خودروصنعت، معدن، تجارت

عرضه خودروسازها همچنان در حال کنترل

مدیر کل دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: خودروسازها هنوز به لحاظ عرضه کنترل می شوند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  سیدرضا مفیدی در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: خودروساز و عرضه کننده ای که تعهد قبلی داشته باشد به هیچ وجه حق ندارد بیش از ضوابط اقدام به فروش یا پیش فروش کند.

وی اظهارداشت: یکی از موضوعاتی که در بسته ساماندهی بازار خودرو با توجه به شرایط خاصی که در انتهای سال گذشته در بازار صنعت خودرو مطرح بود و مورد توجه ویژه دولت به خصوص وزارت صمت قرار گرفت توجه به کنترل پیش فروش ها و ساماندهی به این بخش بود.

مدیر کل دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: مطابق این تصمیم مقرر شد عرضه کننده ها و تولید کننده های خودرو که در وهله نخست موضوع مجوز پیش فروش را رعایت نکرده باشند به یقین در مراحل بعدی مادامی که به تعهدات قبلی خود عمل نکنند به هیچ وجه امکان پیش فروش دوباره با آنان داده نخواهدشد.

وی افزود: بطورکلی در فرمول ضوابط عرضه، فروش و پیش فروش خودرو مشخص شده که اگر توان عرضه از نظر تامین قطعات و موجودی تولید خودرو در یک شرکتی به حد کفایت نباشد در یک کلام چنین واحد یا عرضه کننده ای به هیچ وجه امکان واگذاری یا پیش فروش را ندارد.

مفیدی بیان داشت: واقع مطلب اینکه در بحث ساماندهی خیلی هوشمندانه و داینامیک موضوع مورد رصد بود بدین معنی که ضمن جلوگیری از پیش فروش خودروسازها و عرضه کننده های بدقول نسبت به مشتری در برابر به خودروسازها و عرضه کننده ها خوش قول یا با امکان پیش فروش جدید قادر به پوشش بخش زیادی از تعهدات قبلی خود بودند تخفیفاتی برای آنان منظور شد.

وی گفت: تخفیفی که وزارت صمت برای ساماندهی بازار خودرو قائل شد این بود که اجازه دهد تولید روزانه خودرو ساز در حد ماکزیمم ۲۰ درصد برای فروش فوری و ۸۰ درصد برای رفع تعهدات پیش فروش خود شرکت مورد استفاده قرار گیرد.

مدیر کل دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: این اقدام ضمن کنترل التهاب بازار منجر به این شد که مشتریان زودتر به محصول خود دست پیدا کنند و از طرفی خودرو ساز بتواند از وضعیت نقدینگی حاصل از این عرضه ها برای ادامه تولید خود استفاده کند.

وی در ادامه یادآورشد: اجرای این تصمیم همچنان به قوت خود باقیست و خودروسازها هنوز به لحاظ عرضه کنترل می شوند.

برنامه «روی خط اقتصاد» کاری از گروه کشاورزی شبکه رادیویی اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۱۹ به مدت ۵۵ دقیقه به تهیه کنندگی «نازنین کتابچی، سید وحید موسوی، حمید رضا کجوری، مهدی شیار و مطهره محرابی» با هدف تحلیل و بررسی مهمترین خبرهای اقتصادی ایران و جهان به منظور اطلاع رسانی و آگاه کردن مخاطبان بر روی موج اف ام ردیف ۹۸ مگاهرتز قرار می‌گیرد وعلاقه مندان می‌توانند برای دریافت فایل صوتی برنامه به سایت این رادیو مراجعه کنند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا