امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

سرانه ۱۲ کیلوگرمی مصرف آبزیان در ایران

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران گفت: سرانه مصرف آبزیان در کشور ۱۲ و در جهان بالای ۲۲ کیلوگرم است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، نبی الله خون میرزایی در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: آمار و ارقام نشان می دهد هم اکنون سرانه مصرف آبزیان در ایران کمی بیش از نصف سرانه مصرف جهانی است.

وی همچنین اظهارداشت: سرانه مصرف آبزیان در ایران کمتر از نصف سرانه مصرف جهانی بود که در مدت شش سال گذشته روند جبران عقب ماندگی مزبور با شتاب و سرعت بیشتری دنبال شد و خوشبختانه فاصله این سرانه با میانگین جهانی به مرور در حال کم شدن است.

همچنین بخوانید

وی در ادامه دلائل عقب ماندگی سرانه مصرف آبزیان در ایران نسبت به میانگین جهانی را کمبود تولید فرآورده های شیلاتی و آبزیان در داخل، نبود فرهنگ آبزی مصرفی و همینطور سهولت دسترسی به فرآورده های آبزیان برشمرد و گفت: متاسفانه توزیع یکسانی از جهت تولید آبزیان در کشور وجود ندارد به نحوی که سرانه مصرف آبزیان در استان های ساحلی بالاو در برابر این سرانه در استان های غیر سرانه خیلی کمتر از استان های ساحلی است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران افزود: برای جبران این عقب ماندگی ضمن افزایش تولید باید دسترسی آحاد مردم به فرآورده های آبزیان تسهیل و در عین حال فرهنگ آبزی مصرفی در جامعه تقویت شود.

وی اظهارداشت: مجموع تولیدات شیلاتی کشور اعم از صید و آبزی پروری در سال ۱۳۵۷ نزدیک به ۳۲ هزار تن بوده که این عدد در پایان سال ۱۳۹۷ به رقم یک میلیون و ۲۶۰ هزار تن رسیده است.

خون میرزایی گفت: این آمار و اطلاعات نشان می دهد میزان تولیدات شیلاتی در کشور طی چهار دهه پس از انقلاب ۴۰ برابر افزایش یافته است.

وی افزود: میانگین سرانه مصرف آبزیان در سال اول پیروزی انقلاب یک کیلوگرم بوده که اکنون این رقم در کشور به ۱۲ کیلوگرم رسیده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران یادآورشد: این اطلاعات بیانگر اینکه در طول ۴۰ سال گذشته یک روند افزایشی در تولید و مصرف سرانه آبزیان در کشور وجود داشته است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا