ارتباطات و فناوري اطلاعاتانرژی

سازمان برنامه مانعی برای تولید شده است/ قیمت تمام شده استخراج هر بیت‌کوین در ایران

نایب رئیس سندیکای صنعت برق گفت: وزارت صنعت باید تولید بیت‌کوین را ساماندهی کند چرا که استفاده از برق ارزان و رایگان برای ماینرها بی‌انصافی است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از فارس، پیام باقری در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه صنعت برق زیرساخت زیرساخت‌ها است و پشتیبان تمام صنایع است گفت: یکی از پارامترهای توسعه یافتگی در دنیا دسترسی به برق است و یکی از شاخص‌های ۱۰گانه در حوزه کسب و کار در دنیا توسعه در صنعت برق است؛ در کشور در طول این مدت صنعت برق یک صنعت پیشرو بوده است.

* ۹۰ درصد صادرات خدمات فنی مهندسی مربوط به صنعت برق است

همچنین بخوانید

وی با اشاره به ظرفیت ۲۵ میلیارد دلاری صادرات خدمات فنی و مهندسی در منطقه، گفت: در خوشبینانه‌ترین حالت در سال گذشته ۲.۵میلیارد دلار صادرات خدمات فنی مهندسی داشتیم که البته ۹۰ درصد این صادرات مربوط به صنعت برق است.

نایب رئیس سندیکای صنعت برق  با تاکید بر اینکه این آ‌مار نشان می‌‌دهد که فاصله زیادی با افق ۱۴۰۴ برای صادرات خدمات فنی مهندسی تا ۲۰۰ میلیارد دلار داریم، گفت: تحریم‌ها فضای کسب و کار را در حوزه اقتصاد دچار مشکل کرده است اما واقعیت این است که عمده مشکلات کشور ربطی به تحریم‌ها ندارد. 

وی  افزود: تصمیمات متناقض و غلط و بی‌توجهی به صنایعی که ارزش افزوده بالایی دارد باعث مشکلاتی شده است. بنابراین سوء مدیریت و تصمیم‌گیری‌های اشتباه در صنعت برق این صنعت را دچار مشکل خواهد کرد.

*رفع تعهدات ارزی بلاتکلیف است

باقری با اشاره به اینکه در بحران ارزی سال ۹۷ و تثبیت نرخ ارز در روی ۴۲۰۰ تومان موجب ایجاد رانت شد گفت: اعلام ارز ۴۲۰۰ تومان باعث شد تا سلاطین مختلفی مثل سلطان موبایل در کشور ایجاد شود.

وی با بیان اینکه در سال رونق تولید هستیم اما رمقی برای تولید نیست،‌گفت: بسیاری از شرکت‌های توانمند در صنعت برق در اوایل دهه ۷۰ و ۸۰ که با بومی‌سازی صنایع مربوط به برق توانستند بسیاری از تولیدات را بومی‌سازی کنند و جلو واردات آن را به کشور بگیرند امروز با ظرفیت‌های بسیار پایینی کار می‌کنند و شاید زیر تابلوهای نصب شده بر روی کارگاه و واحد تولیدی به اقدامات دیگری بپردازند.

وی با اشاره به اینکه درخصوص صدور خدمات فنی و مهندسی هنوز رفع تعهدات ارزی بلاتکلیف است گفت: امروزه با برخوردهای سلیقه‌ای مواجه هستیم که نه تنها از رونق تولید حمایت نمی‌شود بلکه مانع تولید می‌شود.

* سازمان برنامه مانعی برای تولید شده است

باقری با اشاره به اینکه با افزایش نرخ ارز نهاده‌های تولید چند برابر افزایش یافت اظهار داشت: قراردادهایی در صنعت برق از سال ۹۱ وجود دارد که هنوز پرونده آن باز است و متاسفانه سازمان برنامه و بودجه به جای اینکه یک سازمان حمایتی باشد مانعی برای تولید شده است. 

نایب رئیس سندیکای صنعت برق با اشاره به اینکه برای بهبود فضای کسب و کار باید نظر بخش خصوصی نیز گرفته شود گفت: چه اتفاقی افتاده است که در کشور باید شاخص‌ها منفی باشد و چرا باید امروز بدهی‌ها در صنعت برق سر به فلک بگذارد.

وی تصریح کرد: سازمان برنامه و بودجه در سال رونق تولید به جای اینکه با ابزارهای حمایتی به جنگ تحریم‌ها برود به نوعی رفتار کرده است که در بخش خصوصی نیز تولیدکنندگان باید مدام مراقب پشت سر خود باشند.

باقری تاکید کرد: تمام مشکلات ما در صنعت برق به بحث نامتوازن بودن اقتصاد برق بازمی‌گردد چرا که طرح تثبیت قیمت‌ها که به عنوان هدیه و عیدی به مردم در سال ۸۳ داده شد میخی بود بر تابوت صنعت برق پس وقتی تناسب میان قیمت تمام شده با کالای فروخته شده نباشد این می‌شود که صنعت برق روز به روز ضعیف‌تر شود.

* استفاده از برق ارزان برای تولید بیت‌کوین بی‌انصافی است

وی با تاکید بر اینکه ساماندهی صنعت بیت‌کوین بر عهده وزارت نیرو است و وزارت صنعت باید بیت‌کوین را ساماندهی کند گفت: قیمت بیت‌کوین ۳۲۰۰ دلار است در حالی که در فضای مجازی به ۱۰ هزار دلار می‌‌رسد. پس تاکید ما این است که استفاده از برق ارزان و رایگان برای تولید بیت‌کوین بی‌انصافی است.

باقری با اشاره به اینکه از سال ۹۳ دولت به وزارت نیرو ۲۵ هزار میلیارد تومان بدهکار است گفت: برخلاف اصل ۴۴ به جای اینکه وزارت نیرو تصدی‌ها را واگذار کند هر روز فربه‌تر و بزرگتر می‌شود.

* ۱۱ درصد ارزش افزوده صنعت مربوط به صنعت برق است

در این برنامه سپهر برزی‌مهر دبیر سندیکای صنعت برق با اشاره به اینکه ارزش افزوده صنعت برق کشور ۱۲ هزار میلیارد تومان است که یک درصد تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص می‌دهد گفت: ۱۱ درصد ارزش افزوده صنعت مربوط به صنعت برق است و در دو سال گذشته به طور متوسط سالانه ۱۵ درصد اشتغال در صنعت برق کاهش داشته است.

برزی‌مهر با اشاره به اینکه ۱۴ درصد تولید تجهیزات و ۷۵ درصد صدور خدمات فنی مهندسی در بحث برق کاهش داشته است، گفت: وقتی ساختار و مکانیزم برق اشتباه است می‌بینیم که سالانه ۲  هزار میلیارد تومان وزارت نیرو با کسری منابع مواجه می‌شود و این کسری به شرکت‌ها و تولیدکنندگان بخش تجهیزات برق منتقل می‌شود.

* ساختار نامناسب قیمت‌گذاری برق باعث توقف پروژه‌ها شده است

وی با اشاره به اینکه ساختار نامناسب قیمت‌گذاری و کسری بودجه دائم تکرار می‌شود و مدام بین دولت و بخش خصوصی در رفت و برگشت است گفت: این برنامه باعث متوقف شدن پروژه‌ها می‌شود.

وی تاکید کرد: باید نظام رگولاتوری در صنعت برق شکل بگیرد و نباید قراردادها توسط خود کارفرمایان تنظیم شود چرا که فقط منافع خود را می‌بینند پس باید به سمت تنظیم قراردادهای تیپ برویم که نمایندگان بخش خصوصی نیز در آن حضور داشته باشند.

* قیمت بیت‌کوین ۳۶ میلیون تومان است اما در ایران ۶ میلیون تومان تمام می‌شود

وی با اشاره به اینکه به ازای تولید هر بیت‌کوین ۷۲ هزار کیلو وات ساعت برق مصرف می‌شود گفت: هر واحد بیت‌کویت ۶ میلیون تومان می‌شود که با استفاده از برق ا رزان این عدد به حساب می‌آید اما اگر نرخ واقعی برق را برای آنها منظور کنیم این عدد ۳۶ میلیون تومان خواهد شد.

برزی مهر تاکید کرد: باید قانونی  تدوین شود که استخراج بیت‌کوین از یک سازوکار مشخصی بهره‌مند شود و باید سازوکار استفاده از برق برای ماینرها تدوین شود.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا