بانک و بیمهطلا و ارز

چرا دلار ارزان شد؟/ حرکت دلار به سمت واقعی شدن قیمت

یک عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به کاهش قیمت ارز طی روزهای گذشته گفت: روند دلار به سمت واقعی شدن قیمت در حال حرکت است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی مجید حسینی‌نژاد در گفت‌و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین درباره سقوط چشمگیر نرخ ارز در چند روز اخیر توضیح داد: کم رنگ شدن تاثیرگذاری عوامل خارجی بر بازار داخلی، تامین ارز واردات، مدیریت عرضه از سوی بانک مرکزی و گرایش سرمایه مردم به بازار سرمایه علت العلل کاهش بهای ارز است.

وی درباره تامین ارز واردکنندگان و تاثیر آن بر نرخ دلار توضیح داد: با توجه به آمارهای رسمی، به دلیل ممنوعیت برخی کالاها از ورود به کشور و نیز توجه بانک مرکزی به اختصاص ارز بانکی مورد نیاز به واردکنندگان، میزان تمایل تجار برای تامین ارز در بازار آزاد کاهش پیدا کرده است.

حسینی‌نژاد اضافه کرد: همچنین برخلاف یکسال گذشته به نظر می‌رسد ظهور عوامل داخلی، تاثیرگذاری محرک‌های خارجی را بر معادلات بازار ارز ایران خنثی کرده و این نیز عامل مهمی برای ارزان شدن ارز است.

این فعال بخش خصوصی به تصمیمات بانک مرکزی در کنترل تراکنش‌ها و اثر آن بر نرخ دلار اشاره کرد و گفت: دشواری و محدود شدن تراکنش روزانه ریالی از طریق دستگاه‌های پوز، باعث کم شدن تعداد و سرعت معاملات عمده بازار آزاد ارز ایران شده است.

این عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به روند مثبت بازار سرمایه از ابتدای سال اظهار کرد: به نظر می‌رسد این روزها بورس به محل امنی برای جذب سرمایه افراد تبدیل شده و همین موضوع جذابیت دلار را برای سرمایه‌گذاری کم‌رنگ‌تر کرده است.

حسینی‌نژاد تاکید کرد: قیمت ارز به سمت واقعی شدن در حال حرکت است و اگر بانک مرکزی بتواند این روند را کنترل کند، دلار از قیمت‌های فعلی نیز ارزان‌تر خواهد شد.

 

از طريق
فاطمه اکبرخانی
منبع
اقتصاد آنلاین

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا