صنعت، معدن، تجارت

بازگشت ۲۰۰۰ واحد تولیدی کشور به چرخه اقتصادی هدف‌گذاری شده است

سمنان- معاون وزیر صنعت بابیان اینکه ۱۰ هزار واحد تولیدی در کل کشور راکد هستند، ابراز داشت: بازگشت دو هزار واحد تولیدی به چرخه اقتصادی هدف‌گذاری شده است.

همچنین بخوانید

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محسن صالحی نیا صبح یک‌شنبه در دیدار با استاندار سمنان در گفتگو با خبرنگاران به میزبانی استانداری ضمن بیان اینکه در بین ۸۵۰ شهرک صنعتی کشور حدود ۴۴ هزار واحد تولیدی در حال فعالیت است، ابراز داشت: طبق اطلاعات دریافتی از سامانه برخطی که نوع فعالیت واحدها را ثبت می‌کنند فعالیت ۲۱ درصد یعنی حدود ۱۰ هزار واحد تولیدی راکد است.

وی بابیان اینکه از این تعداد واحد تولیدی برخی از آن‌ها با مشکلاتی نظیر کمبود نقدینگی، مالیات و تأمین اجتماعی مواجه هستند که با حل آن‌ها به چرخه اقتصادی بازخواهند گشت، افزود: بر این اساس بازگشت دو هزار واحد تولیدی به چرخه اقتصادی هدف‌گذاری شده است.

هدف گذاری صادرات برای ۱۵ کشور

معاون وزیر صنعت بابیان اینکه طبق تبصره ۱۸ برای نوسازی، سرمایه در گردش و تکمیل طرح‌ها ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته‌شده است، ابراز داشت: این مبلغ توسط بانک‌ها به‌صورت ترکیبی از منابع ریالی صندوق توسعه ملی، سپرده‌گذاری و منابع داخلی بانک‌ها از ابتدای سال جاری در حال پرداخت.

صالحی نیا ضمن بیان اینکه با توجه به شعار سال در این وزارت‌خانه هفت برنامه اصلی برای امسال پیش‌بینی‌شده است، ابراز داشت: با توجه به شرایط فعلی نهضت ساخت داخل در بخش‌های مختلف تولید در دستور کار قرار دارد که امکانات و توانمندی کارخانه‌ها اعم از ماشین‌آلات و مواد اولیه در سطح بسیار وسیعی بخش صنعت در نظر گرفته شد لذا نمایشگاهی برای عرضه توانمندی‌های تولید به این منظور در تهران برگزار خواهد شد.

وی افزود: سیاست‌های محوری در توسعه صادرات برای ۱۵ کشور همسایه ایران تعیین شد که بر اساس آن برنامه مفصلی وزارت صنعت ازجمله تأمین نقدینگی مناسب و برداشتن محدودیت‌ها برای ارسال کالا در این طرح در نظر گرفته است.

رشد ۸ درصدی صادرات کالا

معاون وزیر صنعت بابیان اینکه استمرار رفع مشکلات واحدهای تولیدی در قالب کارگروه تسهیل در استان‌های کشور پیگیری می‌شود که سمنان از این نظر پیشتاز است، ابراز داشت: هدف این است که با رفع مشکلات واحدهای تولیدی بتوانیم تأمین نقدینگی و سرمایه در گردش واحدها را به تصویب برسانیم و واحدها طبق تبصره ۱۸ قانون بتوانند طرح‌های با پیشرفت فیزیکی بالای ۴۰ درصد که نیازمند تسهیلات هستند بتوانند از این طریق دریافت کنند.

صالحی نیا بابیان اینکه هدف کارگروه تسهیل آماده کردن شرایط واحدها برای دریافت تسهیلات است، تصریح کرد: این کارگروه کمک می‌کند تا بدهی‌های واحدها تعیین تکلیف و برحسب ظرفیت امکان استفاده از تسهیلات را داشته باشند که بهره‌برداری طرح‌های صنعتی کاملاً نشان از پویایی بخش صنعت دارد.

وی بابیان اینکه صادرات کل کشور به نسبت سال قبل با رشد هشت درصدی مواجه بود، اضافه کرد: در مقابل واردات چهار درصد کاهش داشت که این میزان نیز جای نگرانی ندارد زیرا چرخه تولید داخل آن‌را تکمیل می‌کند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا