ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

دولت در سرمایه‌گذاری خطرپذیر سهیم می‌شود

تفاهم‌نامه‌های همکاری میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، صندوق نوآوری و شکوفایی و کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران به منظور توسعه کسب و کارهای دانش پایه به امضا رسید.

به گزارش آرمان اقتصادی این تفاهمنامه همکاری که در حاشیه آخرین روز از نمایشگاه الکامپ به امضای طرفین رسید، گام مهمی از طرف مجموعه‌های متصل به دولت است که فرصت سرمایه‌گذاری را به بخش خصوصی بسپارند و با نوع ورودشان، ریسک‌های سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر را کاهش دهند.

علی ناظمی، معاون سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی در این مراسم با بیان اینکه در گذشته تامین مالی پروژه‌ها در قالب تسهیلات و وام به افراد داده می‌شد، گفت: در دوره جدید فعالیت‌های صندوق و بقیه نهادهای زیربط تلاش بر این است که تامین مالی در قالب سرمایه‌گذاری صورت گیرد.

همچنین بخوانید

وی مهم‌ترین ویژگی این سبک سرمایه‌گذاری را شریک شدن دولت در سود و زیان حاصل از این پروژه‌ها دانست و گفت: این امر به این معنی است که بخشی از ریسک را دولت نیز می‌پذیرد و این امکان را فراهم می‌کند که بخش خصوصی نوآوری بیشتری داشته باشد.

به گفته ناظمی، این مهم‌ترین و اصلی‌ترین ویژگی است و دولت در قالب این تفاهم‌نامه سعی دارد بدون نظارت مستقیم، بلکه در قالب تامین مالی بخش خصوصی را همراهی کند.

محمدباقر اثنی عشری، رییس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در این نشست گفت: نقش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در حوزه آی‌سی‌تی قابل تقدیر است و نباید آن را نادیده گرفت. 

با این اشاره مهدی محمدی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی اظهار کرد: با همکاری سازمان نصر (نظام صنفی رایانه‌ای کشور) دنبال این هستیم که اکوسیستم اقتصاد دیجیتال را از تجمع در تهران خارج کنیم.

وی ادامه داد: یکی از اولین حرکت‌هایی که در این حوزه انجام دادیم، کمک به راه‌اندازی صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر استانی است که طبق این تفاهم‌نامه سه مورد از این صندوق‌ها را به صورت پایلوت راه‌اندازی خواهیم کرد.

محمدی افزود: پس از آن تلاش داریم این صندوق‌ها را به استان‌هایی که ظرفیت لازم برای این کار را دارند، تسری دهیم. مجموعه اقدامات دیگری را نیز که  انجام می‌دهیم، این است که بخشی از فرآیند سیاست‌گذاری و رگولاتوری که از سوی ستادهای معاونت علمی اتفاق می‌افتاده را عملا به کارگروه‌های تخصصی سوق دهیم.

وی خاطرنشان کرد: با این کار بخش خصوصی نه تنها در لایه اجرا، بلکه در لایه سیاست‌گذاری فرصت مداخله پیدا می‌کند.

محمدی در مورد این‌ موضوع که سرمایه‌گذارهای سنتی بیشتر دوست دارند سود آنی داشته باشند و ترغیب کردن‌شان برای ورود به حوزه استارتاپی سخت است، به خبرنگاران گفت: اتفاقاتی در حال رخ دادن است که به نظر می‌رسد در سال‌های آینده جریان سرمایه‌گذاری ناگزیر به حضور در صندوق‌های خطرپذیر می‌شوند. یکی از این دلایل کاهش جذابیت بازارهای دیگر است و مساله بعدی جریان موفق شدن استارتاپ‌های بزرگ است که سیل دیگری از تقاضا را به سمت اکوسیستم  استارتاپی به همراه خواهد آورد و باعث جریان‌سازی می شود.

وی افزود: کاری که ما می‌توانیم در این شرایط انجام دهیم، مثل کاری است که بقیه دنیا کرده‌اند. تفاهم‌نامه چهارجانبه‌ای که در ادامه به امضا خواهیم رساند، اولین گامی است که برخواهیم داشت.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی تصریح کرد: در  تمام دنیا برای تشویق استارتاپ‌ها یک بودجه مشترک درست شده که ریسک سرمایه‌گذاری خطرپذیر را پذیرفته است. با امضای این تفاهم‌نامه به عنوان صندوق مشترک بخشی از این ریسک سرمایه‌گذاران خطرپذیر را می‌پذیریم. این باعث می‌شود ریسک کارشان کاهش پیدا کرده و ورود به آن برای بقیه جذاب شود. این تجربه جهانی بوده که ما پایلوت آن را در این نمایشگاه آغاز کردیم و ادامه خواهیم داد.

در ادامه تفاهم‌نامه چهارجانبه‌ای بین صندوق نوآوری و شکوفایی، سازمان نصر، معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران به امضا رسید.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا