انرژی

پایش میزان مصرف آب‌های سطحی و زیرسطحی با کمک سنسورها/شرایط کم‌آبی در ۲ ماه سال در استان‌ یزد

محققان کشور سامانه‌ای برای پایش آب‌های سطحی و زیر سطحی معرفی کردند که علاوه بر آنکه امکان میزان برداشت از آب‌های زیر سطحی را فراهم می‌کند، داده‌هایی چون میزان تبخیر آب،‌ باران‌سنجی و برف سنجی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، سامانه پایش مطالعات آب، نرم افزاری تحت وب است که با دریافت اطلاعات سنسورهای الکتریکی و مکانیکی از ایستگاه‌ها امکان تهیه گزارش‌های متنوع را برای کارشناسان و مدیران فراهم می‌آورد.

تحت شبکه و چندکاربره بودن، تعریف کاربران به تعداد نامحدود، اعمال سطح دسترسی بر روی بخش‌های مختلف سامانه و ایستگاه‌ها، دارای نقشه OSM و ماهواره به عنوان نقشه پایه، امکان افزودن نقشه‌های آب به تعداد نامحدود، ثبت داده‌ سنسورهای مکانیکی توسط نرم‌افزار اندروید، مشاهده آخرین وضعیت ارسال داده‌ها از ایستگاه‌ها و مقایسه داده‌های سنسورهای مکانیکی و الکتریکی از امکانات و قابلیت‌های این سامانه است.

همچنین بخوانید

این سامانه امکان گزارش‌گیری از دما، میزان بارندگی، تبخیر سطحی، شدت و جهت باد از ایستگاه‌ها در بازه‌های زمانی مختلف و تهیه گزارش مقایسه آب‌های سطحی و زیر سطحی را برای کاربران فراهم می‌کند.

امیر حسین زارع مجری طرح در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، سامانه طراحی شده را سامانه‌ای برای پایش آب دانست و گفت: این سامانه که تحت وب طراحی شده، قادر به پایش آنلاین آب‌های سطحی و زیر سطحی است.

وی اهمیت کاربرد این سامانه را در زمینه مدیریت آنلاین آب‌های سطحی و زیر سطحی دانست و خاطر نشان کرد: در این سامانه اطلاعات مرتبط با آب‌های سطحی و زیر سطحی با استفاده از سنسورهایی که به صورت تخصصی برای این امر ایجاد شده‌اند، لحظه به لحظه دریافت می‌شود و ما توسط این سامانه می‌توانیم به صورت کاملا تخصصی در حوزه‌ آب گزارش‌های لازم را ارائه دهیم.

به گفته مجری طرح، برخی از سنسورهای مورد استفاده در این سامانه از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی طراحی و ساخته شده است.

وی به بیان نحوه عملکرد این سامانه اشاره و اظهار کرد: برای پایش آب‌های زیر سطحی یکسری از سنسورها در سر چاه‌های زیرزمینی نصب می‌شود. این سنسورها قادر هستند سطح آب چاه را اندازه‌گیری کنند.

این محقق با بیان اینکه سطح آب با میزان مصرف آب چاه‌ها مرتبط هستند، افزود: هر چه مصرف آب افزایش یابد، سطح آب چاه کاهش می‌یابد و ما با پایش میزان افت و خیز آب موجود در چاه‌ها می‌توانیم تشخیص دهیم که چه میزان آب از سفره‌های زیر زمینی برداشت شده است.

زارع با اشاره به نحوه محاسبه آب‌های سطحی توسط این سامانه، با بیان اینکه آب‌های سطحی شامل رواناب‌ها، سیلاب‌ها، منابع آبی و استخرها می‌شود، اضافه کرد: هر کدام از این منابع دارای سنسورهای خاص هستند، ضمن آنکه یکسری از سنسورها اعم از سنسورهای تشعشع، تبخیر،‌ باران‌سنجی، برف‌سنجی را نیز شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه کل سنسورهای آب‌های سطحی شامل مجموعه‌ای از ۱۷ نوع سنسور است، ادامه داد: داده‌های ارسال شده از این مجموعه سنسورها به ما نشان می‌دهد که چه میزان آب در سطح زمین در اختیار داریم.

زارع برخی از این سنسورها را قابل نصب بر روی آب و برخی از آنها را قابل نصب در داخل آب دانست و اظهار کرد: این سامانه در شرکت‌های آب منطقه‌ای در سراسر کشور تجاری‌سازی شده است و ما از سال ۹۴ تا کنون با شرکت آب منطقه‌ای استان یزد در زمینه مدیریت منابع آب همکاری داریم.

به گفته وی، این سامانه به مدت ۳ سال است که عملیاتی شده و به صورت آنلاین وضعیت آب‌های چاه‌ها و سطحی را گزارش می‌دهد.

زارع از عملیاتی‌شدن این سامانه در شهرستان‌های یزد، بافق، اردکان، میمد، مهریز، تفت و فرانق خبر داد و گفت: داده‌های به دست آمده از سنسورهای این سامانه نشان می‌دهد که در استان یزد در بازه زمانی تیر و مرداد با افت آب چاه‌ها به‌ویژه در شهرستان‌های “بهاباد” و “بافق” مواجه هستیم که با مدیریت چاه‌ها می‌توان منابع آب‌های زیر زمینی را ترمیم کرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا