اقتصاد کلانتعاون و اشتغال

سقوط ارزش مزد کارگران در مقابل مخارج زندگی!

عضو شورایعالی کار از سقوط دوباره ارزش دستمزد کارگران در مقابل هزینه های زندگی در کشور خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، علی خدایی در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: پایان سال گذشته رقم حداقلی برای تعیین معیشت کارگران سه میلیون و ۷۶۰ هزار تومان با مشارکت گروه های کارفرمایی و دولت اعلام شد.

وی اظهارداشت: مزدی که در پایان سال گذشته تعیین شد حداکثر با تمامی دریافتی ها و مزایا برای یک کار گر حداقلی بگیر مبلغ دو میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بود یعنی خلاء یک میلیون و ۶۵۰ هزار تومانی در آغاز سال جاری در سبد معیشت خانوارهای کارگری!.

همچنین بخوانید

عضو شورایعالی کار گفت: بخش مسکن و حوزه خوراکی ها و آشامیدنی ها بطور مشترک بیش از ۶۵ درصد هزینه های یک خانوار را تشکیل می دهد همگان شاهد تورم قابل توجه در این بخش ها طی ماه های ابتدای سال و همینطور سقوط دوباره ارزش دستمزد در مقابل هزینه های زندگی هستند.

وی افزود: واقعیت قضیه اینکه باید قبول کرد اتفاقاتی که در سال ۹۷ و ابتدای سال ۹۸ در اقتصاد ایران افتاد طبیعی و روزمره نبود و منجر به جهش قیمتی در همه اقلام ضروری خانوار و معیشت مردم شد به همین دلیل درخواست جامعه کارگری از دولت اینکه مورد مزبور را بصورت خاص در نظر گیرد.

خدایی ادامه داد: درخواستی که امروز به شورایعالی کار تقدیم شد متفاوت از درخواست افزایش دستمزد در طول سال های گذشته بوده است.

وی یادآورشد: این بار درخواست جامعه کارگری از گروه های کار فرمایی و دولتی بررسی راهکارهای افزایش قدرت خرید از طریق غیر از افزایش مستقیم دستمزد مطرح شده است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا