صنعتصنعت، معدن، تجارت

لزوم گسترده تر شدن دیدگاه ها نسبت به شیوه های تامین مالی

در سومین روز برگزاری نخستین نمایشگاه فرصت های ساخت داخل و رونق تولید ، نشست تخصصی نقش صندوق های حمایتی و روش های نوین تامین مالی برای ساخت داخل با حضور مسئولان و متخصصان این حوزه برگزار شد .

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی ، رئیس دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی دانشگاه الزهرا در این نشست گفت : تامین مالی در کشورهای دیگر ساده تر است چرا که دسترسی به سرمایه بسیار آسانتر است .
حسن قالیباف افزود: ما برای تامین سرمایه بطور سنتی مسیر بانک را می شناسیم در حالی که باید از امکانات دیگر نیز بهره ببریم . زمانی دولت نیز صرفاً برای تامین سرمایه از بانک ها استفاده می کرد در حالی که اکنون به بازار سرمایه مراجعه می کند.
دیگر سخنران این نشست تخصصی، رئیس انجمن مهندسی مالی و حسابداری مدیریت بود. فریدون رهنمای رودپشتی در سخنانی اظهار داشت : رعایت اصول بنیادین کار شرکتی ضروری است و تامین مالی از این دست مسائل است .

رهنمای رودپشتی با تاکید بر لزوم گسترده تر شدن دیدگاه ها نسبت به شیوه های تامین مالی افزود: تامین مالی بین المللی به سادگی و سهولت تامین مالی داخلی نیست و یکی از چالش های بزرگ در این خصوص دولتی بودن اقتصاد است. این استاد دانشگاه با اشاره به اقتصادهای ژاپن و آلمان اظهار داشت : نظام تامین مالی نیازمند اصلاح و بودجه ریزی مناسب است و تامین مالی جمعی یکی از روش های نوین تامین مالی است.
عضو شورای تامین سرمایه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران دیگر سخنران این پنل تخصصی بود. احمد زاده اصل با تاکید بر لزوم آماده سازی زیر ساخت ها تصریح کرد: برای تامین مالی مناسب دولت ابتدا باید زیر ساخت ها را فراهم آورد تا بخش خصوصی بتواند در برابر بخش دولتی آزادی عمل داشته باشد. وی با تاکید بر اصلاح ساختار مدیریتی برای تامین مالی گفت : در صورت ادامه این روند از طریق نظام حاکمیتی شرکتی باید به اصلاح ساختار مدیریتی اقدام کنیم، بنابراین در این خصوص باید نهاد سازی صورت گیرد .
احمد زاده اصل در پایان خاطر نشان کرد اصلاح مالی شرکت ها تنها از راه شفاف سازی و استقرار نظام گزارش گری مالی محقق می شود.

مدیر ارزیابی تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی هم در این نشست در سخنانی با اشاره به فعالیت این صندوق گفت: ماموریت صندوق نوآوری و شکوفایی حمایت از عرضه و تقاضا است در حالی که برای حمایت از صنایع بزرگ توان این صندوق باید توسعه یابد به همین منظور ناچار هستیم از بانک ها نیز کمک دریافت نمائیم .
فرهاد امیری مقدم با تاکید بر اهمیت پرورش کارشناسان شرکت های دانش بنیان اظهار داشت : سازمان مدیریت صنعتی ، نقش مهمی در پرورش کارشناسان و متخصصان شرکت های دانش بنیان ایفا کرده است.
دیگر سخنران این پنل تخصصی مدیر گروه اقتصاد دانش بنیان پژوهشکده مطالعات فناوری ریاست جمهوری بود. روح اله ابو جعفری با بیان این نکته که شرکتهای خصوصی از بسته های حمایتی استفاده می کنند، اظهار داشت: نهادهایی که در گذشته برای تامین مالی توسعه شکل گرفته بودند در بانک صنعت و معدن ادغام شدند در حالی که برای تامین مالی توسعه ابزار سازی صورت نگرفته و این مسئله باید آسیب شناسی شود .
ابوجعفری آسیب های این حوزه را داشتن نگاه پس اندازی به صندوق های توسعه ای و بانک محور بر شمرد. در این نشست تخصصی کارشناس بازار سرمایه نیز درسخنانی اظهار داشت: تنها ۵درصد از تامین مالی کشور ازطریق بازار سرمایه صورت می پذیرد و این نشانه بانکی بودن اقتصاد شرکتها است.
علی خوش طینت خاطر نشان کرد تامین مالی از بازار سرمایه زمان بر است و تلاش دولت باید در جهت کوتاه کردن این دوره باشد .خوش طینت ابزارهای موجود در بازار سرمایه را دو نوع برشمرد که شامل تامین مالی بر اساس بدهی و مشارکتی توسط شریک تامین کننده است .

منبع

ایدرو

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا