بانک و بیمهپرداخت الکترونیک

سه طرح ملی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی رونمایی شد / تفاهم‌نامه نصر و مرکز توسعه تجارت الکترونیکی برای رگولاتوری بهتر

آیین رونمایی از سه طرح ملی مرکز تجارت الکترونیکی با عناوین سامانه احراز مشتریان تجارت الکترونیکی، سامانه اطلاع‌رسانی قیمت کالاها و خدمات و سامانه ثبت‌نام غیرحضوری برای امضای الکترونیکی، روز شنبه ۲۹ تیر در نمایشگاه الکامپ برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی و به نقل از راه پرداخت، حسین مدرس خیابانی، قائم‌مقام وزیر صمت در امور بازرگانی، رضا باقری اصل، دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات، محمدباقر اثنی عشری، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، علی حکیم جوادی، مدیرعامل هلدینگ بهسازان فردا، مرتضی نجف، معاون فناوری اطلاعات بانک ملت، علی رهبری، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و عباس تابش، رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان از جمله حاضران در این برنامه بودند.

.

همچنین بخوانید

تفاهم‌نامه بخش خصوصی و دولتی برای تعامل در رگولاتوری

در بخش ابتدایی این برنامه، با حضور اثنی عشری و علی رهبری، تفاهم‌نامه‌ای میان سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و مرکز توسعه تجارت امضا شد. این تفاهم‌نامه در راستای مشارکت و تعامل هرچه بیشتر بخش خصوصی و دولتی در زمینه تدوین سیاست‌گذاری‌ها و اجرای آنان است.

اثنی عشری، رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور پس از امضای این تفاهم‌نامه گفت: «همواره شاهد چالش میان نهاد دولتی و بخش خصوصی در زمینه قوانین و مقررات بوده‌ایم. حالا امروز ما به‌عنوان تشکل بخش خصوصی فعال در حوزه فناوری اطلاعات در کنار مدیران مرکز توسعه تجارت نشسته‌ایم تا با تعامل دو طرف، رگولاتوری بهتری در خصوص کسب‌وکارها داشته باشیم. بر اساس تعامل ما، افرادی از مرکز توسعه در جلسات و کارگروه‌های نصر حضور خواهند داشت و دغدغه‌های ما را خواهند شناخت و در سیاست‌گذاری‌های آتی لحاظ خواهند کرد.»

علی رهبری، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی هم با ابراز امیدواری در خصوص افزایش همکاری هم در زمینه سیاست‌گذاری و هم اجرا، به معرفی محورهای این تفاهم‌نامه پرداخت.

توسعه کاربری‌های تجارت الکترونیکی، آموزش و ترویج در زمینه تجارت الکترونیکی و آموزش و ترویج مردم و کسب‌وکارها، مشارکت نظام صنفی رایانه‌ای در تدوین مقررات و همکاری سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در تحقق تجارت الکترونیکی، ۴ محور اصلی این تفاهم‌نامه بودند.

.

سامانه‌ای برای مقابله با کلاه‌برداری‌های اینترنتی

در بخش بعدی برنامه، از سه سامانه ملی سازمان توسعه تجارت الکترونیکی رونمایی شد. علی رهبری در این بخش از برنامه، به معرفی این سامانه‌ها پرداخت.

سامانه احراز مشتریان تجارت الکترونیکی یکی از این سه سامانه بود. به وسیله این سامانه که با همکاری هلدینگ بهسازان فردا راه‌اندازی شده، کاربران فروشگاه‌های آنلاین پیش از ثبت‌نام در فروشگاه اینترنتی، در سامانه امتا ثبت‌نام می‌کنند و با توجه به دسترسی سامانه به اطلاعات ثبت‌احوال، سیم‌کارت، شماره کارت بانکی و … احراز هویت می‌شوند.

کاربر با یک بار ثبت‌نام در این سامانه، یک حساب کاربری دریافت خواهد کرد و با استفاده از این حساب کاربری، امکان تکمیل ثبت‌نام در کلیه فروشگاه‌های آنلاینی که از این قابلیت استفاده کرده‌اند و دریافت خدمات از آنها را خواهد داشت.

این سامانه، از کلاه‌برداری‌های رایج که با اکانت‌های جعلی در سایت‌های دست‌دوم‌فروشی رخ می‌دهند جلوگیری خواهد کرد. همچنین به گفته علی رهبری، با توجه به اینکه در سایت‌های دست‌دوم‌فروشی، محدودیتی برای تعداد ثبت درخواست‌های فروش کالا برای کاربران خانگی در نظر گرفته شده، می‌توان کاربران خانگی و واحدهای صنفی را بهتر شناسایی و مدیریت کرد.

.

سامانه ثبت‌نام غیرحضوری امضای الکترونیک، کیفیت خدمات را افزایش می‌دهد

سامانه ثبت‌نام غیرحضوری امضای الکترونیکی، یکی دیگر از سامانه‌هایی بود که در این مراسم رونمایی شدند. به کمک این سامانه، مراحل اولیه ثبت‌نام امضای الکترونیکی به صورت غیرحضوری انجام خواهد شد و سپس متقاضی برای انجام تاییده نهایی، به نزدیک‌ترین دفتر ثبت مراجعه خواهد کرد.

علی رهبری ضمن معرفی سامانه گفت: «تاکنون بازرسی و نظارت ما بر عملکرد دفاتر ثبتی به صورت نمونه‌ای بود، اما حالا به کمک سامانه ثبت‌نام غیرحضوری، از کلیه ثبت‌نام کنندگان نظرسنجی خواهد شد و نظارت ما بر عملکرد دفاتر، جامع و مشتری محور خواهد شد.»

.

سامانه اطلاع‌رسانی قیمت کالاها و خدمات به‌زودی در اختیار مردم قرار می‌گیرد

سامانه اطلاع‌رسانی قیمت کالاها و خدمات که با همکاری سازمان حمایت از مصرف‌کننده راه‌اندازی شده است، از دیگر محصولات مرکز توسعه تجارت بود که در این مراسم رونمایی شد. این سامانه مرجعی برای اعلام قیمت کلیه کالاها و خدمات بر اساس قیمت‌های مصوب و قیمت‌های خوداظهاری بنگاه‌های اقتصادی خواهد بود.

به گفته علی رهبری، سامانه اطلاع‌رسانی قیمت کالاها و خدمات به‌صورت آزمایشی بر روی اپلیکیشن دولت الکترونیک و یکی از اپلیکیشن‌های پرداختی قرار گرفته است و تا چند هفته دیگر، در اختیار عموم مردم قرار می‌گیرد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا