بورسبورس اوراق

حذف چهار صفر از پول ملی بر بازار سرمایه تاثیر روانی می‌گذارد/ تطبیق سیستم معاملاتی بایدبه سرعت انجام شود

یک کارشناس بازار سرمایه در خصوص حذف چهار صفر پول ملی و تاثیر آن بر بازار سرمایه و همچنین تطبیق هرچه سریع‌تر معاملات با سیستم جدید صحبت کرد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از سنا؛ مصطفی امید قائمی یکی از کارشنان بازار سرمایه با اشاره به بحث اصلاح پول ملی و حذف چهار صفر و تاثیر این امر بر بازار سرمایه گفت: هر چند وقوع این اتفاق از نظر بنیادی تاثیری بر بازار سرمایه ندارد، اما ممکن است از نظر روانی تاثیراتی را هم بر صورت های مالی شرکت ها و هم بر رویه معاملات بگذارد.

وی درباره منفی یا مثبت بودن این اصلاح با تشریح رویه کاری بورس های بین المللی خاطرنشان کرد: عموما سیستم معاملاتی بورس ها در دنیا بر اساس آستانه رقابت خاصی تعریف شده است. به این صورت که رقابت روی سهام شرکت ها به یک میزان نیست و بر اساس قیمت سهم آن شرکت ها متفاوت است.

همچنین بخوانید

این مدیر  بورسی ادامه داد: به عنوان مثال شرکتی که سهم آن در بازار سرمایه چهار هزار تومان است، روی آن یک ریال یک ریال رقابت نمی شود. مثلا رقابت آن ۲۰ تومان ۲۰ تومان است. یا سهمی که ۱۰۰ تومان است می تواند رقابت آن در بازه ریال به ریال باشد. به این ترتیب سهم های گران قیمت و ارزان قیمت با روش های متفاوتی خرید و فروش می شود و رقابت همه در بازه یکسان نیست.

مصطفی امید قائمی با تاکید بر این که شرایط فوق در سیستم معاملاتی بورس ما نیز وجود دارد افزود: شاید تاکنون ضرورت تغییر سیستم معاملاتی و تبدیل آن مطرح نبود، اما چنانچه اصلاح پول ملی با حذف چهار صفر صورت گیرد باید این مهم نیز با نگاه جدی پیگیری شود.

او اضافه کرد: درباره تاثیر این تغییر بر رونق بازار سرمایه تصریح کرد: حذف صفر از پول ملی تا حدی می تواند به رونق بازار سرمایه بی‌انجامد، اما این رونق تنها بر اثر جو روانی است. به این دلیل که هیچ تاثیر بنیادی بر سهام و داد و ستد بورس ندارد. البته در صورت اجرایی شدن این اصلاح بر پول ملی بازار سرمایه نیز باید هر چه سریعتر نسبت به تغییر سیستم معاملاتی خود و تطبیق آن با پول جدید ملی اقدام کند.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا