بانکبانک و بیمه

بازار «ETC» در تابستان داغ‌تر می‌شود

همزمان با فصل سفرهای تابستانی، تقاضا برای استفاده از سرویس پرداخت الکترونیک عوارض آزادراهی از طریق سامانه «ETC» افزایش می‌یابد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، پیش‌رو و مبتکر فراهم کردن بستر پرداخت الکترونیک عوارض آزادراهی در کشور بانک مسکن است که برای اولین بار با همکاری وزارت راه و شهرسازی این سرویس را در چهار ایستگاه عوارضی واقع در سه آزادراه پرتردد راه‌اندازی کرد و همچنان در حال سرویس‌دهی به کاربرانی است که به دلیل سرعت و سهولت تردد، این شیوه پرداخت را به جای شیوه نقدی و انتظار در صف‌های طولانی ایستگاه عوارضی انتخاب کرده‌اند تا به صورت الکترونیکی و بدون نیاز به توقف بتوانند از خط عبوری مربوطه در ایستگاه ویژه دارندگان برچسب ETC عبور کنند.

از سال ۱۳۹۱ تاکنون بیش از ۷۰۰ هزار کاربر از این امکان برای تردد بدون توقف از آزادراه‌های مجهز به فناوری ETC عبور کرده‌اند و همچنان از این امکان استفاده می‌کنند. هر سال در آستانه سفرهای نوروزی و نیز تعطیلات تابستان بر تعداد کاربرانی که نسبت به شارژ برچسب پرداخت الکترونیک خود اقدام کرده یا به عنوان کاربر جدید، این برچسب را تهیه می‌کنند افزوده می‌شود.

در ماه‌های اخیر برخی دیگر از آزادراه‌ها نیز توسط سرویس‌دهندگان دیگری با ساز و کاری متفاوت تحت پوشش امکانات پرداخت الکترونیک عوارض قرار گرفته‌اند. اما نکته قابل توجه این است که برچسب ETC بانک مسکن واجد امتیاز ویژه‌ای است که در روش‌های دیگر پرداخت عوارض فعلا وجود ندارد. این امتیاز «عدم نیاز به تراکنش بانکی به ازای هر تردد از ایستگاه عوارضی و کسر خودکار مبلغ عوارض از شارژ برچسب خودرو» است.

در روش‌های دیگر پرداخت به ازای هر نوبت تردد، پیامکی برای مالک خودرو ارسال می‌شود و وی باید از طریق اپلیکیش‌های پرداخت مشخص شده، نسبت به تراکنش بانکی ظرف مدت ۲۴ ساعت پس از تردد اقدام کند. این در حالی است که در سامانه ETC فرد به تناسب نیاز خود برچسب خریداری شده برای خودرو را شارژ کرده و به ازای هر نوبت عبور از ایستگاه‌های عوارضی مجهز به این فناوری، مبلغ عوارض مربوطه به طور خودکار از حساب برچسب وی کسر می‌شود.

در حال حاضر ایستگاه های عوارضی تهران – پردیس، تهران – قم، اهواز – بندر امام و نیز عوارضی بعد از فرودگاه در ورودی شهر قم تعبیه شده از امکان عبور بدون توقف برای خودروهای دارنده برچسب ETC برخوردار هستند و تاکنون میلیون‌ها تردد به این ترتیب از خطوط عبوری ویژه پرداخت الکترونیک در این عوارضی‌ها صورت گرفته است.

هزینه خرید برچسب پرداخت الکترونیکی عوارض ۲۰ هزار تومان است که تنها یک بار پرداخت می‌شود و برچسب مذکور فاقد مدت اعتبار بوده و تا سال‌ها قابل استفاده است. خرید این برچسب علاوه بر اینکه از طریق مراجعه به شعب منتخب بانک مسکن و یا ایستگاه‌های عوارضی مجهز به ETC میسر است، به صورت غیر حضوری و از طریق مراجعه به نشانی اینترنتی https://avarezi.bank-maskan.ir نیز امکان‌پذیر است. با مراجعه به این سایت و وارد کردن اطلاعات فردی، اطلاعات خودرو و نشانی پستی، برچسب صادر شده ظرف مدت کوتاهی (عموما حداکثر تا ۷۲ ساعت) از طریق پست به دست متقاضی خواهد رسید.

این برچسب به درخواست متقاضی رقمی بین ۲۰ هزار تا ۵۰۰ هزار تومان قابل شارژ است که هر فرد بر اساس تعداد سفرهای احتمالی خود در مدت یک یا چند ماه یا حتی سالانه، می‌تواند رقمی را برای شارژ برچسب انتخاب کند و هر بار که این شارژ به اتمام برسد نیز در همین سایت از طریق یک تراکنش بانکی آن را با رقم دلخواه مجددا شارژ کند.

مزیت دیگر استفاده از برچسب ETC تخفیف ۲۰ درصدی بهای عوارضی است که برای کسانی که شیوه پرداخت الکترونیک را انتخاب می‌کنند، به صورت خودکار اعمال می‌شود و در نتیجه استفاده‌کنندگان از این امکان سفر ارزان‌تری را تجربه خواهند کرد.

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا