اقتصاد کلانصوت

اجرای مالیات بر ارزش افزوده در ۱۶۰ کشور

معاون سازمان امور مالیاتی کشور گفت: قانون مالیات بر ارزش افزوده هم اکنون در بیش از ۱۶۰ کشورجهان در حال اجراست.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمد مسیحی در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در ایران از ابتدا بصورت آزمایشی بوده است.

وی اظهارداشت: دولت لایحه دائمی شدن قانون مالیات ارزش افزوده را پس از پایان دوره پنج ساله آزمایشی باید به مجلس ارائه می داد که با تاخیر ۲,۵ ساله این اتفاق افتاد.

همچنین بخوانید

معاون سازمان امور مالیاتی کشور گفت: جدا از این لایحه مزبور از ۲,۵ سال قبل در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در حال بررسی است.

وی افزود: بخشی از این تاخیر در دولت و مجلس شاید به دلیل حساسیت های بسیار زیاد گروه های مختلف نسبت به بحث لایحه مالیات بر ارزش افزوده و فرآیند دائمی شدن این قانون بوده است.

مسیحی اظهارداشت: اگر ساختار قانون فعلی مالیات بر ارزش افزوده حفظ و تلاش ها بیشتر روی ایرادات متمرکز می شد هم مشکلات مردم برطرف و هم ایجاد درک مشترک بین فعالان اقتصادی و مجری پس از ۱۰ سال اجرا این قانون دوباره از صفر شروع نمی شد.

وی گفت: تجربه سایر کشورها حتی ممالک توسعه یافته و پیشرو نشان می دهد قانون مالیات بر ارزش افزوده در سنوات نخست اجرایی همراه با اعتراض و چالش بوده است.

معاون سازمان امور مالیاتی اظهار امیدواری کرد که لایحه مزبور به گونه ای اصلاح شود که بتوان بخش عمده ای از دغدغه های مردم، فعالان اقتصادی و دولت را کم کرد.

وی تصریح کرد: مالیات بر ارزش افزوده به نسبت سایر مالیات ها دارای مبانی پیچیده تر ودرک این مهم برای عموم سخت تر است به همین دلیل در روند تقنینی و قانون گذاری سعی بر اینکه قانون ساده نگارش شود.

مسیحی اظهارداشت: نگرانی که در این ارتباط وجود دارد اینکه قانون مالیات بر ارزش افزوده در پیچ و خم پیچیدگی ها قرار گیرد و کار را مشکل کند.

وی در ادامه توسعه معافیت ها را از دیگر ایرادات قانون مزبور برشمرد و یادآورشد: مسئله مزبور هزینه اجرایی این نظام مالیاتی را افزایش و در عین حال فشار را بر روی بخش مشمول مالیات بیشتر می کند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا