امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

زمین‌های سیل زده خوزستان برای کشت تابستانه آماده هستند

اهواز- رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: زمین‌های کشاورزی سیل زده این استان از آب تخلیه شده‌اند و آماده برای انجام کشت های تابستانه کشاورزان هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، کیخسرو چنگلوایی ظهر امروز دوشنبه در جلسه تولید و ساماندهی بازار محصولات گواهی شده استان که پیش از در سالن جلسات سازمان جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهار کرد: جهاد کشاورزی استان با همکاری استانداری و دیگر دستگاه اجرایی اراضی را از آب تخلیه و آماده برای کشت‌های تابستانه آماده کرد

چنگلوایی با اشاره به اینکه در ۱۳۰ هزار هکتار اراضی دچار سیل کشت تابستانه انجام شده است تشریح کرد: ۴۳۰ هزار برنامه کشت تابستانه داریم که با توجه به وضعیت مناسب آب تا کنون ۱۷۲ هزار شلتوک کشت شده که قسمت عمده آن در اراضی سیل زده است و با تولید مناسب مواجه و درآمد کشاورزان بهتر خواهد شد

وی در خصوص پرداخت خسارت به کشاورزان سیل زده تصریح کرد: معادل ۱۶ هزار درخواست پرداخت خسارت از طرف کشاورزان برای رسیدگی به جهاد کشاورزی شهرستان‌ها رسیده که ۸ هزار پرونده برای کمک‌های بلاعوض با مبلغ ۲۵۰ میلیارد تومان و حدود ۲۲۰ میلیارد تومان برای تسهیلات قرض الحسنه به استان ارسال و ۶ هزار پرونده تأیید شد که بخش عمده آن وارد سامانه شده است.

وی ادامه داد: ۴۷۶ مورد پرداختی بلاعوض، معادل ۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه پرداختی داشته ایم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستانبه برنامه ریزی و ساماندهی انجام شده برای پرداخت عوارض سیل به کشاورزان توسط این سازمان اشاره و تاکید کرد: به طور مرتب و هفتگی ۲ هزار پرونده دیگر را بررسی و معرفی به بانک برای پرداخت خسارت می‌کنیم.

چنگلوایی در ادامه به استفاده بی رویه از کودهای شیمیایی و سموم کشاورزی پرداخت و گفت: این کودها و سموم مخاطراتی را برای مصرف کننده دارد که باعث بخشی از بیماری‌های شایع می‌شود.

وی اضافه کرد: در برخی مناطق کشاورزان خارج از حد مجاز تعیین شده کودهای شیمیایی و سموم استفاده می‌کنند که در کشور ۴ میلیون و ۳۰۰ تن نیاز مصرفی است اما در کشور ما ۲ میلیون و ۸۰۰ تن استفاده می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ادامه داد: علی رغم اینکه نسبت به کشورهای دیگر مصرف این کود و سموم‌ها کمتر است اما در برخی مناطق و کشاورزان بدمصرفی دارند که باید با نظارت طوری عمل شود تا مصرف کودهای شیمیایی و سموم مدیریت شوند و فقط در زمان موارد ضروری و به میزان توصیه شده و از سموم کم خطر استفاده شود و برای استفاده از کودها باید آزمون خاک انجام شود.

چنگلوایی آموزش به تولید کنندگان، صادر کنندگان، مصرف کنندگان و کارشناسان به عوارض بقایای غیر مجاز و فواید تولید محصول سالم تاکید و بیان کرد: باید شرایطی فراهم شود تا هزینه تولید محصول سالم نسبت به محصول عادی کاهش قیمت یابد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه تجارت جهانی محصول سالم به ۶۵ میلیارد دلار رسیده، اذعان کرد: اگر در صادرات محصولات استاندارهای مورد نظر کشورهای هدف رعایت نشود، محصولات را برگشت خواهند داد و باعث لطمه زدن به بازارهای هدف و به نوعی کاهش صادرات را به دنبال دارد که به تولید کننده و کشاورز خسارت وارد می‌شود.

وی در پایان به مصوبات این جلسه پرداخت و اظهار کرد: مقرر شد کارگروهی تشکیل شود تا از بعدهای حقوقی، فنی، اجرایی، تحقیقاتی و مسائل پشتیبانی، بازرگانی و صادراتی برنامه‌ای را تدوین و بررسی کنند تا در شورای برنامه ریزی استان ارائه و براساس آن حرکت کنیم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا