صنعت، معدن، تجارت

دولت بخش خصوصی را تضعیف کرد

رئیس مجمع واردات با اشاره به نقش بنگاههای کوچک گفت: در اقتصاد ایران دولت، بخش خصوصی را رقیب خود می داند و ریل‌گذاری ها را به شکلی جلو می‌برد که بخش غیردولتی از بین برود.

علیرضا مناقبی، رئیس مجمع واردات در گفتگو با آرمان اقتصادی با اشاره به پیام کلیدی اقتصاد جهانی مبنی بر ضرورت حمایت دولت ها از بنگاه های کوچک و متوسط اظهار داشت: توقع فعالان اقتصادی از دولت دوازدهم این است که شرایط کسب و کار بنگاه های کوچک و متوسط را بیش از گذشته فراهم کرده و الزامات اقتصادی برای حیات این بنگاه ها را بهبود بخشد.

وی ادامه داد: در طول سال های گذشته، علی رغم همه شعارهایی که در خصوص حمایت از این بنگاه ها زده شده، ولی در اغلب دولت ها، به نظر می رسد که دغدغه اصلی دولتمردان، بیشتر متمرکز بر بنگاه های دولتی و شبه دولتی بوده است.

مناقبی ادامه داد: متاسفانه وفور بنگاه های شبه دولتی و همچنین تحت پوشش بانک ها و سایر سازمان ها، آنقدر زیاد شده که دولت ها فرصتی برای توجه به بخش خصوصی ندارد و همین که توانسته اند بنگاه های اقتصادی بزرگ که معمولا تحت پوشش خود است را اداره کنند، تصور می کنند که کار بزرگی انجام داده اند.

به گفته رئیس مجمع واردات، در واقع در اقتصاد ایران، به گونه ای دولت، بخش خصوصی را رقیب خود می داند و ریل گذاری ها را به شکلی جلو می برد که بخش خصوصی به سمت عقیم شدن پیش برود؛ اما همه دولت ها در ایران، بنگاه های بزرگ تحت پوشش دولت را متولی اصلی ایجاد اشتغال می دانند و تصور می کنند از طریق آن ها می توانند سونامی بیکاری را مهار کنند، این در حالی است که دنیای فرارقابتی امروز، بخش خصوصی و به ویژه بنگاه های کوچک را متولی اصلی اشتغال قلمداد می کند.

وی ادامه داد: در حوزه تجارت خارجی، ثبات رویه ها و تعرفه ها موضوع بسیار جدی وسرنوشت سازی است و هرگونه تغییر بدون پیش آگهی می تواند منجر به نابودی بنگاه های کوچک منجر شود. این موضوع خصوصا در دوره رکود که وضعیت نقدینگی بنگاه ها چندان مناسب نیست، از اهمیت بیشتری برخوردار است و از دولت دوازدهم انتظار می رود که نسبت به حفظ و ادامه آرامش فعلی، ملاحظات لازم را در نظر بگیرد.

مناقبی اضافه کرد: اقتصاد ایران برای رونق بخشیدن به وضعیت تولید داخلی خود، سخت محتاج تجارت خارجی و افزایش سهم خود از تجارت جهانی بوده و این در حالی است که متاسفانه دولت ها به جای تقویت فعالان اقتصادی این حوزه، آنها را تضعیف می کنند، در حالیکه به نظر می رسد روش های سنتی، دیگر قادر به افزایش سهم کشورمان از تجارت جهانی نیست و دولت باید دخالت خود در اقتصاد را تا حد امکان کاهش داده و امور را به تشکل های مرتبط واگذار کند.

به گفته مناقبی، تجربه جهانی نشان داده یکی از راهکارهای حمایت از بنگاه های کوچک و متوسط، واگذاری امور به تشکل ها است؛ حتی دولت ها می‌توانند حوزه تنظیم بازار را نیز که معمولا به صورت سنتی تحت نفوذ خود دارند، با تعریف حد و مرز برای آن، به شیوه ای قانونمند به تشکل ها واگذار کنند.

وی اضافه کرد: خودکنترلی بخش خصوصی، مفهومی است که اگر دولت ها آن را مورد توجه خود قرار دهند، می تواند از سوی تشکل ها به خوبی پیاده سازی شود. و به این صورت هم از تراکم بدنه کارشناسی در دولت ها کاسته می شود و هم نقش بخش خصوصی در اقتصاد توسعه پیدا می کند.

منبع:مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا