خودروصنعت، معدن، تجارت

خودروسازان تغییر رویه نمی‌دهند

به گزارش پایگاه خبری توسعه اقتصادی، با اینکه وزیر صنعت، معدن و تجارت در یک سال گذشته چندین بار انتقادات شدیدی از عملکرد خودروسازان مطرح کرده است اما هنوز نشانه‌ای از نتیجه‌بخش بودن این انتقادات و اصلاح وضعیت دیده نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار ایسنا، در شرایطی که مصرف‌کنندگان از عملکرد خودروسازان داخلی در حوزه‌های فروش و خدمات پس از فروش ناراضی هستند در برهه‌های زمانی مختلف وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز انتقاداتی را از عملکرد خودروسازان مطرح کرده است.

یکی از اولین انتقادات صریح محمدرضا نعمت‌زاده از خودروسازان به اردیبهشت ماه سال گذشته باز می‌گردد.

وی در آن زمان در جلسه شورای سیاست‌گذاری خودرو با انتقاد از کیفیت خودروهای داخلی، اقدام خودروسازان در این رابطه را خواستار شده بود.

در آن جلسه محمدرضا نعمت‌زاده از کیفیت خودروهای تولید داخل ابراز نارضایتی کرده و اظهار کرده بود که “چرا خودروهای تولیدی در کشور باید قبل از ۱۰ هزار کیلومتر پیمایش، به تعمیرگاه‌ها مراجعه کنند!؟ “.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در آن زمان خاطرنشان کرده بود که “توقع مشتریان داخلی افزایش یافته، ولی با این حال خودروسازان نتوانستند به همان نسبت کیفیت خودروهای خود را ارتقاء دهند و همین موضوع دلیل نارضایتی مصرف‌کنندگان از کیفیت خودروهای داخلی است”.

مدتی پس از آن در مهر ماه سال گذشته نعمت‌زاده مجددا زبان به انتقاد از خودروسازان گشود و این بار از خودروسازان خواست از خرید قطعات بی‌کیفیت از قطعه‌سازان خودداری و از توزیع این قطعات در شبکه خدمات پس از فروش خود جلوگیری کنند.

وی در این زمینه اظهار کرد که ” هیچ یکی از شرکتهای خدمات پس از فروش خودروسازان حق ندارند قطعات بی‌کیفیت را از خارج از شبکه خودروساز خریداری کنند و تامین همه قطعات یدکی باید از قطعات اصلی صورت گیرد”.

او تاکید کرد که ” مسوولیت تامین قطعات یدکی شبکه خدمات پس از فروش خودرو با شرکتهای خودروساز است و هیچ خودروسازی نباید اجازه دهد شرکت خدمات پس از فروش، قطعات بی‌کیفیت را از قطعه‌ساز دریافت و در شبکه توزیع کند”.

این انتقادات در حالی بود که در آن زمان شنیده می‌شد برخی قطعه‌سازان، قطعاتی که کیفیت آنها از سوی خودروساز رد و از ورود آنها به خطوط تولید خودرو جلوگیری شده است را وارد شبکه نمایندگی‌های خدمات پس از فروش خودروساز می‌کنند.

اسفند ماه سال گذشته نیز وزیر صنعت، معدن و تجارت مجددا در همایش بین‌المللی صنعت خودرو تاکید کرد که ” باید کیفیت خودروهای داخلی در جهت جلب رضایت مشتری افزایش یابد”.

نعمت‌زاده خاطرنشان کرده بود که “نباید حتی از ۱۰۰ هزار خودرو، یک خودرو دارای ایراد باشد. بنابراین حتی اگر شده سقف تولید ساعت‌ها متوقف شود تا ایراد برطرف شده و خودروی معیوب تحویل مشتریان نشود”.

سلسله انتقادات وزیر صنعت از خودروسازان داخلی در سال جاری نیز ادامه یافت به‌گونه‌ای که وی هفته گذشته در اظهاراتی جدید از برخورد نامناسب پرسنل بخش‌های فروش و خدمات پس از فروش برخی از خودروسازان با مشتریان نیز انتقاد کرده و از خودروسازان خواست با برگزاری دوره‌های آموزشی، آموزش‌های لازم را به پرسنل خود در این رابطه ارائه کنند.

وی البته انتقادات خود از کیفیت خودروهای داخلی را مجددا تکرار و اظهار کرد که “چرا خودروهای تولید داخل باید در سطح کیفی یک ستاره قرار داشته باشند! “.

وزیر همچنین از تحویل خودروهای معیوب به مشتریان نیز انتقاد کرده و گفت که معنا ندارد شرکت خودروساز خودروی معیوب را به مشتریان تحویل داده و برای رفع عیب نیز آنها را روانه نمایندگی‌های خدمات پس از فروش کنند.

در این شرایط در حالی بیشتر از یک سال از انتقادات گاه و بیگاه وزیر صنعت از خودروسازان داخلی می‌گذرد که هنوز نشانه‌ای از اصلاح عملکرد خودروسازان در این حوزه و ارتقای کیفیت خودروهای داخلی دیده نمی‌شود.

شاید اگر خودروسازان داخلی در یک سال گذشته برای ارتقای کیفیت تولیدات خود تلاش می‌کردند وزیر صنعت، معدن و تجارت ناچار نمی‌شد مجددا در هفته گذشته از پایین بودن کیفیت خودروهای داخلی انتقاد کند.

این وضعیت در حالی است که نعمت‌زاده به درستی علاوه بر انتقاد از پایین بودن کیفیت خودروهای داخلی، از برخورد نامناسب پرسنل بخش‌های فروش و خدمات پس از فروش خودروسازان با مردم نیز انتقاد کرده است.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا