بین الملل

چین از آمریکا پیشی گرفت/حکمرانی۵۰۰ شرکت پردرآمد چینی

چین در لیست جدید برترین شرکت‌های جهان از نظر درآمد، برای اولین بار از رقیب تجاری خود، آمریکا، جلو افتاد.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از راشاتودی، چین در لیست جدید برترین شرکت‌های جهان از نظر درآمد، برای اولین بار از رقیب تجاری خود، آمریکا، جلو افتاد.

از زمان آغاز انتشار لیست گلوبال ۵۰۰ در ۱۹۹۰، تا به امروز این لیست تحت حکمرانی شرکت‌های آمریکایی بوده است.

با تغییر موازنه‌های قدرت در جهان، شرکت‌های چینی ۱۲۹ جایگاه این لیست را به خود اختصاص دادند که ۱۰ مورد آن را شرکت‌های تایوانی تشکیل می‌دهند. این در حالی است که شرکت‌های آمریکایی ۱۲۱ جایگاه این فهرست را به خود اختصاص داده‌اند.

کهنه‌کار این لیست، وال‌مارت، برای ششمین ذسال متوالی و برای چهاردهمین بار از ۱۹۹۵ تا کنون، رتبه اول را به خود اختصاص داد. در رتبه دوم، پس از این غول خرده‌فروشی آمریکا، شرکت دولتی نفت و گاز چین، گروه سینوپک، قرار گرفت. رشد شدید درآمدها و سود این شرکت در سال گذشته باعث شد مشکلات ژئوپولیتیکی ناشی از جنگ تجاری با آمریکا، خنثی شود.

شرکت رویال داچ شل، با درآمد خالص ۳۹۶.۵۵۶ میلیارد دلار، جایگاه سوم را به خود اختصاص داد. دو جایگاه بعدی در بین ۵ شرکت برتر جهان، به دو شرکت دولتی دیگر چین تعلق گرفت. شرکت ملی سوخت چین (سی‌ان‌پی‌سی) و شرکت تأمین برق استیت گرید، به ترتیب با درآمد خالص ۳۹۲.۹۷۶ میلیارد دلار و ۳۷۸.۰۵۶ میلیارد دلار، در جایگاه چهارم و پنجم قرار گرفتند.

هر چند شرکت‌های چینی لیست گلوبال توتال، از لحاظ تعداد از شرکت‌های آمریکایی بیشتر بودند، اما از لحاظ کل درآمد، همچنان شرکت‌های آمریکایی در مجموع بالاتر از شرکت‌های چینی قرار دارند. از کل درآمد اعلام شده در لیست گلوبال ۵۰۰، سهم شرکت‌های آمریکایی ۲۸.۸ درصد و سهم شرکت‌های چینی ۲۵.۶ درصد بوده است.

کل درآمد شرکت‌های لیست گلوبال ۵۰۰ برابر با ۳۲.۷ تریلیون دلار بود که ۹ درصد نسبت به سال گذشته جهش داشته و بیش از یک سوم کل تولید ناخالص جهان را شامل می‌شود.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا