انرژی

شهرداری در چه شرایطی برق مشترکان را قطع می کند؟

برق مشترکان ممکن است تحت شرایط مختلف و بنا به دلایل مختلف که دامنه آن از درخواست مشترک آغاز شده و به تخلف مشترک نیز کشیده می‌شود، توسط وزارت نیرو یا شهرداری قطع شود که آگاهی از مواردی که باعث قطع برق می‌شود، می‌تواند از وقوع آن جلوگیری کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  یکی از مواردی که به قطع برق مشترک منجر می‌شود، در صورتی است که مشترک پس از تسویه حساب تقاضای قطع موقت انشعاب برق را بکند. در حالتی که یک انشعاب چند استفاده‌کننده داشته باشد، باید کلیه استفاده‌کنندگان تقاضای قطع موقت انشعاب را کرده باشند.

از تاخیر در پرداخت صورتحساب تا عدم امکان قرائت کنتور

همچنین بخوانید

اگر مشترک در اجرای مفاد مقررات مندرج در این آیین‌نامه و یا در انجام تعهدات خود درباره انشعاب برق به تشخیص شرکت قصور کند نیز با قطعی برق مواجه خواهد شد. اگر صورت‌حساب‌های برق مصرفی یا سایر بدهی‌ها در سررسید مقرر پرداخت نشود، در صورتی که نیروی برق به مصرف غیرمجاز برسد یا در تاسیسات متعلق به شرکت دستکاری شود یا مقررات فنی و استاندارد و هم‌چنین حریم تاسیسات برق رعایت نشود نیز برق مشترک قطع می‌شود.

برق  کلیه مشترکان پمپ‌های آب کشاورزی هم در صورتی که سازمان آب منطقه‌ای درخواست کند، قطع خواهد شد. در صورتی که امکان قرائت وسیله اندازه‌گیری در سه دوره متوالی به دلیل بسته بودن محل فراهم نشود.

در چه شرایطی قبل از قطع برق به مشترکان اطلاع‌رسانی می‌شود؟

شرکت  برق  در دو حالت ممکن است نسبت به قطع جریان برق اقدام کند؛ نخست به منظور جلوگیری و یا کم‌کردن خطرات فوری ناشی از ایجاد اختلال در سیستم بهره‌برداری شرکت و دوم در جهت مرمت، آزمون، سرویس و یا انجام تغییرات در تجهیزات و لوازم شرکت. چنانچه قطع جریان برق مطابق بند اخیر باشد، شرکت باید به طریق مقتضی قبلا به مشترکین اطلاع دهد.

قطع برق توسط شهرداری

براساس ماده ۱۲ قانون نوسازی و عمران شهری، موسسات برق مکلف به قطع برق محل سکونت ملکی پس از انقضای مهلت اخطار دو ماهه هستند، بنابراین براساس آیین‌نامه اجرایی ماده مذکور مصوب ۳۰ خرداد سال ۱۳۹۴ درخواست شهرداری‌ها در صورت حصول تمامی شرایط جنبه تخییری ندارد بلکه با توجه به معیارها و موازین قانونی عمل به آن اجتناب‌ناپذیر است؛ بنابراین شهرداری‌ها پس از انقضای مهلت دو ماهه مقرر در قانون باید نام مودیانی که عوارض خود را پرداخت نکرده‌اند، همراه با شماره پلاک و شماره اشتراک برق آن‌ها به شرکت برق ذیربط اعلام کنند.

شرکت باید سکونت شخص مودی مورد نظر را در محل تعیین شده توسط شهرداری احراز و پس از آن مبادرت به صدور اخطار دو ماهه برق کند. نکته حائز اهمیت این است که صرفا قطع برق محل سکونت ملکی مودیان مشمول حکم قانون مجاز است و قطع برق واحدهای غیرمسکونی به هیچ وجه مجاز نیست. در صورتی که اشتراک برق سکونت مودی متعلق به خود مودی نباشد و یا مودی شخصا در آن محل سکونت نداشته باشد و یا حتی در صورتی که اشتراک نصب شده در محل سکونت مودی به صورت مجاز مصرف‌کننده دیگری نیز داشته باشد، قطع انشعاب برق مجاز نیست و احراز خلاف این موارد جهت قطع انشعاب به عهده شهرداری مربوطه است.

اما با توجه به این‌که هزینه قطع و وصل انشعاب برق نسبت به هزینه‌های مذکور در ماده ۳ آیین‌نامه تغییر کرده است، هزینه‌ها طبق تعرفه‌های جدید به شهرداری اعلام و پس از دریافت آن نسبت به اخطار قطع برق اقدام شود. قطع برق توسط مامورین شرکت‌های برق ممکن است با خطرات مشکلاتی از جمله مقاومت مودیان همراه باشد؛ بنابراین از شهرداری محل همراهی ماموران آن شهرداری تقاضا شود تا در صورت موافقت نسبت به قطع برق اقدام شود.

بر این اساس در صورت محقق شدن همه موارد ذکر شده برای مشترک اخطاریه‌ای که در آن تاریخ قطع انشعاب با رعایت مهلت دوماهه مقرر در قانون تعیین شده ارسال و در صورتی که تا تاریخ پایان مهلت مفاصا حساب شهرداری از سمت مودی ارائه نشود، نسبت به قطع برق در موعد مقرر در اخطاریه با همراهی ماموران شهرداری اقدام شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا