بانکبانک و بیمه

رشد چشمگیر پرداخت تسهیلات بانک ‌قرض‌الحسنه‌مهرایران

عضو هیات مدیره بانک قرض الحسنه مهر ایران، با تعصبی خاص در خصوص بانک صحبت می کند، وقتی از تلاش بانک در رفع نیاز، افراد جامعه سخن می گوید غرور دلنشینی در کلامش مستتر می‌شود.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از روابط عمومی بانک قرض الحسنه مهر ایران، وقتی از اینکه ریالی از منابع بانک به مسیری غیر حرکت نکرده است می گوید آرامشی در صدایش حس می شود و مطمئنا همه اینها از نتایج اجرای سنتی نیک به نام قرض الحسنه است آن هم در بانکی که با منابع اندکی که دارد همواره در رتبه یک رشد تسهیلات دهی در نظام بانکی قرار می‌گیرد. آنچه که می خوانید حاصل گفتگوی ما با حسن تلیکانی عضو هیات مدیره بانک قرض الحسنه مهر ایران است.

رونق تولید شعاری است که امسال از سوی مقام معظم رهبری انتخاب شده است، مساله ای است که بیش از هر چیزی نیاز به سیاست های بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت دارد، بانکقرضالحسنه مهرایران به سهم خود چه اولویت و سیاست های مشخصی برای تحقق شعار سال و رونق اقتصادی کشور دارد؟
شبکه بانکی وظیفه بسیار مهمی در بحث حمایت از تولید در اقتصاد کشور دارد و با توجه به اقتصاد بانک محور کشور تنها بخشی که تامین مالی واحدهای تولیدی را به عهده دارد، شبکه بانکی است. اگر این بنگاه های اقتصادی نتوانند نقدینگی واحد های تولیدی را تامین کنند بیشک تولید با مشکل مواجه خواهد شد.
بانک قرض الحسنه مهر ایران یکی از بانک های مهم کشور است که ماموریت قرض الحسنه دارد و تسهیلات خود را بدون بهره بانکی در اختیار شبکه اقتصادی و تولید قرار میدهد. البته عمده تسهیلاتی که این بانک پرداخت میکند مربوط به کسب و کارهای کوچک است. این بانک کار تجاری انجام نمی دهد و نیاز ضروری افراد جامعه را تامین می کند. اولویت این بانک پرداخت تسهیلات به افراد نیازمند است که با منابع کوچک مشکلشان حل می شود. مانند بنگاه های خرد، روستاییان و افرادی که به دنبال راه اندازی مشاغل خانگی هستند و تسهیلات با بهره کم از کارشان گرهگشایی میکند. بانک قرض الحسنه مهر ایران در ۱۱ سالی که از تاسیس آن می گذرد بر اساس همین سیاست به ۵ میلیون نفر تسهیلات پرداخت کرده است و ۷۰درصد تسهیلات پرداختی مربوط به دو سال اخیر بوده و این خود نشان از آن دارد که بانک قرض الحسنه مهر ایران توانسته جایگاه خود را در بین مردم پیدا کند.

میزان منابع بانک در طی سالهای اخیر به چه عددی رسیده است وجایگاه بانک درشبکه بانکی کجا است؟
در حال حاضر منابع بانک بالغ بر ۱۹ هزار میلیارد تومان است که ۷۵ درصد این منابع در دو سال اخیر جمع شده است. در حال حاضر بانک قرض الحسنه مهر ایران در رتبه ۲۲ از نظر میزان منابع در سیستم بانکی و از نظر میزان رشد وام دهی در رتبه اول تا دوم قرار دارد علت این امر ناشی از سرعت گردش پول در بانک است و همچنین میزان مطالبات بانک که کمتر از یک درصد است. این حجم کم معوقات نشان از اعتمادی است که بین بانک و مشتری وجود دارد.
بانک هر آنچه که منابع دارد را به مردم وام می دهد و منابع به هیچ وجه در بانک قفل نمی شود. بانک هر آنچه که از بازپرداخت تسهیلات دریافت می کند با در نظر گرفتن ذخیره قانونی که باید نزد بانک مرکزی باشد مابقی را به مردم تسهیلات می دهد. با اطمینان می گوییم که هیچ فعالیتی به جز بانکداری در کشور انجام نمی دهیم.

در سایه پرداخت تسهیلات قرض الحسنه بانکی به بنگاه های خرد در بحث اشتغال زایی چه گام هایی برداشته اید؟ در بحث اشتغال زایی بسیاری از افراد خواهان خوداشتغالی و ایجاد کسب و کار مستقل هستند و در بیشتر مواقع توان لازم برای تأمین مبلغ سرمایه گذاری را به صورت شخصی ندارند، در زمینه حمایت از این افراد مشخصا چه برنامه هایی داشته اید؟
از زمان تاسیس بانک قرضالحسنه مهر ایران تا به امروز نیازهای ضروری مردم را پوشش دادیم و برای آنکه بانک را به مردم بشناسانیم در تمام شهرهای کوچک و بزرگ شعبه افتتاح کردیم تا از این طریق تقاضاهای خرد مردم را در قالب قرض الحسنه در سراسر کشور پاسخ دهیم. در امر اشتغال نیز با سازمان هایی که با مردم مستقیم کار می کنند؛ مانند بنیاد برکت، کمیته امداد امام خمینی (ره) و صندوق کشاورزی تفاهم نامه هایی امضا کرده ایم، به عنوان نمونه طی تفاهمی که با کمیته امداد داشته ایم بالغ بر ۱۰۰ هزار نفر تسهیلات اشتغالزایی دریافت کرده اند. در مورد مددجویان بنیاد برکت نیز بالغ بر ۱۲ هزار فقره تسهیلات به روستاییان در امر اشتغالزایی تخصیص داه شده است.

بانک قرض الحسنه مهر ایران خاستگاه مردمی دارد و بدون تردید قدرتمند شدن بانک منجر به افزایش قدرت تسهیلات دهی در حوزه قرض الحسنه می شود و افزایش تسهیلات قرض الحسنه، طلسم وام های ربوی را در هم می شکند، در این خصوص آیا هم افزایی با سازمان ها و نهادهای مختلف جامعه داشته اید؟
امسال نیز همکاری خود را با سازمان هایی که پیش از این تفاهم نامه همکاری باهم امضاء کرده ایم، ادامه خواهیم داد. همچنین با سازمان صندوق توسعه کشاورزی همکاری را آغاز کرده ایم تا مشکلات کشاورزان در بحث بیمه کشاورزی را حل کنیم، در بحث اشتغالزایی روستاییان نیزرقمی حدود ۴۰ میلیارد تومان در قالب ۱۲ هزار فقره تسهیلات پرداخت، شده است. همچنین از یک میلیون و ۲۳۰ هزار فقره تسهیلاتی که سال گذشته پرداخت شده ۷۰ درصد آن به امر اشتغال اختصاص داشته است.

آیا بانک قرضالحسنه مهر ایران در زمینه اشتغالزایی زنان که حدود نیمی از جمعیت کشور از تشکیل می دهند، طرح خاصی را در دستور کار دارد؟
با توجه به اینکه نیمی از جمعیت کشور را زنان تشکیل می دهند و همچنین نیمی از جمعیت دانشگاهی کشور را نیز بانوان تشکیل می دهند، بنابراین نمی توان از نقش تاثیرگذار این قشر از جامعه چشم پوشید. طرح اندوخته بانوان، بانک قرض الحسنه مهر ایران با هدف ارزشآفرینی بیشتر برای جامعه زنان کشور و توانمندسازی بانوان خانه دار و کارآفرین و به منظور ارائه خدمات بانکی متناسب با این قشر از جامعه اجرا شده است. در این طرح متقاضیان علاوه بر توسعه فضای کسب و کار خود می توانند در ارتقای سطح رفاه خانواده هایشان نیز موثر واقع بشوند. همچنین توانمندی زنان به ویژه زنان بد سرپرست و بی سرپرست در این طرح مورد توجه بوده است. این طرح طی تفاهم نام های بین بانک و معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری در حال اجراست.

اما طرح همیاران مهر را نیز می توان یکی از اقدامات دیگر بانک قرض الحسنه مهرایران در بحث هم افزایی و تامین مالی جمعی به منظور حمایت از نیازمندان عنوان کرد؟
طرح همیاران مهر ایران آینده نگری در کمک به نیازمندان است، چنانچه مردم با استفاده از طرح همیاران مهرایران این بانک به انجام فعالیت های عام المنفعه هدفمند اقدام کنند، چه بسا بسیاری از آسیب های اجتماعی ناشی از محرومیت های اقتصادی در جامعه رفع شود. یکی از برنامه ها و اهداف این طرح کمک به نیازمندان با استفاده از تأمین مالی جمعی در قالب عقد صلح و به صورت بلاعوض در حساب تعریف شده نزد بانک قرضالحسنه مهر ایران است. بر این اساس خیران می توانند همسو با نیات خیرخواهانه و نوع دوستانه خود مبالغ مدنظر را در حساب طرح همیاران مهر حبه کرده و با مشارکت در این کار خیر به رفع مشکلات مختلف نیازمندان کمک کنند. تسهیلات قرضالحسنه این طرح در راستای کمک به اشتغال، درمان، جهیزیه، تحصیل، مسکن و رفع مشکلات و نیازمندی های مختلف خانواده های نیازمند پرداخت میشود و آثار ماندگاری به همراه خواهد داشت. منافع حاصل از این طرح می تواند در کاستن مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مردم و پیشرفت مادی و معنوی جوامع مؤثر باشد. این طرح به عنوان یکی از ضروری ترین نیازهای جامعه است و هموطنان خیر با کمک به دیگران و بخشش قسمتی از دارایی های نقدی خود در طرح همیاران مهر ایران می توانند، زندگی را برای سایر افراد جامعه به ویژه نیازمندان آسان کنند.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا