تجارتصنعت، معدن، تجارت

سختگیری گرجستان در واردات کالاهای ایرانی

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران اعلام کرد: گرجستان در حال تدوین لایحه‌ای است که بر اساس آن ورود کالاهای ایرانی را که هم‌اکنون با توجه افزایش نرخ ارز، مزیت بالایی برای رقابت در این کشور به‌ویژه با تولیدات داخلی گرجستان پیدا کرده‌اند، محدود خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از ایرنا ، کشور گرجستان درصدد تصویب قریب‌الوقوع لایحه ضد دامپینگ با هدف حمایت از تولید داخلی این کشور است. اتاق بازرگانی ایران طی نامه‌ای به اتاق‌های سراسر کشور از تصمیم کشور گرجستان برای تصویب لایحه ضد دامپینگ خبر داده و از اتاق‌ها خواسته است برای جلوگیری از خسارت‌های احتمالی، مراتب این تصمیم کشور گرجستان را به اطلاع اعضای خود برسانند.

در این نامه آمده است: حسب اطلاع معاونت بین‌الملل اتاق ایران، کشور گرجستان درصدد تصویب قریب‌الوقوع لایحه ضد دامپینگ با هدف حمایت از تولید داخلی این کشور است. افزایش نرخ ارزهای خارجی در بازار ایران باعث عرضه کالاهای ایرانی به خصوص سیمان، فولاد و میلگرد به بازار گرجستان با قیمت بسیار پایین‌تر نسبت به مشابه داخلی آن شد؛ به‌گونه‌ای که قیمت محصولات وارداتی از ایران حتی از قیمت مواد خام تولیدکنندگان گرجی پایین‌تر بود.

 

این موضوع با اعتراض تولیدکنندگان گرجی روبه‌رو شد و دولت گرجستان برای مقابله با آن ابتدا اعلام کرد که سیمان وارداتی از ایران برای تطبیق با استانداردهای اروپایی نیاز به توقف یک‌ماهه در گمرک این کشور و آزمایشهای کنترل کیفیت دارد. پیرو این تصمیم افزایش قیمت تمام شده برای صادرکننده ایرانی، عملاً صادرات سیمان را به این کشور محدود کرد.

اتاق ایران در ادامه نامه خود آورده است: پس از این اقدام، دولت این کشور قصد دارد لایحه ضد دامپینگ را در آینده نزدیک به تصویب برساند و با توجه به اینکه این کشور قرارداد تجارت آزادیا تجارت ترجیحی با ایران ندارد، نتیجه تصویب این لایحه، ایجاد مشکلاتی برای واردات محصولات فولادی و میلگرد از ایران خواهد بود.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا