امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

رشد ۳۰ درصدی تولیدات کشاورزی در ایران

نماینده مردم شیراز و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: خوشبختانه از سال ۱۳۹۲ تاکنون ۲۵ تا ۳۰ درصد میزان تولیدات کشاورزی کشور به لحاظ کمی افزایش پیدا کرده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  علی اکبری در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: این رشد تولید تنها به دلیل مصرف زیادی آب نبوده بلکه فعالیت های ترویجی، توسعه مکانیزاسیون، ارتقای بهره وری آب، معرفی ارقام جدید، مدیریت صحیح مزرعه، اصلاح روش های کاشت، داشت و برداشت و بسیاری موارد دیگر نیز تاثیرگذار بوده است.

وی ضمن اشاره به اینکه آب یکی از ارکان اساسی در بخش کشاورزی است بر ضرورت مدیریت بهینه این ماده حیاتی در بخش مزبور تاکید کرد.

همچنین بخوانید

نماینده مردم شیراز و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: ایران در تولید برخی از محصولات کشاورزی مثل ذرت و سویا مزیت نسبی ندارد به عبارتی اقلیم کشور اجازه نمی دهد کشاورزان در این حوزه ها ورود پیدا کنند.

وی افزود: سالانه چند میلیارد دلار ارز فقط برای تامین این دو قلم کالا اختصاص پیدا می کند چون اگر بخواهد فعالیت دیگر در بخش کشاورزی مثل تولید مرغ، گوشت قرمز و موارد مشابه در کشور منجر به افزایش بهره وری شود و در ضمن کارخانه های خوراک دام سرپا بمانند و به حیات اقتصادی خود ادامه دهند به یقین این اقلام باید از محل واردات تامین گردد.

اکبری تصریح کرد: وضعیت کشت محصولاتی مانند چغندر قند، دانه های روغنی، گندم و غیره طی این سال ها با توجه به اقدامات صورت گرفته از سوی وزارت جهاد کشاورزی از شرایط خوبی برخوردار است.

وی ضمن اشاره به اینکه سالانه دو میلیون ۱۰۰ تا دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن برنج در ایران تولید می شود، گفت: این در حالیکه میزان مصرف برنج در کشور سه میلیون تن در سال است.

نماینده مردم شیراز و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی افزود: سالانه بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن برنج باید از محل واردات تامین تا این میزان کسری جبران شود.

وی اظهارداشت: سازو کار واردات این میزان برنج باید به نحوی تنظیم شود که همزمان با شروع برداشت محصول برنج در کشور نباشد.

اکبری در ادامه یادآورشد: اگر واردات برنج همزمان با فصل برداشت صورت گیرد بدون شکل تولید داخلی و تولیدکنندگان به شدت دچار ضرر و زیان خواهند شد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا