انرژی

به جای تمرکز بر آمار دنبال راهکار باشیم

درحالی که میزان مصرف آب در بخش کشاورزی به یک پرونده پرچالش بین وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی تبدیل شده است، برخی کارشناسان بر این باورند که به‌جای چک و چانه زدن درمورد آمارها بهتر است روی بهترین راهکار برای بهینه کردن مصرف آب در این بخش تمرکز کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، میزان مصرف آب در بخش کشاورزی سال‌هاست به محل بحث وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی تبدیل شده و در حالی که وزارت نیرویی‌ها معتقدند میزان مصرف در این بخش بالاست، طرف مقابل این موضوع را قبول ندارد. در این راستا رضا اردکانیان – وزیر نیرو – چندی پیش باز هم تاکید کرد که بخش عمده‌ای از مصرف آب در بخش کشاورزی است و هر قدر وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی بتواند با یکدیگر مسئله مشترک تعریف کند، به نفع مردم است.

از سوی دیگر آمار و ارقام مختلفی درباره میزان مصرف آب توسط بخش کشاورزی مطرح می‌شود. در این راستا وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده مصرف آب بخش کشاورزی به میزانی نیست که وزارت نیرو اعلام کرده و بر این باور است که میزان مصرف در بیلان اشتباه محاسبه شده است، زیرا ۲۲ درصد آبی که در آبیاری سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد، به آبخوان برمی‌گردد.

همچنین بخوانید

معمولا آمار ۹۲ درصد برای میزان استفاده بخش کشاورزی از آب از سوی وزارت نیرو اعلام می‌شود، درحالی که وزارت جهاد کشاورزی میزان ۷۵ درصد را قبول دارد. اما باید گفت ۹۲ درصد برداشت می‌شود و میزان مصرف ۷۵ درصد است. در واقع اختلاف نظر درمورد بیلان منابع آب است. البته کارشناسان بر این باورند که آماربرداری منابع آبی حدود ۲۵ درصد خطا دارد.

کارشناسان راهکارهای مختلفی را برای حل این معضل پیشنهاد می‌کنند که از میان آن‌ها می‌توان به فناوری گلخانه‌ای الکترونیکی اشاره کرد. این فناوری در ایران موجود است اما به سرمایه زیادی نیاز دارد. توسعه مجتمع‌های گلخانه‌ای نیز در سیاست است اما اجرا نمی‌شود. زیرا ضوابط مشخصی هم برای آن وجود ندارد. سازمان نظام مهندسی، بانک کشاورزی، وزارت جهاد کشاورزی و شرکت شبکه‌های گلخانه‌ای چهار متولی هستند که باهم سازگاری ندارند.

در این راستا، ایمان لیاقتی – یک کارشناس حوزه آب – با تاکید بر این‌که نباید روی درصدها حساسیت به خرج داد، به ایسنا گفت: به نظر من این موضوع مهم نیست که مصرف آب در بخش کشاورزی ۹۰ درصد است یا ۸۰ درصد. آنچه که مسلم است این است که بخش کشاورزی بیش‌ترین میزان آب در کشور را مصرف می‌کند و باید مصرف را با احیای روش‌های سنتی مفید آبیاری و تکنولوژی‌های جدید بهینه کنیم.

وی با بیان این‌که باید آمایش الگوی کشت را باید انجام دهیم، اظهار کرد: الگوی کشت در کشور باید به نحوی باشد که مصرف آب را کاهش دهد. برای مثال نباید هندوانه یا محصولات آب‌بر دیگر را کشت کرده و همراه با آن‌ها نباید آب مجازی صادر کنیم. هم‌چنین  باید به سرعت از اطراف دریاچه ارومیه محصولات آب‌بر را از چرخه تولید خارج کنیم.

این کارشناس با تاکید بر این‌که در این موضوع که میزان مصرف آب در بخش کشاورزی بیش از اندازه است، شکی نیست، افزود: به جای این‌که درصدها مهم باشد، وزارت نیرو باید روی راهکارهایی مانند  ایجاد بازار آب در کشور، واقعی کردن قیمت آب مصرفی و… تمرکز کند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا