بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

مصرف برق استخراج رمزارزها در کشور چقدر است؟

با توجه به اینکه میزان هش‌ریت کل شبکه بیت‌کوین در حل لحظه قابل‌مشاهده است و با توجه به توان مصرف برق دستگاه‌های ماینر، می‌توان به‌سادگی مصرف برق کل ماینرهای جهان را به دست آورد. مصرف ماینرهای کل جهان تنها به میزان ۱۲ درصد مصرف برق ایران در ساعات اوج مصرف است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی از انجمن بلاکچین ایران، طبق نمودار Hashrate بیت‌کوین در نمودار زیر، بالاترین پردازش بر روی شبکه بیت‌کوین (تا زمان نگارش این گزارش) حدوداً ۶۶ میلیون تراهش بر ثانیه بوده است.

اگر فرض کنیم تمامی دستگاه های ماینر جهان Antminer S9 باشد (که البته اینطور نیست و تجهیزات جدیدتر مصرف بهینه تری دارند) و در این مدل هر تراهش ۹۹ وات مصرف کند (این رقم برای دستگاه های جدیدتر ۶۷ وات است و دستگاه های قدیمی تر اغلب از رده خارج شده اند) ، می توان اینطور تصور کرد که حدود ۴ میلیون و هفتصد هزار دستگاه در شبکه فعال است. حال اگر میانگین مصرف هر دستگاه ۱٫۵ کیلووات باشد، کل مصرف شبکه در شرایط فعلی حدود ۷۰۰۰ مگاوات خواهد بود.

همچنین بخوانید

طبق آمار گزارش شده شرکت توانیر، پیک مصرف کشور حدوداً بین ۵۲ تا ۵۵ هزار مگاوات بوده است. براساس این ارقام می توان نتیجه گرفت که کل مصرف شبکه بیتکوین تنها ۱۲ درصد مصرف پیک کشور می باشد. به بیان دیگر اگر کل عملیات استخراج رمزارز بیتکوین در جهان تنها در کشور ایران متمرکز شود و فقط از برق این کشور استفاده کنند، میزان مصرف آنها از کل برق تولید شده کشور در ساعات پیک مصرف، ۱۲ درصد خواهد بود. (ضریب بار در کشور تنها ۶۳ درصد می باشد بدان معنا که اختلاف ساعات غیرپیک و پیک به ۲۳ هزار مگاوات ظرفیت بلااستفاده می رسد.)

همچنین اتلاف شبکه برق کشور ۱۰% تا ۱۶% اعلام شده این یعنی کل مصرف برق شبکه بیت‌کوین در دنیا، کمتر از اتلاف صنعت برق کشور است.

آمار دقیقی از میزان عملیات ماینینگ کشورها وجود ندارد. اما طبق پژوهش‌های انجام‌شده توسط سازمان‌های متعدد تحقیقاتی، سه کشور برتر دینا در این حوزه چین، گرجستان و آمریکا هستند که این رقم تنها برای کشور چین بالای ۶۰ درصد اعلام شده است.

حال اگر خوش‌بینانه‌ترین حالت در نظر بگیرم که ۱۰% درصد عملیات استخراج بیت‌کوین جهان، در ایران انجام شود (که این عدد به‌مراتب بسیار کمتر است) مقدار مصرف دستگاه‌ها تنها ۱% از ساعات پیک مصرف خواهد بود.

در رسانه‌ها گفته می‌شود ۱۴۸ هزار دستگاه در ایران اقدام به استخراج رمز ارزها می‌کنند. اگر این آمار درست باشد بدان معناست که این صنعت تنها ۰٫۵ درصد از برق کشور را در ساعت پیک به خود اختصاص می‌دهد.

این اطلاعات و ارقام نشان می‌دهد که در اغراق‌آمیزترین حالت، سهم دستگاه‌های استخراج بیت‌کوین از خاموشی صنایع کشور و مصارف خانگی تنها ۱ درصد خواهد بود. مقصر دانستن صنعت ماینینگ به دلیل استفاده از برق، ساده به نظر می‌رسد اما با کمی محاسبه و تأمل می‌توان به نتیجه‌های نزدیک‌تر به واقعیت رسید.

این آمارها نشان می‌دهد که مشکلات برق کشور مربوط به امسال نیست و از سال‌های گذشته شرکت توانیر همواره با عدم تأمین برق کافی مصرف‌کنندگان دسته و پنجه نرم کرده است.

مقصر ۷% کمبود برق کشور در حالی اعلام می‌شود، که رشد ۴ تا ۵ درصدی افزایش مصرف در سال‌های گذشته به‌وضوح قابل‌مشاهده است.

اگر ۷% کمبود برق کشور به دلیل استخراج رمزارزها بود. در نتیجه باید نزدیک به ۳ میلیون دستگاه در ایران باشد! و ۷۱% درصد استخراج دنیا در ایران انجام می‌گرفت که این ارقام بسیار تأمل‌برانگیز هستند.

به نظر می‌رسد ساده‌ترین و سریع‌ترین کار جهت جبران کمبود برق کشور، همیشه بهترین راه نیست و تجربه نشان داده که اقداماتی ممنوعیتی و سلبی نه تنها باعث بهبود اوضاع نشده بلکه وضع را آشفته‌تر می‌کند و  سرپوشی را برای عدم ساماندهی و قانون‌گذاری شفاف در این حوزه رقم می‌زند.

 

منبع
راه پرداخت

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا