بانکبانک و بیمه

یارانه کارانه می‌شود

 


طرح «از یارانه تا کارانه» تازه‌ترین برنامه‌ای است که وزارت کار در حوزه اشتغال رونمایی می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی (ECOIDEAL)،طرحی که علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره آن می‌گوید: این مصوبه شورای‌عالی اشتغال است و در آن به جای دادن یارانه به عامه مردم، کارانه به کارفرمایان داده می‌شود تا دانش‌آموختگان را به‌کار بگیرند‌. ربیعی دیروز در مراسم «رونمایی از سند ملی اشتغال سبز» که با حضور معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست برگزار شد، از این طرح صحبت کرد و گفت: که اکنون نوشتن آیین‌نامه‌های این طرح در وزارت کار در حال انجام است.

همچنین بخوانید
به نوشته همشهری، وزیر کار جزئیات بیشتری از طرح «از یارانه تا کارانه» اعلام نکرده است اما آنگونه که از نام این طرح برمی‌آید، به‌نظر می‌رسد قرار است منابعی از محل هدفمندی یارانه‌ها ‌ به بحث ترغیب کارفرمایان برای جذب دانش‌آموختگان بیکار اختصاص یابد. در این میان، تنها بستر قانونی که می‌تواند زمینه را برای تأمین منابع مورد نیاز این طرح مهیا کند، اجرای قانون حذف یارانه اقشار پردرآمد است که همچنان به سرمنزل مقصود نرسیده ‌است.
پیش از این نیز وزارت کار از سامانه کارورزی رونمایی کرده بود که براساس آن فارغ‌‌التحصیلان دانشگاهی بیکار، پس از ثبت‌نام در این سامانه و احراز شرایط تعیین شده، به واحدهای پذیرنده معرفی می‌شوند تا با دریافت حقوقی بالغ بر حدود ۴۰۰هزار تومان، مراحل کارورزی را بگذرانند و پس از آن درصورت نیاز بنگاه پذیرنده، به‌عنوان نیروی کار به فعالیت خود ادامه دهند. در این طرح مقرر شده که دولت ۳۰درصد از کمک هزینه کارورزی را متقبل شود و درآمدهای ناشی از قانون هدفمند‌سازی‌ یارانه‌ها، یکی از مهم‌ترین محورهای تأمین منابع این تعهد دولت است.
براین‌اساس، به‌نظر می‌رسد وزارت کار دولت یازدهم قصد دارد منابعی را از محل حذف یارانه نقدی به بحث اشتغال فارغ‌التحصیلان تخصیص دهد و ناگزیر باید یارانه برخی از اقشار جامعه را قطع کند. به گزارش آرمان اقتصادی، ربیعی در ادامه این مراسم، به راه‌اندازی طرح کارورزی فارغ‌التحصیلان از سوی وزارت کار اشاره کرد و گفت: این طرح که به شکل آزمایشی در ۳ استان انجام شده، براساس نتایج به‌دست آمده می‌توان گفت ۸۰درصد کارورزان در بنگاه‌های اقتصادی ماندگار می‌شوند، بیش از ۵درصد به کارآفرین تبدیل شده و حدود ۱۰درصد از آنها نیز به دلایل گوناگون در بنگاه نمی‌مانند. وزیر کار همچنین درباره مشاغل سبز گفت: نیمی از مشاغلی که از سوی وزارت کار پیگیری می‌شود، در حوزه «مشاغل سبز» است و کاهش ضایعات و پساب‌های صنعتی نیز برنامه‌هایی است که مورد توجه قرار خواهد گرفت. او با اشاره به طرح‌های گردشگری و محیط‌زیست ادامه داد: اشتغال در حوزه گردشگری با تأکید بر بوم‌گردی و احداث ساختمان‌های بومی، اشتغال در حوزه گیاهان دارویی و مشاغل خانگی نیز ازجمله رسته‌های شغلی مورد حمایت است.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا