خودروصنعت، معدن، تجارت

بررسی گرانی و کمبود تایر در مجلس؛ هفته آینده

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از بررسی گرانی و کمبود لاستیک خودرو اعم از سبک و سنگین از ابتدای هفته آینده در این کمیسیون خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  ولی ملکی در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: تایر به عنوان یکی از قطعات اصلی خودرو محسوب می شود و همینطور در صنعت خودروسازی از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

وی اظهارداشت: مصرف این کالا در کشور به دلائل مختلف از جمله استفاده از خودرو به عنوان منبع درآمدی و همچنین پدیده تک سرنشینی بواسطه ارزان بودن قیمت بنزین بسیار بالاست.

همچنین بخوانید

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: عدم اختصاص ارز دولتی یا همان ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی از گلایه های اساسی امروز تولید کنندگان تایر در کشور است.

وی افزود: طبق اظهارات تایرسازان ارز چهار و ۲۰۰ تومانی به واحدهای تایر سازی اختصاص نمی دهندواگر هم اختصاص دهند بسیار ناچیز است اما در برابر به وارد کنندگان لاستیک خودرو ارز دولتی اختصاص می دهند.

ملکی بیان داشت: تایر نیز همانند سایر کالاها تحت تاثیر این نوسانات قرار گرفته و تولید کنندگان تایر نیز مشکلات خاص خود را دارند چرا که بخشی از مواد اولیه واحدهای مزبور وارداتی و بخش دیگر داخلی است.

وی گفت: تامین مواد اولیه از محل واردات اگر با نرخ ارز آزاد صورت گیرد بطورطبیعی قیمت محصول نهایی بر مدار افزایشی و اگر ارز دولتی به این مواد اختصاص یابد بالاخره قیمت ها قابل کنترل خواهد بود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که حضرتعالی دلائل افزایش قیمت و گرانی لاستیک را در چه می دانید، افزود: عوامل مختلفی در گرانی تایر دخیل است.

وی در ادامه یادآورشد: تحریم، افزایش نرخ ارز، کمبود تولید و عرضه، تقاضاهای کاذب، نارسایی در شبکه توزیع و دیگر هزینه های سربار از جمله عوامل گرانی تایر در کشور است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا