اقتصاد کلانویدئو

ویدئو/ صحبت‌های مهم سیدحسن نصرالله درباره جنگ ایران و آمریکا

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در گفت‌وگو با شبکه المنار به سئوالات مختلف درباره تحولات لبنان و منطقه از جمله جنگ احتمالی ایران و آمریکا اشاره کرد و گفت که جنگ با ایران برای آمریکا پرهزینه خواهد بود و این نامه تهدید آمیز ایرانی‌ها به ترامپ بود که باعث توقف این جنگ شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، دبیر کل حزب‌الله لبنان گفت که ایران هرگز آغازگر جنگ با آمریکا نخواهد بود و بعید می‌دان آمریکا هم آغازگر باشد، چون جنگ با ایران برای آمریکایی‌ها هزینه زیادی خواهد داشت. از سوی دیگر در صورت وقوع جنگ امکان بحرانی شدن اوضاع منطقه وجود دارد، لذا دو طرف سعی دارند که تنش‌ها کاهش یابد تا به به جنگ نکشد.

وی خاطرنشان کرد، ایرانی‌ها تسلیم محاصره و تحریم نخواهند شد و آنها این تهدید را به فرصت تبدیل خواهند کرد و از طریق آن تولید داخل را تقویت می‌کنند. ایرانی‌ها در راستای تقویت روابط خود با کشورهای همسایه گام بر می‌دارند و در حال تقویت توانایی‌های خود برای رسیدن به پیشرفت اقتصادی هستند. موضوع دیگر موضوع هسته‌ای است که طرف ایرانی مهلت ۶۰ روز تعیین کرد و پس از عبور این مهلت، افزایش غنی‌سازی را اعلام کرد.

همچنین بخوانید

 ترامپ پس از دریافت نامه تهدید آمیز ایران حمله را متوقف کرد

وی در ادامه به عقب نشینی ترامپ از جنگ با ایران اشاره کرد و گفت که رئیس جمهور آمریکا پس از سرنگونی پهپاد آمریکایی تهدید کرد اما پس از آن گفت که حمله را به تاخیر انداخته است ولی این صحت ندارد. واقعیت این است که ایران نامه‌ای از طریق یک کشور واسطه به آمریکا ارسال کرد و در آن تاکید کرد که اگر هرگونه هدف در ایران یا مربوط به ایران را بمباران کنید، این کشور نیز اهداف آمریکا در منطقه را هدف قرار خواهد داد و بعد از دریافت این نامه بود که ترامپ دستور توقف حمله را صادر کرده بود.

سید حسن نصرالله با بیان اینکه ایران تنها از گامی استقبال می‌کند که عزت آن حفظ شود، افزود: شما هیچ ایرانی‌ را پیدا نمی کنید که بگوید باید با آمریکا مذاکره کرد. البته که ایران مشکلی با تلاش‌های بین‌المللی برای رسیدن به راه حل سیاسی ندارد، اما منطق ایران می‌گوید که آمریکا پیش از هرگونه مذاکره ابتدا باید تحریم‌ها را بردارد.

نصرالله به اقدام انگلیس در توقیف یک نفتکش ایرانی اشاره کرد و گفت: انگلیسی‌ها بیشتر از فرانسوی‌ها در راستای مقاصد آمریکا گام بر می‌دارند. انگلیسی‌ها می‌گویند که آن چیزی که روی داده به تحریم‌ها علیه سوریه ارتباط دارد. اگر مسیر سیاسی شکست بخورد ایرانی‌ها درباره این موضوع سکوت نخواهند کرد.

سید حسن نصرالله درباره گفت‌وگوی ایران و عربستان سعودی نیز گفت: در این لحظه اطمینان دارم که ایران برای انجام گفت‌وگو مانعی ندارد انجام گفت‌وگو در راستای منافع منطقه است. سعودی‌ها آزار و اذیت زیادی برای لبنان ایجاد کردند اما ما نیز مخالفتی با گفت‌وگوی ایران و سعودی‌ها نداریم و هیچ کسی با انجام این گفت‌وگو به جز نتانیاهو مخالفتی ندارد. حتی ملت یمن که استخوان‌هایش خورد شده است با انجام این گفت‌وگو مخالفتی ندارد.

*با جنگ آمریکا علیه ایران، کل منطقه شعله‌ور خواهد شد

نصرالله هشدار داد که هر کشوری که در جنگ علیه ایران شرکت کند، بهای آن را خواهد پرداخت و در صورت بروز جنگ آمریکا و ایران، کل منطقه شعله‌ور خواهد شد و ایران قادر است که با قدرت و شجاعت اسرائیل را بمباران کند. محور مقاومت نیز در حال بررسی این موضوع است که آیا در صورت بروز این جنگ نظاره‌گر خواهد بود؟

وی تصریح کرد: اسرائیل در صورت بروز هرگونه جنگی علیه ایران، بی طرف نخواهد بود و زمانی که جنگی علیه ایران آغاز شود یعنی این جنگ در کل منطقه آغاز شده است. تهدید به نابودی عربستان سعودی مانع جنگ علیه ایران نبوده، بلکه تهدید به نابودی اسرائیل، مانع بروز این جنگ است و آمریکا به خوبی می‌داند اسرائیل هم ممکن است هدف حمله قرار بگیرد.

وی افزود: ماموریت ما در منطقه این است که با تمام وجود برای جلوگیری از بروز جنگ آمریکا علیه ایران تلاش کنیم، چون این جنگ ویرانگر و پیامدهای آن بزرگ خواهد بود. جنگ ویرانگر خواهد بود و آغاز جنگ ویرانگر به نفع چه کسی است؟ در لبنان برخی می‌گویند که باید از جنگ فاصله بگیریم اما می‌گویم اگر جنگی روی داد هیچ کسی نمی‌تواند خود را از آن دور کند. باید درباره خطرات این جنگ صجبت کنیم. به طور مثلا اگر جنگی روی داد وضعیت امارات چگونه خواهد بود؟ بازارها چگونه خواهند بود؟ آیا بروز جنگ به نفع امارات است؟ و قطعا اماراتی‌ها و سعودی‌هایی و تمامی کسانی که در این جنگ مشارکت می‌کنند در امان نخواهند بود.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا