صنعت، معدن، تجارت

سرنوشت رمز ارز در اقتصاد ایران/رونمایی از طرح اتاق تهران، به زودی

رییس اتاق بازرگانی تهران گفت: به زودی، اتاق تهران نتایج بررسی های خود در مورد رمزارزها را منتشر خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، مسعود خوانساری، رئیس اتاق بازرگانی تهران در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: برخورد ما با رمز ارزها یک نمونه از شیوه مواجه نظام تصمیم‌گیری کشور با هر پدیده جدیدی است. رمزارزها یک ابزار و امکان برای اقتصاد ایران به شمار می‌آید که به سبب تحریم‌ها در شرایط سختی قرار گرفته است؛ ولی همچنان که این ابزار در سراسر جهان هر روز بیشتر گسترش می‌یابد، میان ارکان اصلی تصمیم‌گیر کشور هنوز وحدت رویه‌ای برای تفسیر این موقعیت جدید ایجاد نشده‌است.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران افزود: اینکه گفته شود چند نفر فرد سودجو از مکان‌های خاص یا امکان استفاده از برق ارزان برای تولید رمزارزها استفاده کرده‌اند و حالا باید کلیت این ابزار را ممنوع کرد، برخوردی قهرآمیز و ناکارآمد است.
زمانی ماهواره آمده بود و اعلام شده استفاده از آن غیرقانونی است.

وی تصریح کرد: به طور طیبعی بخشی از مردم ماهواره داشتند. از این دست مثال‌ها کم نیستند. حالا موضوع این است که رمزارزها باید به رسمیت شناخته شوند و برای استفاده از آنها نیز قانونمند رفتار کرد.

به گفته خوانساری، فعالان اقتصادی بخش‌خصوصی و تصمیم‌گیران می‌توانند در مورد شیوه استفاده از رمزارزها ابراز نظر کنند و برای آن قاعده تعریف کنند؛ اما به هر حال، استفاده از رمزارزها می‌تواند سرمایه‌گذار خارجی جذب و اشتغال ایجاد کند، برای نهادهایی مانند وزارت نیرو درآمدهای پایدار رقم بزند، از طریق واردات ابزارهای مورد نیاز این صنعت برای دولت به جهت پرداخت حقوق گمرکی درآمد ایجاد کند، صادرات غیرقابل تحریمی برای کشور مهیا کند.

به اعتقاد خوانساری، این صنعت مزیت‌های دیگری هم دارد مانند اینکه کم آلاینده است، مصرف آب ندارد، بحران دسترسی به اسکناس کاغذی دلار را برای مردم کم می‌کنند؛ اما در صورتی که این صنعت رسمیت پیدا کند قطعاً بازیگران حرفه‌ای جایگزین افراد غیرحرفه‌ای و مانع فعالیت زیرزمینی می‌شود و یک شاخه جدید فعالیت اقتصادی متناسب با وضعیت روز را به کشور ارائه می‌دهد.

وی اظهار داشت: دولت می تواند با مشاوره بخش خصوصی، وضع استاندارهای ملی در خصوص میزان مصرف انرژی، تخصیص فضا در محل هایی مانند مناطق ویژه اقتصادی و تعیین چارچوب های بلندمدت پنج ساله برای تولید برق و تبدیل آن به رمز ارزها مقدمات استفاده از این فرصت را به شکل مناسبی مهیا کند.

خوانساری گفت: به زودی اتاق بازرگانی تهران، نتایج مطالعات دقیق در مورد رمزارزها را منتشر می کند و در اینصورت، می توان قضاوت دقیق‌تر و درست‌تری درمورد استفاده یا عدم استفاده از آنها داشت.
 

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا