امور زیربناییراه و ساختمان

سلطان خرید و فروش مسکن در تهران

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان این‌که مالیات بر عایدی مسکن، مالیات بر خانه‌های خالی و مالیات بر اجاره‌بها لازم و ملزوم یکدیگر برای متعادل کردن بازار مسکن است، گفت: برخی افراد بعضا سالانه تا ۱۰۰۰ معامله مسکن در تهران انجام می‌دهند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از تسنیم، حسام عقبایی با تاکید بر این‌که برای ساماندهی بخش مسکن کشور باید سه نوع مالیات به‌عنوان مکمل یکدیگر عملیاتی شود، اظهار کرد: مالیات بر عایدی مسکن، مالیات بر خانه‌های خالی و مالیات بر اجاره‌بها لازم و ملزوم یکدیگر برای متعادل کردن بازار مسکن است.

وی با تاکید بر این‌که وجود هر سه نوع مالیات برای ساماندهی بخش مسکن ضروری است، تصریح کرد: در همه‌ کشورهای توسعه یافته، نیمه توسعه یافته و توسعه‌ یافته این مالیات‌ها وجود داشته و اجرایی شده است.

وی با یادآوری این‌که سال ۹۲ به‌عنوان رئیس اتحادیه مشاوران املاک به‌عنوان موافق درباره مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس صحبت کردم، افزود: مالیات بر عایدی سرمایه مسکن علاوه بر کنترل قیمت‌ها، جلوی سوداگری‌ها را گرفته و برای اقتصاد ایران یک ضرورت انکارناپذیر است.

همچنین بخوانید

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک بیان کرد: همانگونه که مشاور املاک از درآمدهایش مالیات می‌دهد، وکیل، کارمند و… همگی مالیات پرداخت می‌کنند افرادی که از راه حوزه مسکن عایدی و سود به دست می‌آورند باید مالیات آنرا پرداخت کنند.

عقبایی با تاکید بر این‌که عدم پرداخت مالیات عایدی بر سرمایه مسکن با عدالت اجتماعی مغایرت دارد، گفت: افرادی که یک خانه را خریداری می‌کنند قطعا باید از پرداخت مالیات معاف باشند چون این اشخاص برای مصرف وارد بازار مسکن شده‌اند. اما فردی که خانه اول، دوم، سوم، چهارم، پنجم و… را معامله می‌کنند قطعا نیت مصرف ندارند و بایستی مالیات بر عایدی مسکن را پرداخت کنند.

وی با بیان این‌که برخی افردا سالانه ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ معامله مسکن انجام می‌دهند، افزود: از این قبیل افراد باید به صورت پلکانی مالیات دریافت شود تا نتوانند آنرا خالی نگه دارند.

وی تصریح کرد: در تمام دنیا  از خانه‌های خالی از سکنه مالیات دریافت می‌شود، در ایران اسلامی مالکیت محترم است اما باید ساز و کاری فراهم شود تا افراد به قصد سوداگری نتوانند یک خانه را خالی نگه دارند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا