اقتصاد کلان

فرهنگ‌سازی برای تنظیم دمای آسایش در منازل/کاهش ۲۰ درصدی مصرف با رعایت نکات ساده

– مجری طرح‌های بهینه‌سازی ساختمان (ساتبا) گفت: با آغاز فصل گرما سرویس کولرهای گازی و آبی پیش از شروع کار، در نظر گرفتن دمای آسایش، استفاده از کولر آبی در مناطق خشک و کولر گازی در مناطق شرجی و استفاده از تجهیزات با راندمان بالا کاهش ۱۵ تا ۲۰ درصدی مصرف انرژی در خانه را به دنبال خواهد داشت.
احمدرضا توکلی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در خصوص راهکارهای کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌ها گفت: با آغاز فصل گرما شاهد افزایش مصرف انرژی برق هستیم که در این میان ساختمان‌ها به عنوان مصرف کننده عمده برق بالغ بر ۵۰ درصد برق تولیدی را مصرف می‌کنند.

وی افزود: ساختمان به سه گروه ساختمان مسکونی، تجاری و عمومی تقسیم می‌شود که بخش مسکونی ۳۳ درصد، بخش عموی واداری ۱۲ درصد و بخش تجاری ۹ درصد را به خود اختصاص داده است. در این میان بخش مسکونی با بیشترین میزان و به دلیل غیر مولد بودن اهمیت بسزایی دارد که متاسفانه سال به سال میزان مصرف آن افزایش می‌یابد.
مجری طرح‌های بهینه سازی ساختمان عنوان کرد:  درفصل گرما و پیک مصرف وسایل سرمایشی یکی از اصلی‌ترین عوامل افزایش مصرف به حساب می‌آیند که به طور متوسط ۱۳ تا ۱۸ هزار مگاوات سالیانه مصرف برق را به خود اختصاص داده که این میزان به طور تقریبی یک سوم برق تولیدی کشور است.
توکلی خاطر نشان کرد: استفاده از تجهیزات با راندمان بالا، سرویس وسایل سرمایشی پیش از استفاده و استفاده از کولرهای گازی تنها در مناطق شرجی کشور می‌توانند کاهش مصرف ۱۵ تا ۲۰ درصدی را به همراه داشته باشد.
وی بیان کرد: باید تلاش کنیم فرهنگ استفاده از کولر آبی در مناطق خشک و استفاده از کولر گازی در مناطق شرجی را احیا کنیم تا صنعت برق تاوان فرهنگ اشتباه استفاده از کولر گازی در اقصی نقاط کشور را ندهد.
مجری طرح‌های بهینه سازی ساختمان عنوان کرد: همچنین استفاده از کولر‌های اینونتوری رتبه A که راندمان بالایی دارد تأثیر بسزایی در کاهش مصرف برق به دنبال خواهد داشت که تهیه این وسایل نباید ازمبادی غیر رسمی باشد تا از استاندارد آن اطمینان حاصل شود.
توکلی در ادامه به دمای آسایش اشاره و بیان کرد: در جهان دمای ۲۶ تا ۲۸ درجه به عنوان دمای آسایش برای ساختمان‌ها معرفی شده است که ما این رقم را با توجه به اقلیم کشور ۲۴ تا ۲۶ درجه ارزیابی کرده‌ایم که در صورت تنظیم دمای خانه در این درجه شاهد مصرف مناسب انرژی خواهیم بود. باید به خاطر داشته باشیم با کاهش یک درجه‌ای دمای هوا منازل از طریق سیستم سرمایشی شاهد کاهش مصرف سه تا پنج درصدی انرژی خواهیم بود.
وی در انتها گفت: در این میان نیز کارخانه‌ها باید به دنبال ساخت تجهیزات با راندمان بالا  باشند تا خریداران نیز با تهیه این وسایل به صنعت برق کشور کمک کنند.
انتهای پیام/
منبع:میزبان

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا