امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

مجوز جدید برای حفر چاه آب کشاورزی صادر نمی‌شود

یک مقام مسئول گفت: منابع آب‌های زیرزمینی همچنان با کسری مخزن مواجه است که با توجه به این شرایط، مجوز جدید حفر چاه آب کشاورزی صادر نمی‌شود.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از صدا و سیما، عبدالله فاضلی با اشاره به اینکه یک سال بارش، کسری مخازن آب‌های زیرزمینی را جبران نمی‌کند، افزود: ما بدهی ۵۰ تا ۶۰ ساله به آبخوان‌های کشور داریم و با یکسال بارش مناسب، این کسری جبران نخواهد شد.

وی گفت: طبق برنامه پنجم توسعه، فقط برای حفر چاه صنعتی مجوز صادر می‌شود بنابراین اگر در جایی امکان حفر چاه وجود داشته باشد صاحبان صنایع می‌توانند درخواست خود را برای دریافت مجوز ارائه و مجوز حفر چاه دریافت کنند.

دبیر اجرایی طرح احیا و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی با اشاره به اینکه به جای صدور مجوز جدید، در حال مدیریت تقاضا در کشور هستیم، ادامه داد: در دشت‌هایی که ذخیره آبخوان‌ها با کسری شدید مواجه باشد درخواست‌های صنعتی برای تامین آب نیز از چاه‌های کشاورزی تامین خواهد شد.

فاضلی با بیان اینکه صاحبان صنایع می‌توانند چاه‌های کشاورزی را برای تامین نیاز خود خریداری کنند، گفت: صاحبان صنایع می‌توانند برای راه اندازی واحد جدید، چاه کشاورزی را خریداری کنند که در این صورت، وزارت نیرو نیز طبق دستور العمل صادره وزیر نیرو، مجوز تغییر کاربری چاه را صادر می‌کند.

وی این طرح را جایگزین حفر چاه جدید دانست و ادامه داد: صاحبان صنایع می‌توانند با توزیع فراخوان از صاحبان چاه‌های کشاورزی، عرضه چاه آب را درخواست کنند که قیمت گذاری در این رویه نیز طبق قوانین حاکم برخرید و فروش بازار انجام خواهد شد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا