ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

محدودیت در بازار ارزهای دیجیتال مساوی با دلالی است

اگرچه ارزهای مجازی طی چند سال گذشته در دنیا جای خود را باز کرده است، طی یک سال گذشته نیز ارزهای دیجیتال به دلیل سرعت مبادله در بازارهای مالی و پولی در ایران در حال گسترش است و به خصوص از ابتدای امسال در اخبار، کشف مزرعه‌های ماینر در کشور نیز دیده می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، هیات وزیران در جلسه عصر یکشنبه به ریاست رییس جمهور، با استخراج فرآورده‌های پردازشی رمزنگاری شده به عنوان یک فعالیت صنعتی و با اخذ مجوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت موافقت کرده است.

به موجب این تصمیم استفاده از رمزارزها صرفاً با قبول مسئولیت ریسک از سوی متعاملان بوده و مشمول حمایت و ضمانت دولت و سیستم بانکی نمی‌شود و بهره‌گیری از آن در مبادلات داخل کشور نیز مجاز نیست.

اما تا پیش از این، بانک مرکزی در بیانیه‌های مختلفی از مردم خواسته تا از ورود به بازار ارزهای مجازی خودداری کنند. با این حال در محافل مختلف بیت کوین یکی از بحث‌های اصلی شده است و بسیاری سرگرم خرید و فروش ارزهای مجازی شده‌اند.

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان درباره رونق بازار ارزهای دیجیتال در کشور و سیاست‌های بازدارنده بانک مرکزی به ایسنا، گفت: وقتی از تجارت الکترونیک صحبت می‌کنیم، منظور مبادله کالا و پرداخت‌های آن به‌صورت مجازی است. با این وجود خمیرمایه اصلی این معاملات همان مشتری، وجود کالا و … بوده، اما سیستم توزیع آن متفاوت است.

کمیل طیبی با بیان این‌که ارزهای دیجیتال نیز همان گونه است و تنها روش کار و نوع پرداخت آن متفاوت است، اظهار کرد: در این بازار معامله دلار دیگر به صورت دلار فیزیکی نیست و حتی ارزش بالاتری نیز دارد، با این وجود باید جریان عرضه و تقاضا و شرایط بازار بر آن حاکم شود. 

وی با بیان این‌که پول در بازار به دوگونه است، گفت: در اقتصاد، یک نوع پول را به عنوان مبنای ارزش می‌بینیم و پول دیگر به عنوان وسیله پرداخت است. وسیله پرداختی ارز دیجیتال امروز تغییر کرده، اما ذخیره ارزشی آن تغییر نکرده است، بنابراین در این شرایط پای بانک مرکزی و نظارت‌های آن به میان می‌آید.

استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان درباره این‌که آیا سیاست‌های سختگیرانه پیرامون استخراج ارزهای دیجیتال صحیح است یا خیر؟ اظهار کرد: امروز تقاضا برای ارزهای دیجیتال ایجاد شده است و حتی برخی واحدهای صنعتی با خرید دستگاه ماینر به دنبال استخراج این ارز هستند که این کار مستلزم برخی خدمات از جمله انرژی برق است.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد طی یک سال گذشته در کشور و به خصوص اصفهان استخراج ارزهای دیجیتال رشد کرده و حتی در اصفهان گفته می‌شود حدود ۵۰۰ دستگاه ماینر، بیت کوین استخراج می‌کنند، اما باید توجه داشت که استخراج این ارزها نیازمند فرهنگ‌سازی است.

طیبی ادامه داد: هم عرضه‌کننده و هم متقاضی ارزهای دیجیتال باید شرایط و قدرت تحلیل فاندامنتال ارزهای دیجیتال را داشته باشد.

وی با تاکید بر این‌که ارزهای دیجیتال پدیده جدیدی نیست که بتوان مشکلات را با آن حل کرد، گفت: اگر مبنا، مبنای درستی نباشد، ارزهای دیجیتال حتی می‌تواند مشکلاتی را برای متقاضیان آن ایجاد کند، به این دلیل که بانک مرکزی نسبت به این ارزها مقاومت می‌کرد تا ساختار مشخصی را برای آن ایجاد کند.

این تحلیلگر اقتصادی درباره گرایش بسیاری از مردم و حتی بخش تولید و صنعت به استخراج ارزهای دیجیتالی، گفت: اگر محدودیت‌هایی برای ارزهای دیجیتال ایجاد شود که زمینه‌ساز دلالی شود، به‌طور قطع کشور را از تولید دور می‌کند. 

وی با اعتقاد بر این‌که با ساماندهی استخراج ارزهای دیجیتال حتی می‌توانیم به سمت حل مشکلات تولید حرکت کنیم، گفت: هر کسی نمی‌تواند وارد این بازار شود، شاید از این طریق بتوان نیاز مالی و ارزی واحدهای تولیدی را حل کنیم.

طیبی با بیان این‌که بخشی از مبادلات کشور به صورت مجازی انجام می‌شود، تصریح کرد: باید وجود ارزهای مجازی را در اقتصاد کشور بپذیریم منتها نباید از شرایط بازار و اقتصاد دور شویم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا