امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

نرخ فعلی خرید تضمینی گندم پاسخگو نیست

قائم مقام خانه کشاورز گفت: قیمت اعلامی دولت برای خرید تضمینی گندم پاسخ هزینه های امروز کشاورزان را نمی دهد چون هزینه تولید فراتر از این حرف هاست.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی،  عنایت الله بیابانی در برنامه «رهیافت» رادیو اقتصاد با موضوع بررسی وضعیت خرید تضمینی گندم و دلائل بی رغبتی کشاورزان از تحویل گندم به دولت افزود: امسال هزینه های تولید گندم اعم از کود، سم، دستمزد کارگر، بذر و سایر موارد بیشتر از قیمتی که به عنوان خرید تضمینی اعلام شده است.

وی همچنین اظهارداشت: کشاورزان به دلیل تعیین نامناسب نرخ تضمینی گندم از سوی دولت تمایل چندانی ندارند محصول تولیدی خود را به این قیمت ها تحویل سیلو ها دهند.

همچنین بخوانید

قائم مقام خانه کشاورز گفت: تولیدکنندگان به امید گران شدن قیمت گندم محصول خود را در انبارهای غیر استاندارد نگهداری می کنند که این کار به عناوین مختلف موجب از بین رفتن کیفیت محصول راهبردی گندم می شود.

وی در ادامه افزود: دولت باید یک راهکار مناسبی برای این قضیه اتخاذ کند چرا که گندم یک کالای استراتژیک و قوت لایموت مردم است.

بیابانی اظهارداشت: اگر دولت امروز توان افزایش قیمت خرید تضمینی گندم را ندارد می تواند سیاست های تشویقی برای آینده درنظر گیردبرای مثال به بانک ها دستور دهد نسبت به بدهی های کشاورزان تعامل بیشتری به خرج دهند.

وی به رادیو اقتصاد گفت: قیمت فعلی خرید تضمینی گندم با توجه به جمیع جهات به هیچ وجه تکاپوی هزینه های کشاورزان را نمی دهد از اینرو ضرورت دارد دولتمردان برای این مسئله فکری عاجل کنند.

قائم مقام خانه کشاورز همچنین در خصوص اظهارنظر «محمد باقر نوبخت» رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور مبنی بر اینکه اگر گندم به کشور وارد شود به صرفه تر است، افزود: محاسبه رئیس سازمان برنامه و بودجه در زمینه به صرفه بودن واردات گندم به نظر محاسبه درستی نباشد چون هزینه واردات امروز بیش از تولید داخلی برای دولت تمام خواهد شد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا