امور زیربناییراه و ساختمان

صدور شناسنامه فنی ساختمان در تهران الکترونیکی شد

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران از آغاز صدور شناسنامه فنی ساختمان به صورت الکترونیکی خبر داد و گفت: تعداد قراردادهای منعقد شده برای ساخت و ساز توسط سازندگان ذیصلاح افزایش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از فارس، محمد طاهری در جلسه هم اندیشی شناسنامه فنی ساختمان که با حضور اعضای شورای شهر برگزار شده بود با اشاره به اینکه در سامانه‌ای که امروز از آن رونمایی شده است قصد داریم تا شفاف سازی در وضعیت ساخت و ساز را افزایش دهیم، گفت: صدور شناسنامه فنی ملکی تا امروز به صورت دستی و چاپی بود اما برای اینکه سرعت کار و شفاف سازی و دقت را در این خصوص افزایش دهیم، صدور شناسنامه فنی ملکی را الکترونیکی کرده‌ایم تا هم مردم و هم بهره‌برداران و حتی سازمان‌های امدادی بتوانند با ورود به این سامانه از اطلاعات ساختمان ها و وضعیت ساخت و ساز به خوبی آگاه شوند.

وی افزود:‌مردم با ورود به این سامانه و ثبت پرونده ساخت و ساز و شهرداری خود و همچنین پایان کار می‌توانند اطلاعات فنی ساختمان‌ها را به خوبی مشاهده کنند.

همچنین بخوانید

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران  با اشاره به اینکه بعد از هر نقل و انتقالات سند باید شناسنامه فنی ملکی ساختمان تحویل متقاضیان شود، گفت: قطعا هر متقاضی و هر نهادی وارد این سامانه شود علاوه بر محتوای شناسنامه فنی می‌تواند تائیدیه و نقشه ساختمان را به خوبی مشاهده کند.

به گفته طاهری  مراجعه کنندگان با وارد کردن مشخصات خود می‌توانند از پروژه مورد نظر به خوبی مطلع شوند.

* راهکار جلوگیری از حوادث مشابه پلاسکو

وی تصریح کرد: در حادثه پلاسکو  همه به خوبی دیدند که بعد از حادثه هنوز امدادگران به خوبی نمی‌دانستند چگونه وارد این ساختمان شوند و امدادرسانی کنند. پس اگر می‌خواهیم مشابه حادثه پلاسکو در تهران برای هیچ پروژه‌ای به خصوص پروژه‌های بزرگ رخ ندهد باید اطلاعات کافی از وضعیت ساخت و ساز داشته باشیم. پس وقتی به خوبی از چگونگی ساخت و مراحل مختلف آن اطلاع پیدا کردیم سازمان‌های امدادی مثل هلال احمر، آتش‌نشانی و گروه‌های امدادی به راحتی می‌توانند با بررسی وضعیت نقشه عملیات امدادی خود را به سرانجام برسانند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران گفت: بر اساس ماده ۳۱ قانون نظام مهندسی شناسنامه فنی ملکی سندی است که حاوی اطلاعات فنی و ملکی ساختمان است و توسط سازمان نظام مهندسی صادر می‌شود، پس در تبصره یک این قانون مجریان ذیصلاح مکلف هستند پس از اتمام کار برای تهیه شناسنامه فنی ملکی که در اختیار شهرداری برای صدور پروانه قرار دهند.

طاهری تاکید کرد: شهرداری‌ها موظف هستند بعد از پایان کار شناسنامه فنی ملکی را از متقاضی درخواست کنند. پس شناسنامه فنی ملکی ساختمان از ضروریات ساخت وساز است.

وی گفت: ساختمان یک سرمایه ملی است که با جان و دل شهروندان ارتباط مستقیم دارد پس نبود شناسنامه فنی ملکی قطعا موجب ایجاد خسارات جانی و مالی مثل حادثه پلاسکو خواهد شد.

*‌روند ورود سازندگان ذیصلاح به صنعت ساختمان در حال بهبود است

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران  با اشاره به اینکه روند انعقاد قرارداد مجری ذیصلاح رشد داشته است، گفت: قطعا با ورود سازندگان ذیصلاح وضعیت کیفیت ساخت و ساز رشد خواهد کرد و جای خوشحالی است که روند ورود سازندگان حرفه‌ای و ذیصلاح به ساخت و ساز روز به روز در حال بهبود است.

طاهری تصریح کرد:حال با توجه به اینک صدور شناسنامه فنی ملکی قبلا دستی بود و امکان خطا و از لحاظ امنیتی مشکلاتی ایجاد می‌شد الکترونیکی شدن صدور شناسنامه فنی ملکی می‌تواند به بالا بردن کیفیت ساخت و ساز و امنیت کمک کند.

به گفته وی بازرسی‌های صورت گرفته برای ساخت و ساز در سال ۹۸ رشد داشته به طوری که در سال گذشته ۲هزار و ۳۶۹ بازرسی صورت گرفت که در سه ماهه نخست امسال به هزار ۴۷۲ مورد رسیده است.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا