امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

ثبت جنگل هیرکانی مسئولیت سازمان جنگل‌ها را سنگین‌تر کرد

رئیس سازمان جنگل‌ها، با بیان اینکه انتقادات مخالفان طرح تنفس و طرح جایگزین جنگل، ما را در رسیدن به هدف نزدیکتر می کند، گفت: برای حفظ و توسعه جنگل‌های شمال، از همه نظرات استقبال می‌کنیم.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از  وزارت جهاد کشاورزی، خلیل آقایی به بررسی آسیب‌های وارده بر جنگل‌های شمال پرداخت و افزود: برای اجرای طرح جایگزین در جنگل‌های شمال، از نظرات مجامع علمی و صاحب نظران بهره خواهیم برد.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در نشست با اعضای ستاد جنگل هیرکانی، خواستار بالا بردن آستانه تحمل و ارتقای ظرفیت نقدپذیری در حوزه جنگل شد و از دبیر ستاد خواست تا از اساتید و دانش‌آموختگان حوزه جنگل که در زمینه اجرای طرح تنفس نظرات مخالف دارند، برای هم اندیشی دعوت نمایند.

وی گفت: در نظرات اساتید و منتقدان، نکات برجسته‌ای وجود دارد که در رسیدن به هدف و رشد و تعالی جنگل بسیار اثرگذار خواهد بود.

 آقایی همچنین خواستار تهیه قوانین مورد نیاز برای طرح جایگزین از سوی دفتر حقوقی سازمان شد و از این دفتر خواست پیشنهادات مورد نظر را در شورای حقوقی سازمان مطرح نماید.

ثبت جنگل هیرکانی مسئولیت سازمان جنگل را سنگین‌تر کرد

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در ادامه این نشست، به موضوع ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی در سازمان بین‌المللی یونسکو اشاره کرد و گفت: ثبت جنگل هیرکانی مسئولیت سازمان جنگل‌ها را در ادامه مسیر سنگین‌تر کرده است.

آقایی با تاکید بر حفظ و توسعه ذخیره‌گاههای جنگلی، از مدیران منابع‌ طبیعی خواست میدان عمل را برای انسان‌های خلاق فراهم کرده و اراضی حاشیه جاده‌ها و حاشیه جنگل را که به صورت پراکنده وجود دارد، جهت اقدامات تفرجگاهی در اختیار مردم قرار دهند.

وی حفظ پوشش گیاهی موجود و توسعه آن در کشور را از سیاست‌های مهم سازمان جنگل‌ها برشمرد و افزود: در کنار حفظ این عرصه‌ها، باید زمینه را برای سرمایه‌گذاری مردم فراهم کنیم.

آقایی در بخش دیگری از سخنان خود در ستاد جنگل‌های هیرکانی به بیماری درختان شمشاد اشاره کرد و افزود: دست روی دست نگذاشته و نظاره‌گر نابودی درختان شمشاد نیستیم.

وی شمشادهای آسیب دیده ناشی از بیماری «بلایت» را در استان‌های شمالی کشور ۴۱ هزار هکتار نام برد و گفت: در استان گلستان و در منطقه قرن آباد در سطح ۵ هکتار طرح توسعه قلمه و نهال شمشاد توسط بخش خصوصی در دست اجرا بوده که از توفیقات خوبی برخوردار است و اکنون در مناطقی از استان‌های گیلان و مازندران که عاری از آلودگی است، از طریق تولید قلمه، تولید نهال و نهال‌های گلدانی در دست اقدام داریم تا بتوانیم حیات دوباره را به شمشادزارها برگردانیم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا