اقتصاد کلان

مالیات بر ارزش افزوده درست اجرا نمی شود

مشاور مالیاتی اتاق تعاون ایران گفت: قانون فعلی مالیات بر ارزش افزوده یک قانون بسیار خوبی است منتها به نحو صحیح اجرا نمی شود و صدای مردم به خصوص فعالان اقتصادی را درآورده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  محمد محمودی در برنامه «رهیافت» رادیو اقتصاد با موضوع بررسی اجرای آزمایشی قانون مالیات بر ارزش افزوده؛ چرا و به چه علت افزود: متاسفانه هر یک از ممیزان مالیاتی خود مفسر قانون هستند و هر بلایی سر مودیان مالیاتی درمی آورند تا برای سازمان درآمد زایی داشته باشند.

وی همچنین اظهارداشت: دستگاه های نظارتی که روی این قضیه نظارت می کنند هیچ وقت نمی گویند چرا مالیات زیاد گرفتید بلکه همیشه می گویند چرا کم گرفتید؟

همچنین بخوانید

مشاور مالیاتی اتاق تعاون ایران گفت: شوربختانه این گونه موارد و مسائل منجر به این شده که کارشناسان در سازمان امور مالیاتی یک رویه های خودسرانه ای را در پیش گیرند.

وی در ادامه به لایحه اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده اشاره کرد و افزود: بطور کلی از چهار سال پیش و حتی کمی بیشتر کمیسیون های مجلس، مرکز پژوهش های مجلس و کمیسیون اقتصادی دولت درگیر این لایحه هستند.

محمودی اظهارداشت: علت اینکه این اصلاحیه با تاخیر در حال به نتیجه رسیدن است به چهار عامل همچون پیش بینی سامانه ای در متن اصلاحیه ، اصلاح آئین دادرسی مالیاتی، قوانین موجوددر قانون آزمایشی فعلی و سیاست گذاری مالیاتی مربوط می شود که باعث شده موافقان و مخالفان زیادی پیدا شود.

وی گفت: سیاست گذاری مالیاتی بدین معناست که در کشور های توسعه یافته مواقع بحرانی در کمتر از ۲۴ ساعت سیاست گذاری می کنند در ارتباط با کم یا زیاد شدن مالیات، چگونگی برخورد با فعالان اقتصادی و مواردی از این دست و بلافاصله هم سیاست ها اجرایی می شود.

مشاور مالیاتی اتاق تعاون ایران افزود: برای مثال در آمریکا ۱۱ مجموعه دولتی عضو کارگروه سیاست گذاری مالیاتی هستند و تصمیماتی که در کارگروه گرفته می شود بلافاصله اجرایی چون حکم قانون را دارد.

وی در ادامه یادآورشد: متاسفانه در ایران وقتی جامعه با بحران سکه، طلا ، مسکن و نظایر این رو به رو می شود سیاست گذاری در این ارتباط بسیار زمان بر و طولانی مدت است به نحوی که حتی ماهیت کار تغییر می کند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا