تجارتخودروصنعت، معدن، تجارت

سرانجام خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی در گمرک چه شد؟

۲۲۷ دستگاه خودروی وارداتی به منطقه آزاد اروند مدت ۱۸ ماه است که در گمرک این منطقه متوقف شده و اجازه ترخیص به آنها داده نمی شود.

 

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، ۲۲۷ دستگاه خودروی وارداتی از سال ۱۳۹۶ تاکنون در پارکینگ گمرک منطقه آزاد اروند دپو شده و مالکان آنها طی این مدت بارها برای ترخیص خودروی خود اقدام کرده و دست به تجمع زدند اما این اقدام آنها تاکنون نتیجه ای در بر نداشته و خودروهای مذکور به دلیل نگهداری در شرایط نامناسب در زیر نور آفتاب ، باران و هوای شرجی منطقه دچار آسیب شده اند.

 بنا به این گزارش بیش از ۶۰ نفر از مالکان خودروهای اروندی که خودروی آنها از گمرک خرمشهر ترخیص نشده روز دوشنبه برای چندمین بار مقابل درب سنتاب اداره بندر و دریانوردی خرمشهر تجمع کردند و مانع ورود کامیون های کالا به این بندر شدند.

مالکان خودروهای مذکور در اعتراض به ترخیص نشدن ۱۸ ماهه خودروهای خود درب ورودی اداره بندر و دریانوردی خرمشهر را بستند و اجازه ورود کامیون های حامل کالاهای صادراتی و وارداتی به این بندر را ندادند.

علی محتشم نماینده مالکان خودروهای توقیف شده در این باره گفت: خودروهای وارد شده به گمرک مناطق آزاد اروند ۱۸ ماه است در پارکینگ بندر و دریانوردی خرمشهر خاک می خورند.

وی افزود:مسئولان منطقه آزاد اروند بارها قول ترخیص خودروها را دادند ولی تاکنون اقدام عملی در خصوص انجام نشده است.

موسوی معاون سرمایه گذاری و توسعه کسب و کار منطقه آزاد اروند در این خصوص گفت: خودروهای بالای ۲ هزار و ۵۰۰ سی سی مشمول قانون ماده ۱۱ صادرات و واردات می‌شوند و در صورتی که  گمرک ایران این قانون را لحاظ کند تمام خودروها ترخیص می شوند اما متاسفانه گمرک حاضر به اعمال این قانون نیست.

بر اساس قانون ماده ۱۱ کالاهایی که ۶۰ روز پس از ممنوعیت یا محدودیت توسط قانون گذار یا هیات دولت روی کشتی یا در بندر بمانند می‌توانند ترخیص شود.

سید علی موسوی گفت: حدود ۲۲۷ خودروی بالای۲ هزار و ۵۰۰ سی سی (تویوتا، هیونداو…) اواخر سال ۹۶ در گمرک دپو شدند که از این تعداد ۷۴ دستگاه خودرو  به سفارش آمریکا بوده ضمن اینکه ۱۵۳ خودرو نیز بالای ۲۵۰۰ سی سی هستند.

وی افزود: بر اساس مصوبه دی‌ماه سال ۹۶ ورود خودروهای بالای ۲ هزار و ۵۰۰ سی سی و نیز ورود خودروهای آمریکایی به کشور ممنوع شد در نتیجه این خودروها درگیر مصوبات شدند و در گمرک ماندند.

معاون سرمایه گذاری و توسعه کسب و کار منطقه آزاد اروند گفت: در این زمینه حدود ۲۵ مکاتبه با پلیس راهور، معاون حقوقی و پارلمانی رئیس جمهور، گمرکات کشور و وزیر صمت انجام شده اما همچنان مشکل حل نشده است.

مالکان خودروهای توقیف شده در بندر خرمشهر در هوای داغ منطقه ساعت ها به تجمع خود مقابل درب ورودی سنتاب ادامه دادند اما به ناچار بدون نتیجه به تجمع خود خاتمه دادند.

 

منبع
باشگاه خبرنگاران جوان

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا