدرت تجارت با کشاورزان دیگر کشورها را پیدا کنند.

وی عنوان کرد: در کشور هند ۵۰۰ هزار هکتار سطح زیره کشت دارند که این رقم در ایران حدود ۲۰ هزار هکتار است البته در مقابل کیفیت زیره سبز ایرانی بالاتر است و جا دارد تا صادرات زیره سبز ایرانی در دنیا توسعه یابد که برای این اتفاق نیز روی بورس کالا حساب باز کرده ایم.

مدیر گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: از طریق سازوکار بورس کالا به دنبال پایداری در تولید و صادرات زیره هستیم به طوریکه بورس به شفاف سازی قیمت، ایجاد انگیزه تولید و حمایت از کشاورزان نقش ویژه ای خواهد داشت.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا