امور زیربناییبورس اوراقكشاورزی و دامپروری

سه هزار هکتار از اراضی آذربایجان شرقی زیر کشت گیاهان دارویی /ضرورت شکل‌گیری انبارهای بورس در تمامی استان‌ها

یکی از مسئولان وزارت جهاد کشاورزی ضمن تاکید بر توسعه محصولات زیر کشت گفت: باید به دنبال فعال کردن انبارهای بورس در تمامی استان‌ها باشیم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی به نقل از ایرنا، حسین زینلی مجری طرح ملی گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی، در حاشیه نشستی در تبریز (دریاچه ارومیه) به منظور بررسی الزامات توسعه گیاهان نو شد تاکید کرد: به دنبال این هستیم که کشاورزان محصولات بیشتری را که جنبه صادراتی دارند کشت کنند و اگر محصول جدیدی کشت می شود حتما مبتنی بر قرارداد باشد.

وی با اشاره به اینکه حفظ آب در کشور ما از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: برنامه‌ها هدفمند شده و امیدوارم با همکاری تمامی نهادها بتوانیم زنجیره‌ای بر محور کشاورزی با گیاهان کم آب بر و دارای ارزش افزوده بسیار بالا تعریف کنیم.

وی گفت: در حال حاضر ۲۰۶ هزار هکتار سطح زیر کشت گیاهان دارویی در کشور است که ۷۰ درصد آن‌ها متعلق به استان‌های خراسان رضوی ، شمالی و جنوبی است.

همچنین بخوانید

زینلی با بیان اینکه در بین گیاهان دارویی زعفران بیشترین صادرات را به خود اختصاص داده است، گفت: در سال گذشته ۳۵۱ میلیون دلار صادرات زعفران انجام شد که اگر قاچاق آن را نیز حساب کنیم حدود ۴۰۰ میلیون دلار ارزش صادراتی داشتیم.

وی ادامه داد: حدود سه هزار هکتار از اراضی آذربایجان شرقی زیر کشت گیاهان دارویی است که تقریبا به صورت پایلوت و نمونه ترویجی کشت شده‌اند همچنین برخی از گیاهان نیز به تازگی در این استان کشت می‌شود.

زینلی با بیان اینکه در سال جاری برنامه های متفاوتی در حال اجراست و به دنبال معرفی گیاهان کم آب بر، جهت کشت هستیم، گفت: آذربایجان شرقی قابلیت کشت گیاهان دارویی به صورت دیمی را نیز داراست.

وی ادامه داد: تلاش می کنیم آذربایجان شرقی را به استان تولید کننده انواع بذر گیاهان دارویی استاندارد تبدیل کنیم تا گیاهان دارویی که ارزش اقتصادی بسیار بالایی دارند در این استان کشت شود.

وی اظهار داشت: در استان آذربایجان شرقی زنجیره ارزش کامل است و آنچه بی نتیجه مانده، اتصال به حلقه‌های ارزش افزوده و فروش است.

مجری طرح ملی گیاهان دارویی اعلام کرد: امسال به دنبال فعال کردن انبارهای بورس در آذربایجان شرقی هستیم و امیدواریم صندوق‌های گیاهان دارویی با حمایت‌هایی که انجام شده در این استان شکل گیرد.

 

همچنین بخوانید

دکمه بازگشت به بالا