صنعت، معدن، تجارت

اقتصاد کشور ذاتاً واردات‌چی است / صنعت خودرو باید پوست اندازی کند

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با تأکید بر ضرورت تغییر ساختارهای سنتی در صنایع کشور گفت: ما به خاطر ساختار اقتصاد نفتی ذاتاً واردات‌چی هستیم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سورنا ستاری صبح امروز در مراسم افتتاح رسمی خط تولید خودروی پژو ۳۰۱ با اشاره به تحولاتی که شرکت های دانش بنیان در دنیا به وجود آورده اند، گفت: داشتن کارخانه با صنعت متفاوت است و اگر می خواهیم از نیروی انسانی تحصیلکرده استفاده کنیم، باید صنعت داشته باشیم اما اینکه یک خط مونتاژ را راه اندازی کنیم، این صرفاً یک کارخانه بوده و صنعت به شمار نمی رود.

وی تصریح کرد: در شرایط کنونی حتی اگر ۱۰۰ خط مونتاژ هم داشته باشیم نیاز به دانشگاه نخواهیم داشت و این در شرایطی است که هم اکنون ۳۳ میلیون جوان و ۴.۵ میلیون دانشجو داریم و ظرفیت ما در این حوزه بسیار کم نظیر است.

ستاری با بیان اینکه کارخانه‌داری منجر به ایجاد ارزش افزوده واقعی نخواهد شد، تصریح کرد: خام فروشی به هیچ عنوان منجر به شکل گیری ارزش افزوده نشده و اگر چه در گذشته قادر بودیم کشور را با خام فروشی اداره کنیم اما اکنون این امکان وجود ندارد، چرا که به لحاظ تکنولوژی اتفاقات عجیب و غریبی در دنیا رخ داده و بسیاری از صنایع دنیا از حالت سنتی خارج و خود را با این تکنولوژی ها سازگار کرده اند.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: یکی از صنایعی که تکنولوژی در آن نقش آفرینی کرده است، صنعت خودرو است که بر همین اساس دیگر قادر نخواهیم بود با نگاه سنتی روند کنونی آن را ادامه بدهیم، این در حالی است که چنین اتفاقی در حوزه تولید گوشی تلفن همراه نیز رخ داده بود، به این معنا که برخی برندهای تولیدکننده از جمله نوکیا، سونی و اریکسون در گذشته تولید داشتند اما اکنون هیچ ردپایی از آنها وجود ندارد و برند اپل که حتی سازنده گوشی تلفن همراه نیز نبوده، کل بازار را به دست گرفته است.

ستاری بیان کرد: در صنعت خودرو نیز پیش از آنکه گروه خودروسازی تسلا پا به عرصه وجود بگذارد، پیش بینی ها بر این بود که خودروهای برقی ۲ تا ۳ درصد میزان تولید را به خود اختصاص دهند، در حالی که اکنون این طور نیست و تسلا اگر چه خود خودروساز نبوده است اما توانسته حجم عظیمی از بازار را از آنِ خود کند.

به گفته وی، کانسپت مفهومی برخی خودروها همچون گوگل و آمازون زمین بازی را در صنعت خودرو تغییر داده اند و ایران خودرو به هیچ عنوان در زمین آنها بازی نمی کند، پس باید خود را با این موضوع تطبیق دهند.

ستاری با بیان اینکه اگر صنعت متحول نشود، به طور قطع ادامه مسیر ممکن نخواهد بود، خاطرنشان کرد: ما باید از طریق شرکت های دانش بنیان تحول ایجاد کرده و از شرکت های دانش بنیان بخواهیم تا محصولات نوین را برای ما طراحی کنند، این در حالی است که هیچ دانشگاهی در دنیا محصول بیرون نمی دهد و ما با پول دولت هر چقدر هم تحقیق کنیم، محصولی از آن استخراج نخواهد شد.

وی گفت: در دوران تحریم ها متوجه شدیم که باید به حوزه خودکفایی تغییر جهت دهیم، در حالی که کشور سالها است که از دارایی های خود که عمدتاً در نیروی انسانی خبره نهفته است، بهره نگرفته و ما به خاطر باندهای وارداتی در سراسر کشور مشکلاتی را بر روی تأمین نیازهای صنایع تجربه کرده ایم، ضمن اینکه ساختار اقتصاد ایران متکی بر نفت است و ما واردات‌چی هستیم و اگر بخواهیم کالایی را صادر کنیم، باید زیرساخت های آن را فراهم نماییم.

ستاری خطاب به خودروسازان خاطرنشان کرد: اگر ساختارهای سنتی خود را نشکنیم و به سمت شرکت های دانش بنیان حرکت نکنیم، از چهار بچه که وارد حوزه استارت آپ شده اند شکست خواهیم خورد.

وی سال ۹۷ را سالی بسیار سخت برای اقتصاد ایران و البته خودروسازان دانست و گفت: بحرانی که در صنعت خودرو پیش آمد منجر به این شد که صنعت خودروسازی دوست و دشمن خود را بشناسد و وارد شراکت های پایدار شود، این در شرایطی است که شرکتی همچون پژو که با اخمِ یک طرف دیگر قرارداد را نیمه کاره رها کرده و ایران را ترک می کند، یک شریک استراتژیک برای صنعت خودروی ایران نخواهد بود.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه هم اکنون راه نهضت خودکفایی در حال تداوم است، افزود: صنایع کشور در حال حاضر به سمت تغییر فضای کاری خود حرکت کرده و البته ما هم به عنوان معاون علمی و فناوری رئیس جمهور اقلام تحریمی را در لیست حمایت های خاص خود قرار داده ایم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا